handdator

Visa fullständig version : farthållar relä och komfort styrdon på passat -97



rikard74
2010-10-14, 15:53
Tjena hej,

Har en wv passat -97 som har börjat att krångla med elektroniken. Har förståt att farthållaren är kopplat till ett relä men det verkar som om det sitter vid sidan om andra reläer, alltså inte monterad på reläplattan. Någon vänlig själ som vet exakt vart den sitter, och vad man behöver demontera för att komma åt den ?

Jag har även problem med förardörren som ibland inte låser upp via låset i den dörren (Man får öppna bilen via passagerar sidan vilket fungerar än så länge). Jag har googlat lite på styrdonet, undrar även här vart den sitter
och vad som måste bort för att komma åt den ? Jag har lite olika uppgifter vart den ska sitta, en del säger passagerar sidan under mattan medan andra säger förar sidan under mattan. Är denna styrmodul helt förseglad eller går den att öppna upp ?? Tänkte nämligen laga den genom att byta ut IC kretsar och dyl som eventuellt är trasigt.

Henrik.M
2010-10-14, 16:54
Jag har även problem med förardörren som ibland inte låser upp via låset i den dörren (Man får öppna bilen via passagerar sidan vilket fungerar än så länge). Jag har googlat lite på styrdonet, undrar även här vart den sitter
och vad som måste bort för att komma åt den ? Jag har lite olika uppgifter vart den ska sitta, en del säger passagerar sidan under mattan medan andra säger förar sidan under mattan. Är denna styrmodul helt förseglad eller går den att öppna upp ?? Tänkte nämligen laga den genom att byta ut IC kretsar och dyl som eventuellt är trasigt.

Komfortstyrdonet sitter under golvmattan på förarsidan fram.
Mest troligt är det INTE det som är felet utan låskistan i förardörren som gett upp , vilket är ett vanligt förekommande fel pga av att microbrytaren i låskistan går sönder.

rikard74
2010-10-16, 23:13
Komfortstyrdonet sitter under golvmattan på förarsidan fram.
Mest troligt är det INTE det som är felet utan låskistan i förardörren som gett upp , vilket är ett vanligt förekommande fel pga av att microbrytaren i låskistan går sönder.

Ok tack. Men den agerar väldigt skumt:

Om jag låser förar dörren, låser den endast den dörren. Ibland har det hänt att den låser alla dörrar men så återgår den till att inte låsa resterande. Låsa upp går inte alls på den sidan.

Om jag låser via passagerar sidan låses alla dörrar förutom förardörren, larm LED aktiveras men jag får gå runt till förar sidan för att låsa den dörren. Märkte nu att inte ens lyset börjar lysa i bilen när man öppnar förardörren.

Jag misstänker oxidering någonstans, tänk om bilindustrin kunde komma på att guldplätera sina kontakter så som många tillverkare inom audio industrin kommit på att de ska göra. Då vore det tack o hej med alla elektronik problem som orsakas av oxidation.

Henrik.M
2010-10-17, 00:12
Märkte nu att inte ens lyset börjar lysa i bilen när man öppnar förardörren.

Och det bekräftar med all säkerhet att din låskista är trasig.
Microbrytaren i låskistan kommunicerar inte med komfortstyrdonet.