handdator

Visa fullständig version : Fläktproblem VW T4-01



Larsevert
2010-09-23, 07:42
Hej!
Det verkar som jag har ett problem med något relä i min transporter från -01.
Haljusautomatiken fungerar inte ibland och kupefläkten lägger också av, man hör klickande ljud och fläkten startar och stannar.
Det har hittils hjälpt att stoppa och sedan starta bilen.

Nu hoppas jag på er hjälp!

Henrik.M
2010-09-23, 21:10
Sitter inget halvljusrelä utan det är inbygggt i knappen.
Det du beskriver är ett klassiskt tecken på att eldel bakom t-lås strular alt ett späningsförsörjningsrelä som knasar.
Lägger något annat av? ex stereo/andra förbrukare?


Eftersom du har en någorlunda modern T4 skulle en felkodsavläsning kunna ge kanske mer att gå på.

Larsevert
2010-09-23, 21:22
Tack för svar.

Jo, har kollat på div sidor idag och startkontakten verkar vara ett bra tips. Ska var mer uppmärksam nästa gång det krånglar, men som det verkar glappar instrumentbelysning, halvljuset och fläkt. Man hör klickande ljud när det glappar.

På en transporter(97) jag hade tidigare var det ljust ett strömförsörjningsrelä som spökade, den bilen "klickade" och tjyvstannade.

Inga såna problem denna gång. Har läst felkoder, fanns en lagrad "bromsljuskontakt orimlig signal" 16955

Återkommer.

Larsevert
2010-09-29, 07:23
Har nu konstaterat att det är startkontakten. Någon som har tips inför bytet? Bilen har airbag.

Larsevert
2010-10-02, 15:25
Hittade en sida där man kan ladda en pdf som beskriver hur man gör, visserligen handlar det om hur man installerar en farthållare men allt man kan tänkas behöva veta finns med, även bilder.

Rubriken: VW Transporter T4 1996 TDI Installation Instructions. Scrolla ner och ladda. Kanske kan glädja någon.

http://www.howtopdf.com/vw-transporter-t4-1996-tdi-installation-instructions/