handdator

Visa fullständig version : Vinande ljud.. turbon?



n1lsson
2007-07-06, 18:29
Har en Golf GTi -99
De blir ett vinande ljud vid gaspådrag och när man kopplar till nästa växel låter de som en fläkt som börjar gå saktare.. Är de turbon som låter? Man hör bara ljudet med rutan på passagerarsidan nere. Har man bara rutan på förarsidan nere så låter det ingenting...

Är det något vanligt? är de något man behöver bry sig i?
För jag störs ju inte av de innifrån kupén.. bara när man har rutan nere som sagt..

Likvid
2007-07-06, 18:45
Har samma årsmodell som du fast en 1.6i

Kan vara lagerljud, min växellåda rasade totalt idag, började med vinande på växlarna under nästan 1000 mil främst vid gaspådrag.

Nu har all växellådsolja runnit ur på parkeringen så det small ordentligt i växellådshuset.

Sista veckan lät diffen något enormt med ett helt annorlunda ljud än vad jag hört tidigare.

Du bör kolla upp det närmare för dessa typ av ljud är inte roliga eftersom dom är lömska.

Särkelä
2007-07-06, 20:17
På din beskkrivning så tycker jag att det låter som ett helt vanligt insugsljud o dump ljud. så inget o bry sej om..

Mini_me
2007-07-06, 22:18
Orginal "dump" eller återcirkulerande ventil brukar kunna paja och ge ett mer "dump" likt ljud. Vart att kolla.


1.6L och 1.8T har olika lådor...1.8T är mkt bättre. Men värt att låta en verkstad köra bilen upphissad och då lyssna efter ljud.


Behöver inte vara nåt men surt om det är det och du inte kollar upp det

n1lsson
2007-07-06, 22:47
jo jag tror oxå det är ett vanligt insugsljud... det var de första som slog mig.. för de är ju som att turbon börjar ladda, vid låga varv hörs det ingenting. Typ 3-4000 varv+ så låter de och när man kopplar är de som att de slutar och sen vid höga varv igen så hörs det..