handdator

Visa fullständig version : Golf gti, för mycket ladd?



George92
2010-10-12, 01:31
Tja. har en golf gti som är chippad och har 185hk enligt ägaren innan.
Behöver lite råd om hur jag ska göra för att när turbon kommer igång så laddar den ca 1.1 bar och
jag har hört att den lilla turbon inte klarar så högt tryck. så min fråga är om jag ska ändra på det och hur jag gör eller ska jag montera in inter coolern som jag fick med när jag köpte den?

Tacksam för svar!

ThomasT
2010-10-12, 01:53
Tja. har en golf gti som är chippad och har 185hk enligt ägaren innan.
Behöver lite råd om hur jag ska göra för att när turbon kommer igång så laddar den ca 1.1 bar och
jag har hört att den lilla turbon inte klarar så högt tryck. så min fråga är om jag ska ändra på det och hur jag gör eller ska jag montera in inter coolern som jag fick med när jag köpte den?

Tacksam för svar!

Vad är det för bil?

Några övriga modifikationer?

.

George92
2010-10-12, 23:24
Det är en golf gti turbo. 99a som gått 12 tusen. det är bara sportsystem och chip i den.

Åkesson
2010-10-13, 20:29
den laddar 0,5 bar org så det kanske inte är så nyttigt med 1,1 bar, men roligt är det ;)

ThomasT
2010-10-13, 20:48
Vet inte om jag kommer ihåg rätt hur de brukar ladda, men jag har för mig att steg1 brukar ligga på 0,8-0,9bar, steg2 runt 1.0 bar och steg3 runt 1.1-1.2bar. Men om det är meningen att ditt trim ska ge 185hk så är det nog en steg1 mappning och borde således ladda 0,8-0.9bar. Kolla med firman som trimmade bilen...

George92
2010-10-14, 18:16
Okej jag ska ringa och kolla upp det. Men går det inte att ställa in den själv?

Janne.M
2010-10-14, 19:00
Det beror på om du har en "bleed-valve" som lurar boxen? Har du det så rekommenderar jag att du slänger skiten eller lägger ut den på blocket och skaffar ett riktigt chiptrim från ACE, MTM eller liknande

Rs mannen
2010-10-15, 23:23
Vet inte om jag kommer ihåg rätt hur de brukar ladda, men jag har för mig att steg1 brukar ligga på 0,8-0,9bar, steg2 runt 1.0 bar och steg3 runt 1.1-1.2bar. Men om det är meningen att ditt trim ska ge 185hk så är det nog en steg1 mappning och borde således ladda 0,8-0.9bar. Kolla med firman som trimmade bilen...

har aldrig hört att det är olika ladd på olika steg, men det är ju bara jag, med tanke på att steg 1 är chipp, steg 2 inebär att man monterar ett sportsystem, alltså inte ändrar laddet, å steg 3 främre rör å kat, altså inte ändrar laddet, därimot brukar dom få ändra programvaran på steg 3 pga att turbon laddar upp så mkt snabbare så dom lägger på lite mer soppa så den inte riskerar att gå magert
OBS OBS OBS, steg 1,2,3 är oftast som åvan på "vanliga" trimfirmor, lite seriösare, typ dahlbeck, ace m,m är det lite mer gjort ofta på dom olika stegen,

tycker som flesta 1,8T motorerna laddar runt 1,1 vid chipp, bara tidiga a4 som bara laddar runt 0.9 men det gäller bara 95-96 modellerna,

själv kör jag 1,3bar med civinco sprut men då med större IC som kyler mkt effektivt, har kört så i ca 2 år utan problem, å med quattro så går den inte spec snält =) å turbon ä inte glapp ett dugg. så kör du med ditt ladd..
tror inte det är några problem,
å sjunker det på högre varv så är det helt normalt, chippen är ofta mappade så för att spara motorn å turbon från den väldiga värmen som den lilla turbon ger på höga varv,
själv mappa jag bort det, så den laddar 1,3 hela vägen, :P

ThomasT
2010-10-16, 00:23
har aldrig hört att det är olika ladd på olika steg, men det är ju bara jag, med tanke på att steg 1 är chipp, steg 2 inebär att man monterar ett sportsystem, alltså inte ändrar laddet, å steg 3 främre rör å kat, altså inte ändrar laddet, därimot brukar dom få ändra programvaran på steg 3 pga att turbon laddar upp så mkt snabbare så dom lägger på lite mer soppa så den inte riskerar att gå magert
OBS OBS OBS, steg 1,2,3 är oftast som åvan på "vanliga" trimfirmor, lite seriösare, typ dahlbeck, ace m,m är det lite mer gjort ofta på dom olika stegen,

De siffror jag kommer ihåg är nog från Ace/Hohenester. Om trimfirman är tillräckligt seriös så har de givetvis olika mappar för de olika stegen, dock så håller de flesta trimfirmor inte den nivån.

Angående din egen mapp, har du bromsat den? Jag skulle gissa att K03'an mest genererar varmluft istället för effekt på toppvarv med 1.3bar, det går liksom inte trolla...

Rs mannen
2010-10-16, 11:12
nä inte bänkad, men det är en otrolig skilnad på kraft mellan 2300-4000 varv mellan 1,1 och 1,3 bar. sen om den pumpar värme vid 5500 varv skiter jag i, i dom varvtalen är man så sällan ändå,
men dom där 0,2 baren gär en otolig skilnad i vridet, å det är det jag vill åt,

mickecorrado
2010-10-16, 22:24
Jag har kört min 1,8T ett tag nu, ligger på 1,7 bar men bytat till k04. Krökte stakarna så dom är bytade till H-profil.

Förra ägaren körde med chipp-trim och k03 var inte fin, stor spricka i och kopplingen var bränd med sprickor i svänghjulet. (Detta kan bero på hur man kör)

Tror inte du ska ha några problem med det du har nu.

Joxxan
2011-04-25, 14:17
Jag har ett steg 2 chip i min Golf IV Gti -98 och jag laddar 1,2-1,3 bar. Funkar fint, men man bör ha pengar då det har en tendens till att äta drivknutar om man har en lätt vänsterfot och tung höger fot =)