handdator

Visa fullständig version : Helsljusrelä, slutande el växlande?



mt4base
2010-09-15, 10:16
Har en Passat 93:a med lite småpyssel på.
Jag upptäckte att helljuset visserligen tändes när man drog i spaken men att det inte stannade på när man släppte spaken. Är det relät som spökar eller är det nått annat? Vet att spakarna runt ratten är bytta innan jag köpte bilen, kan det fel där trots att de är bytta? Kan reläet vara trasigt, det borde inte vara det eftersom lyset faktiskt tänds när man drar i spaken?? Om jag ska skaffa ett nytt relä, är det ett växlande eller slutande jag ska ha isf? Jag är inne på växlande.

Tacksam för åsikter.

g-man
2010-09-15, 19:21
Sitter inget relä till lysena på den bilen. Hade du ljusknappen påslagen också? Man måste ha det för att hellyset ska stanna på. Annars är det säkert fel i spaken.

mt4base
2010-09-15, 19:53
Suck, inget relä, alls?
Då är det till att ta loss ratten och byta spakarna runt ratten igen?? Får väl sätta nått annat i kontaktväg annars.
Ja, jag hade knappen på, testade med både ha knappen av och på. Ingen skillnad...

g-man
2010-09-15, 22:09
Dum fråga kanske men tändningen var också på? Du kan prova först med att sätta en annan spak i kablarna bara så du inte river allt och det visar sig att det var nåt annat fel.