handdator

Visa fullständig version : Golf GTI V5 - felkod



Linte
2010-10-03, 15:29
Tjena jag har köpt en Golf gti v5 -02 och har haft den i ca 2 månad nu. för 2 veckor sen fick jag en felkod " avgasvarningslampa " står sänk hastigheten och kör försiktigt till närmaste Volkswagenverkstad och låt dom kontrollera motorn. Jag lämnade in bilen och bad dom ta reda på felet, dom tror det är katalysatorn men inte säkra för då måste dom ta in den en gång till. original katalysatorn skulle tydligen kosta 10000kr. Så jag har nu köpt en sportkatt. Men jag har hört lite rykten om att det kan vara lambdasonden? Någon som har varit med om detta och kan ge mig lite kött på bena?

VWGolIV
2010-10-03, 15:34
Har du lämnat den till någon som inte kontrollerat felkoderna ? För troligen till 98% så får du reda på vad som strular och inte någon firma som gissar att det är katten.
Att gissa sig fram blir allt som oftast en dyr historia.

Be någon mäta datorn i bilen så får du garanterat reda på vad som e fel, om inget så är det sällan katten som är kass, om nu inte bilen rullat åtskilliga tiotusentals mil. Tror mer på lamda, lmm eller något i den stilen.

Linte
2010-10-03, 15:50
tjena jo dom har kontrollerat felkoderna och har lämnat in den på en ww verkstad och dom kan inte till 100% säga att det är katten men dom tror att det är felet. dom har kollat igenom massa kontroller men inte hittat felet. det dom sa till mig var att dom skulle vid nästa steg om jag ville lämna in den igen att dom skulle plocka isär katten och kolla om dom hittar felet. det var den informationen jag fick. bilen har rullat 13000.

VWGolIV
2010-10-03, 18:16
Byt verkstad är mitt tips.

Man plockar inte isär en katt för att kontrollera den, verkar mysko.
Om en varningslampa tänds så finns det ett fel, och det kan man läsa ut med datorn.
Ring o fråga om de har sparat felkoden de fick, för det måste dom ha fått.

Annars letar du upp en annan verkstad som kan läsa av din bildator och som sparar felkoden på papper och ger till dig.

13000 mil så skall inte katten ge upp. Visst finns det måndagsex men det är långsökt.

Linus_R32DSG
2010-10-03, 21:55
Om du har vägarna förbi Linköping kan jag läsa av felkoden och ge en utsktift av den...

Linte
2010-10-07, 02:00
VWGolIV - Ne jag tycker det med är hel skumt, tack så mycket för tipsen.

LinusR32DSG - har faktiskt vägarna förbi linköping nu på fredag, men tror jag kan lösa det finns juh fullt med verkstader här i Sverige;)