handdator

Visa fullständig version : Turboaggregat turbokonvertering KR-motor?



Dave the brave
2010-10-10, 22:56
Går i tankarna att turbokonvertera min 16V-motor, en KR-spis med 2-litersblock och något vassare kammar. Jag vill ha kvar sugmotorns karaktär dvs det ska helst inte finnas någon "turboknuff", turbon ska ha snabb spool up-tid. Tanken är att ha ett laddtryck runt 0.5 och landa runt 220 hk.

När bilen körs på bana ligger jag mellan 3500 och 6500 varv ungefär och det är också i detta varvtalsområde jag vill att den extra effekten främst ska hamna. Jag vill mao inte ha en turbo som börjar ladda vid 2000 varv och dör ut vid 4000 varv.

Vilken typ av aggregat skulle passa in på dessa önskemål?

GTI G60
2010-10-10, 23:21
Är inte kompressor svaret på dina frågor??
Fast jag tycker inte du ska ha mer HK, jag vill ju inte bli frånkörd.. ;)

Dave the brave
2010-10-10, 23:49
Hehe, nä frånkörd e ju inte något alternativ :)

Har fått för mig att det är enklare och billigare att bygga turbo istf kompressor, en kompressor kräver ofta mer ombyggnad. Det ska som sagt inte bli något superbygge utan mer åt budgethållet och det finns större utbud av turbogrejer som man kan få för en hyfsad peng.

kim_gulle
2010-10-11, 00:10
En Garret T28 kanske skulle passa dina behov. Dem aggen sitter ju på Nissan 200sx s15 med 2 liters motor och jag har för mig att dem bilarna har till och med bredare register än det du talar om. Men det finns ju såklart massvis med andra faktorer som påverkar det, men själva storleken på turbon lär nog passa dina behov. Alternativt en T25 kanske. Lite mindre så den har ännu snabbare spool. Sitter på bland annat 200sx s13 och Saab 9-3 med 175 häst tror jag.

GTI G60
2010-10-11, 13:28
Jag tror ändå på kompressor, svårt att kontrollera effekten även med liten turbo, kompressor är ju presis som sugmotor fast med mer mos ;) (älskade min G60 med ca 220hk)

kim_gulle
2010-10-11, 13:38
Jag tror ändå på kompressor, svårt att kontrollera effekten även med liten turbo, kompressor är ju presis som sugmotor fast med mer mos ;) (älskade min G60 med ca 220hk)

Jo det är klart. Fast jag har nog aldrig gillat kompressor för jag gillar effekt på högre varv. Skulle vara en kompressor i kombination med turbo då. Dessutom så gillar jag ketchupeffekten en turbo ger. Inte för mycket dock.. :)

Dave the brave
2010-10-11, 21:20
OK, hur är det med olika typer av flänsar, om jag fattat det rätt så sitter T3-flänsen på små och medelstora aggregat?

Ska man köra med extern eller inbyggd wastegate? Jag hade nog velat ha intern, lättare att bygga downpipe då tycker jag och så slipper man ha en extern som tar plats. För visst är det så att en inbyggd släpper avgaserna i downpipen och inte ut i luften?

Är det någon som byggt turbo på denna motorn med standard insugsrör? Blir det tight med plats?

Sweeper
2010-10-11, 22:24
Fredriksson84 kör med turbo på sin 16v motor dock över 500hk. Han har några tips kanske?

Sn00k
2010-10-15, 11:24
Mitsubishi TD04HL-15T.. perfekt liten snigel, stryktålig som få, snabb spoolup, lätta att få tag på och klarar ~285hk.
kostar ~2500-3500kr helt nya/nyrenoverade.
sitter orginal på bla Saab 9-5 aero med 250/270hk motorerna.. så ett tips är att söka i annonsforumet på saabturboclub.. alternativt blocket.

Dave the brave
2010-10-15, 18:03
Japp efter en del läsande är det är precis den turbon det lutar åt. Jag har en sådan på min 9-3 aero och den drar fint ända upp till 7000 varv (steg 3 trimmad).

Den turbon är som du säger väldigt vanlig, sitter på flertalet bilar, nu ska jag bara ha tag i en med T3-fläns som passar mitt grenrör. Tror att det är T25-fläns på Saab-modellerna. Vilken sorts utgång på avgassidan ska man satsa på? Har inte riktigt koll på de olika varianterna men det finns väl några olika?