handdator

Visa fullständig version : växellåds byte från 020 till 02A



lillpojken
2010-09-18, 20:12
hejsan.

tänkte höra med er som gort detta byte om det är nogot speciellt som måste göras förutom att eventuellt bygga om till vajerstyrd koppling.

kommer att i kommande vecka byta till 9A motor + 02A låda i MK2an

så är det något speciellt man bör tänka på?

hur sitter spakstället skruvat i passat GT, lossar man allt underifrån?

kommer vajrarna gå inne i bilen?

något till växellänkaget som behövs byggas om.

så ni som har gort detta byte kom med tips nu innan jag börjar att riva o klura.

gärna någon bild med.

kanske skulle göra en guide på detta byte om någon är intresserad.

Henrik.M
2010-09-18, 20:30
hur sitter spakstället skruvat i passat GT, lossar man allt underifrån?

Ja.



något till växellänkaget som behövs byggas om.

Måste bytas ut helt eftersom 020 har stag och 02A vajer.


kommer vajrarna gå inne i bilen?


Under


så ni som har gort detta byte kom med tips nu innan jag börjar att riva o klura.

gärna någon bild med.


Glöm inte att ta med svänghjul , startmotor och koppling också det skiljer det med mellan 020 0ch 02A , när du ändå håller på så ta även ut pedalstället & kopplingscylindern ur donatorbilen och flytta över det så får du hydraulisk koppling istället.

Här är en som gjort det nyligt : http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?5509-VW-Gti-8v-mk2-2E-PB-88-(justeringar)&p=124185&viewfull=1#post124185

lillpojken
2010-09-19, 20:44
Måste bytas ut helt eftersom 020 har stag och 02A vajer.


jag menade mer på lådan där vajrarna sitter fast. om något där måste ändras.

kommer bli ett komplett motor och växellådsbyte så allt kommer att hamna i golfen även farthållaren o diverse lull lull


kommer jag behöva byta divaxlar eller bara till att kasta på org gti axlar?

David L
2010-09-19, 21:31
Du måste ha komplett spakställ från 02A och då behöver du inte ändra nåt på lådan.

Det är 100mm flänsar på 02A lådorna. Har du såna axlar passar det.

Janne.M
2010-09-19, 21:40
Ta bara inte axlarna från en passat eller en pluschassiebil för de är för långa =) Tro mig jag har provat ;)

lillpojken
2010-09-20, 00:06
det är ju så att jag kommer ha en hel passat gt 2,0 16v årsmod 91 som donatorbil som jag kommit över billigt.

har 020 lådan också 100mm flänsar som David L skrev?

med 100 mm menar ni väll såklard diametern men har flänsarna olika tjocklek mella 020 och 02a?

har en undran till som inte har med tråden att göra och det är om man ska bygga om till den halv elektriska bränsle insprutningen eller om ja ska köra på K-jet.

kommer nämligen under vintern att göra en trubokonvertering har nästan allt utom styrsystemet (haltech) som kommer införskaffas under vintern.



Men i stora drag så behöver jag bara lyfta över motor låda spakställ från passaten och huvud cylindern & pedalstället om jag vill ha hydalisk koppling

lär ju inte bli en så stor operation då.

jag tackar för svaren.

Janne.M
2010-09-20, 00:08
Har du en GTI 020 så har du 100mm knutar (bara mäta på diametern på drivaxelknutarna).

Resten av prylarna tar du från passaten.

Du får plocka bort rattstången och borra några hål, tar inte alls länge, gjort på en halv dag (några timmar om man kan och har grejerna)

lillpojken
2010-09-25, 19:52
Så nu har jag gort hela bytet fet som är kvar är att montera drivaxlarna och avgasröret och värmeplåtar under bilen.

dock så stötte jag på ett kopplings problem och det är att pedalen stannar nere i golvet när man tryckt ner den.

luftat har jag gort ordentligt med,

så vad kan jag göra?

ta av slavcyli8ndern o kolla funktionen på den eller dåligt ed fett på uttrampnings lagret.

motor och växellåda delade aldrig utan luftes ur och monterades i ett "paket"

tacksam för svar

Janne.M
2010-09-25, 23:00
Råkade ut för samma problem, det är jäkligt krångligt att lufta kopplingen/bromsarna ordentligt. Tryckluft rekommenderas.

Pedalen kommer att gå till sig efter X antal tramp (det gjorde min, hade exakt samma problem, luftade och luftade men pedalen fastnade fortfarande, lämnade över natten och när jag provade igen så fjädrade den tillbaka, dock var det fortfarande luft i systemet).

Du lär få trampa 30 - 100ggr för att lufta det ordentligt manuellt, så tryckluftsluftning är att föredra. Att först lufta huvudcylindern, sedan montera lös slavcylindern från växellådan och hålla uppde den och vinkla så nippeln är högsta punkten hjälper på traven.

Fixar det sig inte så kan det även vara en halvtaskig huvud/slav cylinder

lillpojken
2010-09-26, 20:46
mitt problem är löst jag lossade slavsylindern och tryckte ihop den och öppnade luftnipplen gorde detta 3 gånder sen var luften ute, bara till att fylla på bromsvätska.

imorgon åker nya grenröret på och moneringen av nya bussningar fortsätter.

har problem med bussningarna till krängningshämmaren dom 2 under bilen fid framaxelbalken hur gör jag får o få ut skiten?

Janne.M
2010-09-27, 21:20
har problem med bussningarna till krängningshämmaren dom 2 under bilen fid framaxelbalken hur gör jag får o få ut skiten?

Golf/Jetta 2:orna är typ byggda kring främre krängningshämmaren, så det brukar betyda att du får ta ner hela motorbalken för att byta. Kan hända att det går och lirka men har aldrig testat.

lillpojken
2010-10-05, 20:38
jag har nu sett att min bormsljus kontakt är for kort.

denn hålls inte intryckt så bromsljuset lyser hela tiden.

dett är med passat pedalstället i.

passatens kontakt skilljer inte mot golfens.

har ju huvudcylinder från passaten med och broms servo. kan de vara så att staget från bromsservon är för kort från passaten o golfens är längre då pedalen inte verkar gå helt upp i ändläge?

Janne.M
2010-10-06, 14:39
Jag stötte på exakt samma problem och jag satte in passatens eller golfens bromsljuskontakt fast den inte såg ut att skilja någonting... dock har jag för mig att max/min läge på kontakterna skiljde lite. så prova med båda