handdator

Visa fullständig version : Avgasbandage.



kim_gulle
2010-10-10, 13:13
Köpte 15 meter avgasbandage billigt på ridetech häromdan som jag tänkte linda runt min supersprint.
Undrar bara hur långt man ska linda? Funderar på om det kanske räckte med att linda bara dem bitar som går från cylindrarna och till första förgreningarna eller är det bättre om man rentav lindar alltihop hela vägen ner till där resten av systemet börjar? Vill ju fortfarande kunna plocka isär grenröret så jag kommer inte linda över fästena mellan kollektorerna.

Dem som har lindat supersprint, kanske i race sammanhang till och med, kom med förslag. :)
Sen en till fråga, ska bandet vara blött när man lindar in det?

kim_gulle
2010-10-10, 23:06
Ingen som har några bra synpunkter?

T-mek
2010-10-10, 23:43
Jag brukar linda åtminstone ner förbi framvagnsbalken, eller så långt bandaget räcker. Och ja, bandaget ska vara blött.

kim_gulle
2010-10-11, 10:26
Jag brukar linda åtminstone ner förbi framvagnsbalken, eller så långt bandaget räcker. Och ja, bandaget ska vara blött.

Mm, funderade på om det kanske skulle vara bäst om man lindade så pass långt att fartvinden under bilen kan ta hand om den värme från den bit som inte är lindad.

maximal
2010-10-11, 14:05
hmm varför lindar man grenröret? "nyfiken"

kim_gulle
2010-10-11, 16:23
hmm varför lindar man grenröret? "nyfiken"

För att hålla värmen borta från motorrummet och för att stänga inne värmen i avgasrören vilken gör att man får ett bättre flöde på avgaserna. :)

maximal
2010-10-11, 22:58
För att hålla värmen borta från motorrummet och för att stänga inne värmen i avgasrören vilken gör att man får ett bättre flöde på avgaserna. :)

aha tackar för svaret!!

Hooloowoo
2010-10-12, 07:27
.. Och varför ska det vara blött..? Bara för att det inte ska damma så innihelvete, eller fyller det nån annan fräsig funktion..? :)

kim_gulle
2010-10-12, 07:35
.. Och varför ska det vara blött..? Bara för att det inte ska damma så innihelvete, eller fyller det nån annan fräsig funktion..? :)

Det har jag ingen tidigare kunskap om, men jag skulle tro att det är för att bandet ska bli så tajt mot avgasröret som möjligt. Det ska liksom ligga totalslickat. Sen när man startar skiten och röret blir hett så ångas vattnet bort och bandet krymper väl ytterligare om jag inte resonerar fel? :)

T-mek
2010-10-12, 09:05
Det har jag ingen tidigare kunskap om, men jag skulle tro att det är för att bandet ska bli så tajt mot avgasröret som möjligt. Det ska liksom ligga totalslickat. Sen när man startar skiten och röret blir hett så ångas vattnet bort och bandet krymper väl ytterligare om jag inte resonerar fel? :)

Helt korrekt! Sen är det mycket lättare att handskas med när det är blött också, det lindar upp sig igen så fort man släpper spänningen på det annars.

Hooloowoo
2010-10-12, 20:30
Om man bortser från att allt du skriver är lögn T-Mek, så ser jag poängen.. :) Jag lindade för övrigt avgaset på min bubbla i förra veckan, utan att väta bandaget. Såg faktiskt ut som det fungerade ändå, även om det var drygt att det dammade som satan.. Fick hyfsat bra fason på det ändå tyckte jag. Visar sig väl kanske när man kört lite mer än det jag gjort hitills..

squid
2010-10-12, 20:45
avgasbandage lindar man alltid blött..
just för att slippa att man lindar det för löst och för att slippa att det släpper spänningen i det då man lindar

för då man har varmkört bilen så försvinner vattnet och det spänns åt och sitter kvar :)

kim_gulle
2010-10-13, 00:40
avgasbandage lindar man alltid blött..
just för att slippa att man lindar det för löst och för att slippa att det släpper spänningen i det då man lindar

för då man har varmkört bilen så försvinner vattnet och det spänns åt och sitter kvar :)

Jo jag misstänkte nåt sånt. Ungefär som när man kör på 90 grader i tvättmaskinen och kläderna krymper. xD

Glader60
2010-10-13, 21:46
Men är inte ditt Supersprint i rostfritt?
Spelar det ingen roll vilket material grenröret är tillverkat av?

