handdator

Visa fullständig version : Rengörning av motorn



dorian
2010-09-20, 19:46
Jag har precis fått oljan bytt, och den nya oljan ser inte alls ny ut.
Vet nån om det fins nåt bra man kan hälla i motorn som rengör insidan?
Tänkte att man kanske kunde köra i nå medel och göra några extra olje byten för att få en renare motor på insidan.

Vill gärna ha tips om vad jag kan köpa, nåt som ni själva el någon annan har testat. Annars är det bästa att ta ner tråget och göra rent manuellt, men det orkar ja inte med just nu

kim_gulle
2010-09-20, 19:51
Byt oljan igen. Antar att du kanske har kört motorn högst nån timme eller ett par mil iallafall. Då har nog den nya oljan hunnit skölja genom motorn och rengjort det mesta så om du byter oljan igen så blir den nog skitfin. :)
Men den oljan du har nu duger nog gott och väl ska du se, men vill du ha en helt ren motor så för all del, visst kan du byta igen. :)

ypzilon
2010-09-20, 20:55
CRC har en produkt som heter "Invändig motortvätt". Man varmkör motorn, håller i en sån flaska, låter motorn gå på 1500 varv i tio minuter sedan byter man olja och filter.

mtm
2010-09-20, 23:55
Jag kör alltid en Wynn Oil System Cleaner (http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php?sArtId=47244) vid varje oljebyte.

canterbury
2010-09-21, 00:51
har en polare som byggt en flusher, som tydligen kan användas med rätta medel till att rengöra fsi motorer..... ska bli intressant o se om man kan få bort lite fudge...sludge eller vad det kallas...

Falcor
2010-09-21, 08:08
Vad är det för bil och motor?

GTI G60
2010-09-21, 08:08
Jag gjorde detta eftersom jag hade LITE gegg i oljan på min förra bil, mest pga att bilverkstan rekomenderade det, jag ifrågasatte men gav med mig.
40mil efter rengöringen vid fullgas så började den knacka så in i helvete, bara att bogsera till samma verkstad.
Dom fick ta ner oljetråg, lyfta ventilkåpa och göra rent för hand, bytte även ut ett rör till turbon.

Kostade mig 7000kr........ så häll INTE i massa skit i motorn.

Byt olja ofta istället.

kim_gulle
2010-09-21, 08:29
Jag gjorde detta eftersom jag hade LITE gegg i oljan på min förra bil, mest pga att bilverkstan rekomenderade det, jag ifrågasatte men gav med mig.
40mil efter rengöringen vid fullgas så började den knacka så in i helvete, bara att bogsera till samma verkstad.
Dom fick ta ner oljetråg, lyfta ventilkåpa och göra rent för hand, bytte även ut ett rör till turbon.

Kostade mig 7000kr........ så häll INTE i massa skit i motorn.

Byt olja ofta istället.

Funderade också över nåt sånt. Rengörningsmedel av alla slag som man häller i borde ju faktiskt minska oljefilmer och grejer i motorn eftersom att dem är till för att lösa sån smuts som sitter i oljan, vilket gör att det förmoderligen behövs en avfettande funktion, vilket nog inte är så jävla bra för oljans smörjande funktion.

Känns inte bra att hälla i sånna grejer.

mtm
2010-09-21, 10:22
Wynn skriver: "Observera att iakta viss försiktighet med att använda den här produkten till mycket gamla/slitna motorer som bara har använt mineralolja till sin motor."

Jag ifrågasätter inte att ni som haft problem verkligen har haft det, men det kanske finns en annan förklaring än att "produkten är skit".

Jag köpte min GTI när den gått 8.500 mil, idag har den gått nästan 15.000. Jag har använt Wynns sen mitt första oljebyte och jag byter olja 2ggr per år, runt 500-800 mil mellan varje byte, och har än så länge inte upplevt några problem. Motorn dricker inte en droppe olja mellan bytena.

Sen är det säkert, som med allt annat, skillnad på olika produkter. Finns säkert produkter som är skit. :)

Hade en gammal Peugeot som jag gjorde detta på, dessutom på en verkstad med denna maskin (http://www.engineflush.com/pages/engine.html), och där fick jag jätteproblem efteråt och det slutade med att motorn fick renoveras.

dorian
2010-09-22, 02:56
Motorn är en 1.4 tsi 170hk! Anledningen till att jag vill göra rent är att när jag köpte bilen så var den i behov av oljebyte tyckte jag, oljan va väldigt svart den såg gammal ut, jaja tänkte jag det gör ju inget det går att byta. Efter bytet så förväntade jag mig att den skulle se ren ut, ni vet sådär att trasan blir gul/brun när man torkar av stickan, men det gör det inte riktigt. Antagligen så fick dom inte ut allt gammal olja innan bytet, el så har det att göra med att dom har kört 3 tusen mila service intervaller på den. Hur som helst så fundera jag på att köpa nåt som tar bort lite gammalt skit, vågar inte riktigt ifall skiten skulle lösas upp för mycket och sugas in i nån kanal där den kan göra skada. Alternativet är att koppla den på en maskin där dom spolar rent motorn till ett pris av 2 tusen kr. Frågan är om det blir riktigt rent för då är det värt pengarna, sen byter man var 1.000 mil efter det.

Eller ta ner tråget och göra rent oljesilen och även få en titt in i motorn samtidigt, det vore det bästa igentligen för då vet man hur det ser ut.

canterbury
2010-09-22, 15:52
Snor tråden lite och flikar in en fråga. Kan en s.k flush vara skadlig på en 2.0 gti fsi motor? Det finns ju maskiner på marknaden... men undrar hur det är med fel kalkylen om något kan inträffa

dorian
2010-09-22, 17:48
Jag undrar det också, tror att det kan va farligt om massa skit löses ut och hamnar nånstans där den kan göra skada.
Jag är ju inte säker på det, ska ringa dit och fråga om dom lämnar ut nån garanti.
Det är ju inte så kul när den nya oljan blir skiten direkt. Motorn är en 1.4tsi med 9.500 mil år 07!

Jag bytte olja på saaben för 100mil sen och oljan är fortfarande gulbrun och inte svart, har aldrig kört några medel i den motorn, bara bytt olja var 1.000mil, original turbo sitter på och har rullat 11.000mil inga problem alls med den.
Mätte kedjesträckaren för några veckor sen och den var perfekt. Har även kollat under ventilkåpan och det såg väldigt rent och fint ut.
Lite oftare oljebyten är nog det bästa man kan göra för en motor.

a128
2010-09-22, 19:04
Det bästa sättet att göra rent motorn invändigt pga. av långa oljebytes-intervaller är kort och gott byte av olja+filter, gör ett byte efter ca500-1000mil sedan vart 1500mil så bör det mesta av gammal "oilsludge" långsamt lösas upp och komma ut,
om ni nu går så långt att ni tar ned tråget kan man kanske se hur mycket kamkedjesträckarklacken rör sigfram och tillbaka om man lyser med en stark ficklampa

dorian
2010-09-23, 23:30
Det är helt sjukt så bra bilen går med den lilla motorn asså, fjädringen och styrningen är så skön. Förbrukningen enligt datorn under 0.6 men ändå bra med kräm om man vill gasa på, 170hk känns mer i den bilen.
Jag gillar den starkt, hoppas den håller ett par år bara.
Den kommer att köras på 98 oktan bara och oljebyten var 1.000mil

StiFt
2010-09-25, 03:43
Låt bilen stå och droppa lite extra länge så det mesta av den gamla oljan rinner ut. Så gör jag alltid. Plus att jag alltid köper den bästa oljan och min olja håller sig fin länge :)