handdator

Visa fullständig version : Relä nr80 Golf CL 1.6 -88



Miche N
2010-10-13, 00:01
Har en Golf CL -88 me den äckliga 1.6-liters PN-motorn som tvärdog imorse...Gick lite ryckigt o halvkasst,precis som att d va soppatorsk,stängde av den o sen dess har den vägrat starta igen...Finns bensin i tanken,antar att den får soppa fram t "förgasaren" då d står bensin i filtret,har bytt rotor,tändkablar o fördelarlock utan resultat.. Har dock en fundering,den har gått lite ryckigt o illa förut vid nåra tillfällen,o i samband me detta har d alltid klickat o väsnats som fan i ett relä nere i el-centralen,o när jag suttit o kört på startmotorn idag så la jag märke till att d rasslade ordentligt i reläet igen..Drog ur reläet,slängde d i backen me lite milt våld en gång,o satte i d igen,o bilfan hoppade igång!!Dock gick den bara en liten stund,o ganska illa,o d väsnades från reläet hela tiden..Reläet jag pratar om har nummer 80,sitter längst t vänster på övre raden..(tror jag...slet bara ur d i rent vredesmod..)..Har inte lyckats hitta min Hayne´s bok,o google har inte heller varit t nån hjälp,så NÅN som kan svara på va relä nr 80 e till för,o kan d va detta som e boven i dramat..??
Tacksam för snabba svar!!
Mvh/Miche

Henrik.M
2010-10-13, 00:40
80 : Ansaugrohrbeheizung, Kraftstoffpumpe

Kraftstoffpumpe = Bränslepump



http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_192_VW-Golf-Relais--Sicherungskasten.html

Miche N
2010-10-13, 05:33
Hmm,eftersom jag har mekanisk soppapump så måste d ju vara Ansaugrohrbeheizung som ev påverkas av d skumma reläet...Kan d va detta som ställer till d??Hade ju varit smidigt o "låna" ett från en annan bil o testa om d gör nån skillnad,men Golfar me PN-motorn verkar ju inte växa på träd här där jag bor iaf..Får ta en runda t skroten efter jobbet...
Mvh/Miche

a128
2010-10-13, 09:43
Det dumma är att vad jag vet så finns inget kopplingsshema på denna modell någonstans (förutom någon gammal pappersmanulal på någon VAG-verkstad)

jag gissar på att den är en lambda-reglerad Pierburg 2EE förgasare, att det surrar i reläet kan även tyda på något annat, men öppna det och se vad som finns i det, om det är ett helt vanlig relä utan någon elektronik så bör detta finnas att köpa lite överallt

principbeskrining på Pierburg 2EE tyvär bara på tyska:
http://www.ruddies-berlin.de/2EEWirkungsweise.htm

googla annars på "Pierburg 2EE"