handdator

Visa fullständig version : Laddtryck 2,5 TDI



Ulf
2010-10-14, 13:22
Har konstaterat att effekten har avtagit. Kollat på armen till Wastegaten och det ser inte ut som den rör sig, ens vid belastning. Är det någon här som jobbar med dessa motorer och kan komma med ett tips om felorsak.
Har ingen lust att åka till VAG och hålla på med gissningslek innan man har någon ledtråd.

Bilen är en Transporter 2,5 TDI -96

/Ulf

pekka kiiskilä
2010-10-14, 13:44
Har du känt på vastergate armen så den går lätt för jag har varit med om att den kan kärva,

Det är en del slangar som har med laddtrycket som går till en N75ventil (laddtrycksstyrningen) jag bytte slangarna på min caddy tdi eftersom den med tappade effekten samt jag bytte slangar till egr ventilen och nu går min bil som den ska iaf,

Gissningslek kan jag hålla med om för jag har läst mig fram till vad som kan vara fel på tdi motorer,
http://dcsforum.se/dieselsnack/index.php?sid=719de40c8a6cb5c34cff2afb098c0e53
Här kan man få en massa tipps mm av folk som jobbar med dieslar.

Mulder-_-
2010-10-14, 14:52
Hade också problem med laddtrycket, läs denna

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?13042-Passat-tdi-01-går-dåligt-väldigt-slö-problemet-löst!!&highlight=passat-01

Ulf
2010-10-14, 17:01
Pecka, armen går inte lätt att röra eftersom den är fjäderbelastad. Går dock att röra den med lite extra handkraft. Då den inte rör sig vid start av motorn ligger ju WG öppen och turbotrycket uteblir.
Får väl börja med kontroll av samtliga vacumslangar. Sedan är frågan om styrventilen får någon elektrisk signal eller om den enbart är vacumstyrd. Har tyvärr inget schema så jag kan se hur den fungerar.

/Ulf

pekka kiiskilä
2010-10-14, 18:10
Styrventilen är både el och tryckstyrd om jag förstått det rätt har du tittat på felkoder för på min var det tre fekloder exakt vad det var minns jag inte men egr något och laddtrycks något samt tempgivare fel signal.

Ulf
2010-10-14, 18:47
Jag får försöka få tag i någon som kan kolla felkoderna. Åker jag till VAG så vet man aldrig var det slutar. De är säkert bra på mycket, men lösa problem är det sämre med.

/Ulf

pekka kiiskilä
2010-10-14, 21:19
Vag vill ha närmare en tusing för att koppla in sin dator så du kan nog hitta någon i dina trakter som har rätt program och kabel.

VWGolIV
2010-10-14, 23:59
Min wastegate sitter fast, som berget, vilket gör att min bara drar till max 3000 varv och sedan slår turbon ifrån.
Rätt störigt och jag hoppas kunna åtgärda det nån dag.