handdator

Visa fullständig version : Centrallåset öppnar sig igen, Golf-IV



berlands
2010-10-16, 12:41
Centrallåset strular på min Golf IV CL-00.
När man låser förardörren så låser centrallåset samtliga dörrar. So far so good.
Men sen efter 0,5-1 sekund så öppnar sig låset på vänster bakdörr igen.
Motorn funkar ju uppenbarligen eftersom den låser sig, men varför öppnar den sig igen?
Förmodar att motorn packat ihop, det sitter väl någon lägesgivare i den kan jag tänka.
Men tänkte mest om det var någon som hade liknande erfarenheter här, innan man börjar riva i dörren?

/Berlands

berlands
2010-10-16, 15:33
Nu kommer vi till det riktigt skumma...
Om jag låser ifrån passagerardörren så funkar allt som det ska. Alla lås låser sig, och vänster bak låser inte upp igen.
Men om jag låser ifrån förardörren så poppar vänster bak upp igen efter 0,5 sekunder!
Hur kan det komma sig att vänster bakdörr bryr sig om vilken dörr man låser ifrån?
Inget tips ifrån VAG-rävarna härinne..??

/Berlands

Henrik.M
2010-10-16, 16:53
Mest troligt en defekt låskista.

berlands
2010-10-16, 17:48
Mest troligt en defekt låskista.

Aha.
Du menar att låskistan vänster bak är kass?
Hur kan det komma sig att den återöppnar sig när man låser med förardörren men inte när man låser med passagerardörren?

/Bengt

berlands
2010-10-16, 20:09
Aha.
Du menar att låskistan vänster bak är kass?
Hur kan det komma sig att den återöppnar sig när man låser med förardörren men inte när man låser med passagerardörren?

/Bengt

Mystiken tätnar ytterligare!
Noterade att när man låser via passagerardörren så "dubbellåser" centrallåset, innerbelysningen slocknar omedelbart, och den röda lysdioden i förardörrens knapp börjar blinka.
Men när man låser via förardörren så dubbellåser den inte, innerbelysningen slocknar efter en halv minut och den röda lysdioden börjar aldrig blinka. (Och låset vänster bak öppnar sig igen. Inte alltid, men ganska ofta).

Henrik, vad tror du om det? Är det låskistan i förardörren som är kass?
Det måste sitta någon elektronikmodul som styr detta uppenbarligen superavancerade centrallås....
Ska se om det går att läsa ut några felkoder isåfall.

/Berlands

GTI-sn3j
2010-10-16, 20:50
kolla sladdarne i gennomföringen i dørene och baklukan....
På min var det sladdarne i höger side på baklukan der var gått halvt av og gjorde centrallåsen skum :)

J.L
2010-10-16, 20:58
Hade liknande problem på min, dock en mk3a,
då låste alla dörrar upp sig, inkl baklucka och tank-lucka, men dröjde mellan 5-15 minuter,
visade sig ha läckt in vatten via baklampan på motorn.

Men det kanske inte hjälper dig så mycket då låsen skiljer sig en del.

Henrik.M
2010-10-16, 21:11
Henrik, vad tror du om det? Är det låskistan i förardörren som är kass?

Låter som det.
Tänds innerbelysningen direkt du öppnar förardörren?


Det måste sitta någon elektronikmodul som styr detta uppenbarligen superavancerade centrallås....

Inte så superavancerade om man pillat lite med dom. =)


Ska se om det går att läsa ut några felkoder isåfall.

Defekt låskista brukar inte lämna koder men gå in under 46-komfortsystem och se om du ser något.

berlands
2010-10-16, 21:34
Låter som det.
>Tänds innerbelysningen direkt du öppnar förardörren?

Yep. Den tänds direkt när man öppnar, både när man öppnar via passagerardörren och via förardörren.
Men när man låser så släcks den direkt när man låser via passagerardörren (så som den ska) och släcks först efter 30s när man låser via förardörren.
Det är svårt att veta vilken av låskistorna som är kass. Kan ju även vara passagerarkistan så går trögt och får "extra hjälp" när man låser den via nyckeln, och då funkar allt som det ska.
Men jag är osäker...

>Inte så superavancerade om man pillat lite med dom. =)
Mer avancerat än en sur gammal Volvo 240 iaf.. :)



>Defekt låskista brukar inte lämna koder men gå in under 46-komfortsystem och se om du ser något.
Ska kolla med VAG-COM imorgon.

VWGolIV
2010-10-16, 21:40
Ta ut låskistan från förardörren o löd om kontakterna på kretskortet.

Så har du troligen ett fungerande lås igen eller så byt det till ett nytt.
Standardfel o jag lägger min röst på det.
Dvs Defekt låskista.

berlands
2010-10-16, 22:46
Ta ut låskistan från förardörren o löd om kontakterna på kretskortet.

Så har du troligen ett fungerande lås igen eller så byt det till ett nytt.
Standardfel o jag lägger min röst på det.
Dvs Defekt låskista.

Aha, tack.
Ska prova det imorgon.

/Berlands

berlands
2010-10-24, 11:33
Aha, tack.
Ska prova det imorgon.

/Berlands

Fick äntligen rätt på centrallåset här!
Efter tips ifrån VWGolfIV så gav jag mig på att försöka löda om kontakterna på kretskortet i låskistan i förardörren.
Det var rätt mycket jobb att komma åt, man fick riva hela dörren och lite pilleri att öppna själva centrallåsenheten.
Kollade på lödningen på kontakterna, men de såg rätt bra ut.
Däremot så såg jag att det verkade som att det hade kommit in fukt (kretskortet lite ärgat här och var) och efter noga inspektion så upptäckte jag att en ledare på kretskortet hade ärgat av!
Reparerade det hela genom att löda på en bit tråd där, och sen funkade allt fint igen.
Ledaren som hade gått sönder gick till en av lägesbrytarna för lås-läget. Så jag förmodar att centrallåset aldrig tyckte att förardörren hade låst sig ordentligt och därigenom inte gick vidare med dubbel-låsningen + att släcka innerbelysning o.d.

Skumt fel, men nu är det fixat.
Stort tack för alla tipsen här!

/Berlands

VWGolIV
2010-10-24, 22:13
Jag lödde om alla kontakter när jag ändå hade det nere även om de såg bra ut, men det var bara för att ja ville det.

Bra att det fungerar och det känns skönt när man lagat det själv =)