handdator

Visa fullständig version : zinter fråga.



lundsbrunn
2010-09-29, 21:09
när jag kör i väg så låter det som ett däck tjut från kopplingen.
och ibland så skakar hela bilen när jag ska köra iväg.

slirar jag då när det gör så eller hur vet jag när jag slirar med en sån koppling
har aldrig kört med zinter innan ...

en del säger att det kan va att lamellen toggar på de lättade svänghjulet ..
kopplingen har suttit i sen april.
vad tror ni..???

lundsbrunn
2010-09-30, 22:18
skulle vara kul och veta hur man märker att man slirar med zinter så jag vet

lundsbrunn
2010-10-01, 13:57
vore snällt om nån skrev hur man märker när man slirar på en zinter koppling

GTI-nissen
2010-10-01, 14:07
Du får lugna ner dig och inte uppa din fråga vareviga dag!

Men jag gjorde en snabb googling och hittade att det inte var helt ovanligt med lite oljud om man slirar på den. Å andra sidan så ska man inte slira på en sinterkoppling eftersom den då slits väldigt fort.

Varsågod, en sökning du kunde gjort själv.

Sn00k
2010-10-01, 20:33
ingen fara att slira på den.. men du behöver hålla en 5-700rpm högre varv än normalt för att allt ska gå lugnt och mjukt.. och vara finkänslig på kopplingspedalen.. det är bara en vanesak å snart kör du bilen som med vilken vanlig koppling som helst.
när det tjuter så håller den precis på å "bita sig fast".. det är ingen fara alls.
när det tuggar så håller du antingen för låga varv, eller så har du valt en för kraftig lamell, kanske till å med med fjädrat centrum.. dessa är inte alls nå roliga att köra med fjädrade centrum å belastningen blir enorm på lådan och övriga drivlinan.
du behöver inte oroa dig för att du sliter ut en sinterlamell.. svänghjulet ger sig låååååångt innan lamellen.. däremot om du ligger en 100Nm över vad lamellen klarar i vrid.. och kör mycke starter från tex 2:ans växel med dragsliks.. på klistrad bana.. då börjar lamellen få lite stryk efter en 50-100 starter.. pga värme.. =)

lundsbrunn
2010-10-01, 23:22
oki tackar då vet jag...

men när jag gör noll starter så hoppar bilen fram har den börjat med..
fast jag gasar till 3000-4000varv och har prisis innan bilen rullar.
kan det vara växel kudden eller ?