handdator

Visa fullständig version : Byta lyftare.



kim_gulle
2010-10-15, 23:59
Tänkte byta lyftare på min 16v i helgen och undrar vad proceduren är? Dem ligger ju i oljebad men kan det vara en bra idé att fylla upp dem med riktig motorolja och grejer kanske innan man monterar dem?

Sen när dem väl är monterad har jag läst nånstans att dem ska köras in också. Vad innefattar det? Var det 2500 varv i 10 minuter eller nåt?

Ge mig info på vad man ska göra. :)

Janne.M
2010-10-16, 10:31
De kommer i originalförpackning ståendes upp och ner (skall förvaras den vägen) och är då indränkta i olja. Det kommer med en inkörningsbeskrivning till de flesta förpackningar man köper, åtminstone var det det till mina INA

kim_gulle
2010-10-16, 10:59
De kommer i originalförpackning ståendes upp och ner (skall förvaras den vägen) och är då indränkta i olja. Det kommer med en inkörningsbeskrivning till de flesta förpackningar man köper, åtminstone var det det till mina INA

Mina har nog varit förvarade lite hur som helst dem, men det är olja i förpackningen iallafall. Antar att det är en bra ide att dränka dem lite i vanlig olja dårå. Följer inte med nån inkörningsbeskrivning dock så det vore bra om nån kunde beskriva vad man ska göra. :)

Janne.M
2010-10-16, 17:32
Ställ dem upp och ner och låt dem dra i ett oljebad över natten eller nåt. Sök på nätet det borde finnas beskrivning.

Kom dock ihåg att du inte får dra runt motorn eller starta den direkt efter att du satt i lyftarna och fått ihop motorn, lyftarna måste få "blöda" ut lite så att de inte är stumma, annars kan det bli ventilsallad.

kim_gulle
2010-10-16, 19:15
Ställ dem upp och ner och låt dem dra i ett oljebad över natten eller nåt. Sök på nätet det borde finnas beskrivning.

Kom dock ihåg att du inte får dra runt motorn eller starta den direkt efter att du satt i lyftarna och fått ihop motorn, lyftarna måste få "blöda" ut lite så att de inte är stumma, annars kan det bli ventilsallad.

Har ställt dem upp och ner i ett oljebad med castrol 10W-40. Ska få stå tills imorrn. Vad stod det i den beskrivning som du fick med dina lyftare då, och hur körde du in dina?
Så i princip när man har ploppat ner dem i sina hål så ska man vänta kanske en timme eller nåt innan man monterar kammarna, eller kan man göra det direkt? Kan det vara en bra idé att rotera dem lite grann under den här timmen kanske?

squid
2010-10-17, 17:28
jaså du lyxar till med nya lyftare? :P det ska jag nog också göra på min i vinter, då dom verkar lite slitna...
har för mig man ska iaf låta dom "blöda" i nån timme så det får rinna ur lite olja.. har för mig de står i Haynes boken (om du har en sån) annars mitt standard tips "kolla med Åke.." :P haha

kim_gulle
2010-10-17, 17:58
jaså du lyxar till med nya lyftare? :P det ska jag nog också göra på min i vinter, då dom verkar lite slitna...
har för mig man ska iaf låta dom "blöda" i nån timme så det får rinna ur lite olja.. har för mig de står i Haynes boken (om du har en sån) annars mitt standard tips "kolla med Åke.." :P haha

Haha, jo jag satte i dem för typ 2 timmar sen nu kanske, men har inte startat motorn än eller dragit runt med startmotorn. Bara dragit några varv för hand för att kolla kamremmen. Dem var rätt inoljade också när jag sänkte ner dem eftersom jag plockade dem direkt ur oljebadet som dem legat i sen igår eftermiddag. :)

Antar att jag kommer köra in dem på typ 2000-2300 varv i kanske 10-12 minuter eller nåt sånt. Känns nog säkrast så eftersom jannes beskrivning som han fick med sina lyftare sa 2000-3000 varv i ett antal minuter. :P

vr6_mannen
2010-10-17, 18:02
när jag byte så satt jag bara i dom... sen starta.... det funkar lika bra det... dom fylls med olja då ju... det är ju bara att är ingen olja så öppnar ju inte ventiler lika mycket bara

kim_gulle
2010-10-17, 18:06
när jag byte så satt jag bara i dom... sen starta.... det funkar lika bra det... dom fylls med olja då ju... det är ju bara att är ingen olja så öppnar ju inte ventiler lika mycket bara

Jo det är klart. Men jag tror det är så att dem kan fastna längst ner om det inte är tillräckligt smörjt runt lyftaren eftersom dem är mindre sliten än lyftarna som satt där innan, vilket innebär att dem är något bredare, och därav blir det ventilsallad om dem fastnar. Iallafall så är det vad jag tror. Men jag borde nog vara utom fara för mina var bra nog oljiga när jag monterade dem. :)

kim_gulle
2010-10-17, 21:08
Nuså! Nu är nog lyftarna helt inkörda och färdiga. Startade bilen och låg mellan 2000 och 3000 varv i ungefär 12-14 minuter. Knackade rätt bra från början och ibland så liksom kom det ett knäppande ljud också. Typ lite vassare än knacket men allt det där försvann efter kanske totalt 20 minuter som motorn gått. Sen drog jag en sväng in mot stan för att känna skillnaden på ljudet från förut. Knäpp tyst i jämförelse nu. Dessutom så fick jag upp oljetrycket i toppen med kanske 1 bar också vid normal körning!

Bara 02A låda och g60 bromsar kvar att montera då. :)

squid
2010-10-17, 21:58
låter ju kanon det! :D