handdator

Visa fullständig version : Nollning motor 16v-88, rembyte



jak
2010-09-15, 21:26
Spelar det någon roll hur mellanhjulet till oljepumpen står och hur ska veven utan dämparen ställas ?
Tappat bort mig.

Dave the brave
2010-09-15, 21:52
På den nedre kamremskåpan har du ett märke som ska linjeras med märket på remhjulet som sitter på vevaxeln. Är du osäker kan du ta bort tändstiftet i ettans cylinder (den närmast kamremmen), stoppa ner en skruvmejsel och försiktigt dra runt motorn. När kolven är i sitt översta läge är motorn nollad. Kallas också för TDC (Top Dead Center) eller ÖD (Övre Dödpunkt). OBSERVERA! När du gör detta måste kamremmen sitta på annars slår kolvarna i ventilerna.

När du nollat motorn ska kamremsdrevet stå mot märket i kamkåpan. Om det inte gör det sitter kamdrevet en eller flera kuggar fel.

När du har bytt och spänt kamremmen kan du med fördel dra runt motorn ett varv för att se att inget tar emot och att den fortfarande linjerar mot markeringarna. Man kan tro att den är nollad men efter att ha dragit runt den ett varv kan den stå en kugg fel pga ev. slack i kamremmen. Kolla även kamremmens spänning ytterligare en gång. Ta bort tändstiften för att lättare kunna dra runt motorn.

Mellanaxeln till oljepumpen kan stå i vilket läge som helst.

jak
2010-09-16, 06:35
Stort tack

dorian
2010-09-16, 17:40
1:ans kolv ska va högst upp, och ventilerna ska va stängda. om inte markeringarna syns så kan du göra egna, efter bytet så dra du runt motorn 2 gånger och kollar så att alla markeringar stämmer. oljepump, vattenpump behöver inte markeras, jag har aldrig bytt på en gti 16v så jag vet inte hur den ser ut, men jag har gjort det på många andra motorer och principen är likadan på alla.

jak
2010-09-16, 21:34
Jag börjar tro att den som bytt rem förra gången kuggat lite fel. Gjorde egna körnslag innan jag tog bort remmen därför blir jag osäker vad som är 100 rätt.
Visst är det ju så att även rotorn ska stå mot ettan på fördelaren när allt är ok och man ser ju bara ena kammen genom oljepåfyllningen(den närmast fronten) och på den står nocken upp mot torpedväggen och är då också de andra ventilerna stängda så det är rätt ? När jag sätter på nedre kåpan och remskivan så stämmer inte märkningen där.