handdator

Visa fullständig version : Hackar och ryker.... Golf V Gti 2005.



mr_mike
2010-10-10, 19:10
Hej.

Verkar ha en jäkla otur med mina VW bilar. har nu problem igen med min Golf V gti 05:a. Idag så började den haka och rycka. Tror den gick ner på 3cyl. Vet ej riktigt det va min sambo som hade bilen.

Den har rullat 10 000mil med full service historik och motorgaranti på vw. Antar att det är någon tändspole som börjar ge sig vilket jag tycker är grymt dåligt....... De ska fan hålla längre än 10k mil....


har dock två andra problem vilket de inte hittar på VW verkstaden.

Fel 1: det knackar till vid kraftig sväng med gaspådrag. Låter som det knäpper till liksom och låter som att det kommer ungefär rakt under i mitten av bilen ???? Teknikerna hittar inget, jag vill veta va fan det är....

Fel 2: i sommras började Klimatanläggningen flippa, stängde av sig till och från under ett tag för att nu funka kanon. Sen låste sig elektroniken och det gick inte få ut nyckeln ur tändningen eller starta bilen. Men nu funkar den kanon... Samma här teknikerna hittar inget...


Funderar nu starkt på att överge VW träsket för gott då precis alla mina VW har haft något el fel eller dyl skit fel och har ägt 6st...


/Micke

Mini_me
2010-10-10, 20:36
Hej Micke.

Låter som du redan har bestämt dig men jag svara ändå.

Ja du har troligen en trasig tändspole , har varit ett problem under några år och VW har haft lite svårt att reda ut vad som problemet är , men samtidigt så kan faktiskt saker bara gå sönder.
In till närmsta VW och så får dom kolla på det åt dig.

Ang dina andra ljud så måste man börja med att fråga:

Hade du bokat tid speciellt för dessa 2 fel?
Och har du felet framme frekvent eller är det mer sällan?

Om man tex har lagt till 2 såna här saker när man lämnar in bilen (dvs inte bokat) så kommer det troligen inte läggas så mkt tid på det pga att man har ofta ett tids pussel att lägga och då finns det inte utrymme för ett par timmars letande.

Men om du därimot har bokat in bilen för dessa fel så kommer vi till min andra fråga: Hur ofta händer det?
Tex ditt AC fel är sjukt svårt att hitta nåt fel på...man kollar felkoder , okulär kontroll och om inget ser udda ut eller det inte finns några felkoder / updates att gå på så..nej då går det inte att hitta felet precis då.

Ditt klonk som du nämner verkar komma mer frekvent (varje dag?) och borde då vara lättare att hitta. Kanske stressad personal eller tidsbrist pga sjukdomar inom anställda. Inget av detta är en undanflykt men den bistra sanningen...sånt händer tyvärr.
Oavsett så borde det gå att få ordning på det utan större huvudvärk.

Gör mig lite ledsen att du vill lämna VW pga av dessa saker...förstår att det blir drygt att få massa små fel och att verkstaden inte tagit dina problem på större allvar.
Dock så tror jag du har svårt att hitta en bil/märke som är felfritt...alla har sina fel och brister.
Tror skillnaden är hur märket hanterar ev reklamationer.

Ang bristande service så är det en punkt som kommer bli markant bättre inom kort iom att VW jobbar STENHÅRT på att laga sitt sargade rykte.

Hoppas det löser sig och att dina sista rader var skrivna i vredesmod och att du ändrar dig efter ha fått lite betänke tid.

mr_mike
2010-10-11, 13:29
Hej Micke.

Låter som du redan har bestämt dig men jag svara ändå.

Ja du har troligen en trasig tändspole , har varit ett problem under några år och VW har haft lite svårt att reda ut vad som problemet är , men samtidigt så kan faktiskt saker bara gå sönder.
In till närmsta VW och så får dom kolla på det åt dig.

Ang dina andra ljud så måste man börja med att fråga:

Hade du bokat tid speciellt för dessa 2 fel?
Och har du felet framme frekvent eller är det mer sällan?

Om man tex har lagt till 2 såna här saker när man lämnar in bilen (dvs inte bokat) så kommer det troligen inte läggas så mkt tid på det pga att man har ofta ett tids pussel att lägga och då finns det inte utrymme för ett par timmars letande.

Men om du därimot har bokat in bilen för dessa fel så kommer vi till min andra fråga: Hur ofta händer det?
Tex ditt AC fel är sjukt svårt att hitta nåt fel på...man kollar felkoder , okulär kontroll och om inget ser udda ut eller det inte finns några felkoder / updates att gå på så..nej då går det inte att hitta felet precis då.

Ditt klonk som du nämner verkar komma mer frekvent (varje dag?) och borde då vara lättare att hitta. Kanske stressad personal eller tidsbrist pga sjukdomar inom anställda. Inget av detta är en undanflykt men den bistra sanningen...sånt händer tyvärr.
Oavsett så borde det gå att få ordning på det utan större huvudvärk.

Gör mig lite ledsen att du vill lämna VW pga av dessa saker...förstår att det blir drygt att få massa små fel och att verkstaden inte tagit dina problem på större allvar.
Dock så tror jag du har svårt att hitta en bil/märke som är felfritt...alla har sina fel och brister.
Tror skillnaden är hur märket hanterar ev reklamationer.

Ang bristande service så är det en punkt som kommer bli markant bättre inom kort iom att VW jobbar STENHÅRT på att laga sitt sargade rykte.

Hoppas det löser sig och att dina sista rader var skrivna i vredesmod och att du ändrar dig efter ha fått lite betänke tid.


Ne hoppas de löser det. Hoppas det är en tändsple som gett sig och inget annat svindyrt :)

Ang de andra felen så uppkom knacket under bilen efter de haft den på 9000mila service och då bytt olja i dsg lådan... Påpekade detta men de hittade inget ändå???

Ang kliman så verkar detta vara något skumt elfel då den funkar nu men stänger av och på sig några gånger i sommras.....

Lutar dock åt en bmw 325 07 just nu hehe

/micke