Jag har ett grenrör med ett hål i, ej rostfritt. Hur pass mycket tätar avgasbandaget?

kim_gulle
2010-10-14, 09:56
Men är inte ditt Supersprint i rostfritt?
Spelar det ingen roll vilket material grenröret är tillverkat av?

Jag har ett grenrör med ett hål i, ej rostfritt. Hur pass mycket tätar avgasbandaget?

Nä det spelar ingen roll vad det är tillverkat av. Rostfritt är ju bättre eftersom det inte bli korrision och skit under bandaget då. :)
Om du har ett hål i grenröret så borde du svetsa igen det. Iallafall om det är en extraktor. Om det är gjutet så är det bäst att byta. Visst lär nog avgasbandaget täta lite, men till slut kommer det börja läcka igen.

Raz
2010-10-14, 09:58
Men är inte ditt Supersprint i rostfritt?
Spelar det ingen roll vilket material grenröret är tillverkat av?

Jag har ett grenrör med ett hål i, ej rostfritt. Hur pass mycket tätar avgasbandaget?

Avgasbandaget tätar inte hål! Du kommer bränna hål på bandaget om du försöker laga ett hål i avgassystemet med det.

jag rekommenderar att ha på sig någon sorts handskar när man lindar bandaget. Det sticker rätt bra i fingrarna efteråt annars...

kim_gulle
2010-10-14, 09:59
Men är inte ditt Supersprint i rostfritt?
Spelar det ingen roll vilket material grenröret är tillverkat av?

Jag har ett grenrör med ett hål i, ej rostfritt. Hur pass mycket tätar avgasbandaget?

Nä det spelar ingen roll vad det är tillverkat av. Rostfritt är ju bättre eftersom det inte bli korrision och skit under bandaget då. :)
Om du har ett hål i grenröret så borde du svetsa igen det. Iallafall om det är en extraktor. Om det är gjutet så är det bäst att byta. Visst lär nog avgasbandaget täta lite, men till slut kommer det börja läcka igen.

Golfbjörnen
2010-10-15, 00:10
Det går inte att linda avgasbandage om inte motorn (och grenrör) är ute ur bilen, eller hur? (nån som testat?)
Mitt grenrör/extraktor var bytt i samband med motortrimning, men ej lindat innan återmontage. Därav frågan.

kim_gulle
2010-10-15, 00:35
Det går inte att linda avgasbandage om inte motorn (och grenrör) är ute ur bilen, eller hur? (nån som testat?)
Mitt grenrör/extraktor var bytt i samband med motortrimning, men ej lindat innan återmontage. Därav frågan.

Blir väl rätt jobbigt att göra det. Montera lös grenröret, linda skiten och montera tillbaka är nog enklast. :)

Falcor
2010-10-15, 07:25
Nä det spelar ingen roll vad det är tillverkat av. Rostfritt är ju bättre eftersom det inte bli korrision och skit under bandaget då. :)
Om du har ett hål i grenröret så borde du svetsa igen det. Iallafall om det är en extraktor. Om det är gjutet så är det bäst att byta. Visst lär nog avgasbandaget täta lite, men till slut kommer det börja läcka igen.

Lindar man ett rostfritt avgassystem så ökar risken för korrosion under bandaget, speciellt om bilen används vintertid.

kim_gulle
2010-10-15, 11:37
Lindar man ett rostfritt avgassystem så ökar risken för korrosion under bandaget, speciellt om bilen används vintertid.

Jasså? Alltså rost då eller bara oxidation o shit? Ska inte använda bilen den här vintern iallafall. Får se hur det blir nästa vinter. Men det borde väl vara samma sak för ett som inte är rostfritt då eller? Till och med högre risk borde det ju vara för ett sånt. Men eftersom det behövs vatten för att det ska bli korrision och grenröret är jättevarmt nästan hela tiden, hur kan det då bli korrision? Är det när bilen står still och det sipprar in fukt i bandaget eller?