handdator

Visa fullständig version : Kupéfläkt Mk1 Gti -81 lade bara av.



kim_gulle
2010-10-01, 11:51
Var på väg till skolan imorse och helt plötsligt så bara lade kupéfläkten av. Inte så kul nu när minusgraderna börjar smyga sig på och det väldigt lätt blir imma på insidan av rutorna.

Kollade säkring nummer 10 som ska vara till kupéfläkten men den var hel. Visserligen lite ärjig och grejer men det skalade jag bort utan resultat.

Nån som vet vad det kan vara? Det är den nya instrumentpanelen med det där vredet med 3 hastigheter.

kim_gulle
2010-10-01, 17:31
Har haft isär diverse prylar nu. Vridreglaget och allt inne i kupén som har med fläkten att göra. Inget fel på dem grejerna. Fläkten funkar dock om jag kör direktström på den så den är inte paj på det viset.

Nåt som är oerhört besynnerligt också är att om jag bryggar, säg mellan plus och fart 3 inne i kupén så får jag 12 volt borta på kablarna som sitter på fläkten. Så långt är ju allt väl eftersom fläkten får 12 volt på full fart. Men grejen är att om jag bryggar mellan plus och fart 1 eller 2 så visar även det 12 volt?? Sen till råge på allt när jag kopplar på kablarna på fläkten så försvinner spänningen mellan plus och minus totalt!?

Kan det här ha att göra med det där "keramikmotståndet" som jag antar bestämmer hastigheten på fläkten från de 12 volt som kommer in på det eller? Börjar bli lite frustrerad nu eftersom att om jag inte har nån fläkt så har jag inte heller nån bil eftersom jag inte ser ett skvatt för imman som blir på morgonen.

Snälla för satana om ni har nån användbar input eller tanke om det här så dela med er. Måste fixa det här fort som fan. :P

EDIT: Kom på att det kan inte vara motståndet heller eftersom samma sak händer när man kör på trean och mäter på t.ex mellan plus och tvåan. Ingen spänning och ingen fart på fläkten. Blir tokig snart...