handdator

Visa fullständig version : G60 bromsar på MK2 16v



shaft
2010-10-01, 10:16
Hallåj, första Golfen för mig & första inlägget.
Det blev en -88 GTI 16v.
Tanken är att de skall bli några banträffar under nästa år, kul!

Jag har läst/hört att det skall gå att montera Corrado G60´s bromsar för att få lite mer bett.
Men vad behövs? Hur mycket måste jag uppfinna själv & vad går att beställa över disk?

Det sitter helt ok Bilsteinben på nu & väghållningen verkar vara ok, vi får se vad som händer när den hamnar på bana.

Finns det några övriga tips på enklare förädlingar på denna bil för att göra den bättre, mer driftsäker mm??
Som sagt den är köpt för att bli lite av ett lågbudget ban/busbils projekt.
Inga omfattande renoveringar kommer att bli av nu, men på sikt är det läge för lite ny färg på den..

Tacksam för tips & ideér, det här ska bli kul!

graul
2010-10-01, 13:42
Du måste ha G60 spindlar, okhållare, ok och belägg. Kanske Bromsslangarna också men det får nån annan svara på.
Fjäderbensstag fram och bak ska göra lite skillnad också.

GTI G60
2010-10-01, 14:26
Spindlar från Gti 89- eller Passat 88-96 typ finns säkert fler bilar oxå.
Sedan är det inget krav att byta, funkar helt ok med org oxå.

Skaffa Justerbara topplagringar så du kan få lite bra vinklar.

Riktig Racingstol så du sitter still.

Några 15" fälgar, minst 7" breda och skaffa R-däck.

Sedan kör du och bara har kul så märker du snart vad du vill utveckla...

Sist Grattis till en kul bil...

Dave the brave
2010-10-01, 17:17
Hej å välkommen! Alltid kul med lite fler banåkarbilar :)

Som sagt, spindlar och bromsok mm till ovanstående bromsuppgradering kan du ta från lite olika bilar; Golf G60, Golf GTI 16V från 88B och framåt, Corrado G60 och 16V. De har 256 och 280 mm-bromsar. 280 mm-bromsarna sitter endast på G60-modellerna.

Skillnaden mellan tidiga spindlar (239 mm-bromsar) och de nyare är att det sitter en lös okhållare på de nyare. Lös okhållare har 256 och 280 mm-bromsar. Byter du till dessa bromsar behöver du även byta huvudbromscylinder till en 22mm istf 20 mm.

Byter du till G60-varianten räcker det med belägg som är anpassade för lite tuffare förhållanden, dvs hittar du en komplett uppsättning fräscha begagnade delar så behöver du bara köpa nya bättre belägg så är du hemma sen. Att dra slangar för bromskylning från fronten skadar inte heller, billig och bra uppgradering.

Jag körde förut med Bilsteinben, jag kunde då ställa -2 grader camber med hjälp av att vinkla benen vid spindeln så det funkar det med. Ställbara topplagringar är ganska dyrt så det är kanske inte det första jag hade satsat på. R-däck vill gärna ha -2 till -3 grader camber för att funka bäst.

Å apropå R-däck så är det en grym skillnad att köra med dem. Mycket bättre grepp + att det går att köra i princip hur länge som helst utan att de överhettar (nu snackar vi körning på klubbnivå).

För att ytterligare kunna köra länge i sträck så kan man byta termostat till en 70-graders samt montera extra oljekyl. Sedan jag gjorde det har jag aldrig haft problem med för varm motor och då har jag kört länge i 30-graders värme.

Som Christian säger så är det också skönt med en "sitta still-stol" + 4p-bälte, då slipper man hänga i ratten i kurvorna :)

_Danne_
2010-10-02, 00:46
Jag har en uppsättning fram ok o okhållare från en G60 liggandes som jag inte har någon användning av. Jag köpte en hel sats med bromsar komplett med skivor som jag tänkt ha på min Gti -84 men det enda jag kunde använda var skivorna, så resterande har blivit liggandes. Ena oket var renoverat o lackerat rött, och de andra oket är isärmonterat men varken lackerat eller nya packningar i. Dock har jag nog renoveringssats liggandes också om jag inte minns helt fel. Så det är skivorna man måste köpa till. Om du inte hittat delar redan och är intresserad så är det ok o PM:a....

shaft
2010-10-02, 18:26
Hallå, tack för alla svar!
Jag har en 88a, ska mäta hur stora bromsarna är idag. Med lite tur så är de den större varianten som inte behöver nya spindlar om jag förstod allt rätt?

