handdator

Visa fullständig version : Vibrationer/rycker i ratten åt vänster när jag gör gaspådrag samt när jag släpper gas



Joxxan
2010-09-16, 10:44
Precis vad rubriken säger upptäkte ett problem i morse när jag skulle köra till jobbet..
Vibrationer/rycker (rycker mer än det vibrerar) i ratten åt vänster när jag gör gaspådrag samt när jag släpper gasen. rycker rätt kraftigt beroeende på km/h rycker mycket hårdare i lägre hastighet.

Vad kan detta vara? Hjullager? Bussningar?(rätt slitna)

Kör Vw Golf GTI 1.8 Turbo -98 (steg 2 Powerchip)
Tacksam för svar!

matteias
2010-09-16, 10:52
på min förra bmw, var det bromsarna och fjädrarna som orsakade detta. Inte samma typ av bil men ändå =)

Joxxan
2010-09-16, 11:02
på min förra bmw, var det bromsarna och fjädrarna som orsakade detta. Inte samma typ av bil men ändå =)

Okok, nej det är ju sant :)
Får kika lite på det, men tror inte det är det.
Tack iaf! :)

matteias
2010-09-16, 11:14
Okok, nej det är ju sant :)
Får kika lite på det, men tror inte det är det.
Tack iaf! :)

det som hade hänt var att skivbromsarna vart snedslita och därav vibrationerna i ratten vid bromsning.

mtm
2010-09-16, 14:13
Det du upplever brukar benämnas Torque-steer och är rätt vanligt på framhjulsdrivna bilar med lite effekt.

Finns en del olika orsaker till det. Att få bort det helt är i praktiken omöjligt.

Joxxan
2010-09-16, 15:04
Det du upplever brukar benämnas Torque-steer och är rätt vanligt på framhjulsdrivna bilar med lite effekt.

Finns en del olika orsaker till det. Att få bort det helt är i praktiken omöjligt.

Okej okej, nja... ska igentligen inte säga något då jag inte vet så jätte mycket om framhjulsdrivna bilar men, det är något som har hänt, märkte att jag inte riktigt beskrev det korrekt... med mer dunsar till ett par ggr, beroeende på hur mkt och hur länge jag gasar / släpper...

Joxxan
2010-09-16, 15:04
det som hade hänt var att skivbromsarna vart snedslita och därav vibrationerna i ratten vid bromsning.
Okok, jo får kolla över dom med =)
märkte att jag inte riktigt beskrev det korrekt... med mer dunsar till ett par ggr, beroeende på hur mkt och hur länge jag gasar / släpper...
Tack för svar !

Joxxan
2010-09-25, 08:37
Bytte nyss bussningarna i länkarmarna (bakre) samt bussningarna till krängningshämnaren, men felet finns fortfarande kvar, men nu är det bara när jag släpper gasen som det kommer ibland, och när det kommer så rycker det till åt vänster 2-4ggr och är rätt kraftigt.
händer bara när bilen är varm/börjar bli varm. inte direkt vid körning utan en stund efter dvs :)
Snälla hjälp mig!
Mvh

Andersson Racing
2010-09-25, 10:26
Bytte nyss bussningarna i länkarmarna (bakre) samt bussningarna till krängningshämnaren, men felet finns fortfarande kvar, men nu är det bara när jag släpper gasen som det kommer ibland, och när det kommer så rycker det till åt vänster 2-4ggr och är rätt kraftigt.
händer bara när bilen är varm/börjar bli varm. inte direkt vid körning utan en stund efter dvs :)
Snälla hjälp mig!
Mvh

Drivaxel/knut?

mvh Per

VWGolIV
2010-09-25, 11:15
Hur e det med motorfästen ?

Jag har samma fenomen, dvs ratten flyttar sig när jag gasar eller släpper gasen och mitt ena motorfäste är sönder, vilket gör att allt flyttar sig.

Särkelä
2010-09-25, 11:39
växellåds fästet brukar ju spricka på dom dära.. kolla det..

Joxxan
2010-09-26, 17:51
Har bytt drivaxlarna. =/

Drivaxel/knut?

mvh Per

Joxxan
2010-09-26, 17:51
okok, jo detta får jag titta på! Tack för tipset!


Hur e det med motorfästen ?

Jag har samma fenomen, dvs ratten flyttar sig när jag gasar eller släpper gasen och mitt ena motorfäste är sönder, vilket gör att allt flyttar sig.

Joxxan
2010-09-26, 17:52
växellåds fästet brukar ju spricka på dom dära.. kolla det..
okok, ska titta på det med :)
Tack för alla svar! :)

Joxxan
2010-09-29, 22:05
Har kommit fram till en bättre beskrivning av felet.
det är precis som att bilen har tic's åt vänster. "hugger i ratten"
det är inte någon bussning, ingen motorkudde, inte drivknutarna...
Har helt slut på idéer =(
hjälp snälla!

pekka kiiskilä
2010-09-29, 22:15
Jag har haft en sprucken bromsskiva som gav ryckningar i ratten så det man vara en sådan sak med.

Joxxan
2010-09-30, 09:48
Jag har haft en sprucken bromsskiva som gav ryckningar i ratten så det man vara en sådan sak med.

Okok, värt att titta på. har ju inte reflekterat över något "så litet, bagatell aktigt".
Tack för tipset! :)

gustav82
2010-11-16, 21:07
Har fått samma problem med min Bora.
Vad har du konstanterat vad felet berodde på??

Mini_me
2010-11-16, 22:18
*Däck/Fälg
*Broms skiva
*Anliggande broms
*Glappa leder
*Drivknutar (Inre ev)
*Motor fästen
*Bussningar framvagn


Alt Torque-steer...men det upplevs ofta som om bilen skenar dvs svänger vänster höger etc etc och inte så ryckigt.

Om inget av detta passar in så är det inget fel ;-D