handdator

Visa fullständig version : 1,6 Gti topp + GLS block + etanol = Kul?



kim_gulle
2010-10-06, 13:42
Har massa grejer liggandes som jag tänkte man kanske kunde göra nåt kul med. :)
En 1600 gti topp med plan underdel, ett par GLS block med nästan platta kolvar, nån lite större org GLS förgasare. Förmoderligen suttit på nån 90 hästars motor eller nåt, har inte kollat upp den..

Vet att en del har smackat på en 1600 gti topp på ett GLS block och fått typ 13 i komp pga den platta undersidan på toppen. Gick omkring på skolan och funderade lite på det här och kom på att om man borrar upp munstycket, eller om det nu är fler munstycken kanske, i en orginalförgasare med typ 30-40 procent och prövar köra på etanol så kanske man kan få en rätt rolig och knackfri motor? :)

Tror ni att det här skulle funka? Har i princip alla grejer jag behöver så det är bara att montera ihop. Till och med i princip nya topplocksbultar som sitter i en motor som aldrig startades, så dem är ju återanvändbara. :)
Bara att plugga spridarhålen i toppen och köra hårt. Nån som vet nånting bra man kan plugga med? Funderar på om man kanske kan ta en liten cirkelformad metallbit med en o-ring under och klämma fast den under spridarhylsan i toppen?

Janne.M
2010-10-06, 14:28
Spelar ingen roll att motorn inte är startad, har du dragit bultarna till rätt moment + vinklar så är de kasserade. Speciellt om du tänkt ha en motor med 13:1 i komp så ska du ha nya bultar om inte ARP

salmiakboven
2010-10-06, 15:46
Du kan såga av spridarna och svetsa igen dem, enkla pluggar tillsammans med nya o-ringar.
Om du inte tänkt använda dem i framtiden så att säga.. :)

Edit: Krävs ju iof att man sitter på en uppsättning spridare (fingrarna är snabbare än hjärnan ibland).

kim_gulle
2010-10-06, 16:34
Spelar ingen roll att motorn inte är startad, har du dragit bultarna till rätt moment + vinklar så är de kasserade. Speciellt om du tänkt ha en motor med 13:1 i komp så ska du ha nya bultar om inte ARP

Det där stämmer inte. På utbildningen som jag går på universitetet så har vi en lärare som hållt på med motortrimning och grejer hela sitt liv och han berättade att så länge toppbultarna inte blivit utsträckta till en viss gräns så går dem faktiskt att avända igen. Dessutom så behöver man inte köpa offeciella bultar från Mekonomen om man vill ha nya. ARP bultar är inte heller nödvändiga. Man kan dra på GP och köpa motsvarande bultar på lösvikt med samma hållfasthet. Funkar faktiskt lika bra.

Iofs så gör man ju inte så. Inte jag iaf, för man vill ju verkligen kunna lita på att skiten håller. Men sanningen är ändå att vilka bultar som helst som är tillverkade på samma sätt och har samma material funkar också minst lika bra. :)

Sen det där med 13 i komp kom jag på att det inte heller stämmer. Det kompet är ju det statiska kompet som man mäter med kompprovare. Själva kompförhållandet kanske ligger på 10,5-11 eller nåt sånt.


Du kan såga av spridarna och svetsa igen dem, enkla pluggar tillsammans med nya o-ringar.
Om du inte tänkt använda dem i framtiden så att säga.. :)

Edit: Krävs ju iof att man sitter på en uppsättning spridare (fingrarna är snabbare än hjärnan ibland).

Jo jag vet. Har en polare som gjort så. Men jag vill inte offra en uppsättning bara för en sån här motor.


Hur som helst iaf så är förgasaren en Zenith 2B5 dubbelportsförgasare. Nån som har erfarenhet med dem? :)