Jo, kylkanaler till bromsarna ska jag försöka få till, ser ju inte helt omöjligt ut med tanke på hålen i frontläppen.

Jag körde lite banmöten då jag hade min 944 Turbo, men sålde den för några år sedan & nu har abstinensen blivit för stor.
Blev väl aldrig speciellt bra på det men kul var de!

Danne, jag har PMat dig

shaft
2010-10-04, 19:34
Har mätt bromsarna, de var den mindre varianten, såklart...
Hur mycket klarar dessa om man håller sig med gatdäck?

Om jag förstått det hela, detta behövs:

Spindlar
Ok & hållare
Skivor
Bromscylinder

Glömt något?

Om jag byter belägg till tex mina favoriter, Performance friction, går det skapligt att köra med org oken då? Om de ens finns ballare belägg till dom oken??
Men skivorna är ju väldigt små... 239mm

Dave the brave
2010-10-04, 21:24
Med tanke på att P.F-beläggen kostar en del hade jag nog satsat på att uppgradera till G60-spec istället. Möjligt att det går bra att köra med orig.239-skivor och väldigt bra belägg som P.F. men utöver risken för att de går varma är det mycket bättre bett i 280mm-skivorna.

Utöver det du nämner ovan så måste du ha andra belägg till 256/280-skivorna. Sen vet jag att vissa har behövt byta bromsslangar, inte samma anslutningar på oken. Själv kunde jag använda mina slangar som jag hade till 239-oken.

Lite bromsöverkurs: ersätt den lastavkännande ventilen vid bakaxeln med annan strypning, ex ställbar bromsvåg så har du möjlighet att ställa in skillnaden i bromskraft mellan fram och bakbromsar. Inte säker på att besiktningen gillar bromsvågar dock.

shaft
2010-10-04, 21:56
Då det är tänkt att det här till en början åtminstånde är tänkt att vara ett "lågbudget projekt"...

Om jag skaffar G60-kitet med original bromsbelägg, kostnad ca 6000:-
Ok 1000:-
Bromscylinder 1000:-?
spindlar 1500:-
Skivor 2000:-
Belägg 600:-


Eller originalbromsar ca3500:-
Brembo sportskivor 1200:-
Bra belägg 2000:-

Nya stålomspunna bromsslangar tillkommer ju till båda för ca 1000:-

Vad ger mest för pengarna? Kroknar originalbromsarna fort? Är de lönt att pyssla med alls eller ska jag lägga ner det helt?

Eller ska jag helt enkelt vänta till sommaren & testa som det är & därefter göra något åt det?? Bara byta bromsvätska & köra.
Då borde det ju märkas vad som behövs. Det kommer inte att bli R-däck till nästa sommar heller, tror jag...
Har ju tänkt att det här INTE skall spåra ur, inte innan första träffen i alla fall...

pekka kiiskilä
2010-10-04, 22:28
Jag körde med 239 skivor på min busbil skivorna var av racing modello samt Ferrodo ds 2500 belägg stålomspunna slangar bosttagen fjäder på lastventilen racing bromsvätska samt bromskylning och jag fick aldrig problem med bromsfading på min bil iaf den gick att köra i ca 1 timme på bana i ca 30+graders värme utan problem, det är den billigaste varianten och dom andra tippsen är dyrare och bättre.

Sweeper
2010-10-05, 20:18
Är det nån som vet vilken är maximala storleken på skivan för en g60 ok?

shaft
2010-10-06, 10:48
Testar nog med riktigt bra belägg med org skivor & ok under nästa sommar.
Kör med gatdäck för att göra omständigheterna så milda som möjligt för bromsarna.
Fungerar de så fungerar det!