handdator

Visa fullständig version : Golf IV 4 motion vobblar



ziiipi
2010-10-08, 00:17
Hej

Har en golf iv v6 4motion som blir att vobbla runt 140.
däck nybalanserade, det va då inget däck som behövde några nya vikter.
fortfarande obalans i bilen när man närmar sig högre hastigheter.

Någon som har några tips?


// alex

VWGolIV
2010-10-08, 12:13
När besiktigades bilen sist ?

1.Känns som att du har något löst i framvagnen för det kan orsaka sådana saker.

2. Var du med o såg att de blev balanserade rätt? Dvs litar du på firman ?

magnusT
2010-10-08, 16:20
Även om däcken är balanserade kan det bli obalans om det är lite skit på navet som fälgen ligger mot.
Kolla så det är rent och fint, även att det är rent mellan bromsskiva och nav.

matsola
2010-10-08, 16:49
Jag har haft liknande problem och då var det en fälg som var oval.
vid en normal balansering såg okej ut, men krävde extremt noggrann balansering för att få bort det mesta, men det gick inte att få bort allt.
Min balanserare upptäckte det inte första och andra gången jag klagade, utan jag gick till en annan som såg det rätt omgående.
Men min känsla var även lite åt det hoppande/vobblande hållet, inte mycket men tillräckligt för att kännas.

ziiipi
2010-10-10, 15:17
När besiktigades bilen sist ?

1.Känns som att du har något löst i framvagnen för det kan orsaka sådana saker.

2. Var du med o såg att de blev balanserade rätt? Dvs litar du på firman ?

Bilen besiktades nydligen i september. nej, jag va tyvärr inte med när de gjorde de.. men får nog åka tillbaka och säga till en gång till. Jo firman litar jag på, ganska liten by så.

ziiipi
2010-10-10, 15:20
Ja precis så känns det. det är inte så mycket som när man har jätte obalans i däck, utan mer att det "känns" tillräckligt för att man ska tycka att det är fel. men hur har fälgen gått och blivit oval?? har inget minne direkt att ja kört emot något. men kanske någon djup grop kanske?

ziiipi
2010-10-10, 15:24
Även om däcken är balanserade kan det bli obalans om det är lite skit på navet som fälgen ligger mot.
Kolla så det är rent och fint, även att det är rent mellan bromsskiva och nav.

ok, bytte skivor/belägg fram nyss så det är fixat. lite skeva skivor fram som gjorde obalans när man bromsade istället. men när man får bort ett stort problem kommer det mindre problemet fram istället.

Får luska vidare i problemet. tack för svar=)