handdator

Visa fullständig version : K-Jetronik..



kim_gulle
2010-09-12, 17:20
Ok, nu har man pillat med K-jet i nästan 4 år och har lärt mig bra mycket om hur man justerar och optimerar sprutet. Styrtryckregulatorer, brickor på returen och whatnot.

Men idag kom jag till en ny punkt på k-jet resan. Nämligen de fyra skruvarna vid varje uttag till spridarna på bränslehuvudet.

Brorsan vann sig en Scirocco Mk2 folkracebil med 16v motor, (golf motor, inte en 16v orginal. Då jävlar hade jag mördat han som byggt bilen) och den gick väl inte så väldigt bra med misständningar och går på 3 cylindrar vid gaspådrag. Gubben som haft den innan var nog inte så väldigt duktig på att skruva med tanke på hur bilen gick.

Iallafall, de här fyra skruvarna på huvudet. Jag har ett par isärplockade bränslehuvuden liggandes som jag började studera nu sådär på söndagseftermiddagen och fick fram en teori om huruvida bränsletillförseln kunde kontrolleras med de här skruvarna.

Till att börja med så är ju de första skruvarna man skruvar på bara lock. Under dessa skruvar så sitter det ju ytterligare en insexskruv och det är den man justerar med. Teorin jag fick fram löd ungefär såhär: Insexskruven trycker på den där "brickan" som håller fjädern som beroende på hur många varv man skruvar ner insexskruven, blir mer spänd. Vilket skulle medföra att fjädern skulle trycka ner den där lilla plåtpackningen som sitter mellan övre och nedre delen av bränslehuvudet. Detta skulle då göra så att det kunde komma mer bränsle till spridarn.

Eftersom gubben som haft sciroccon innan hade varit och skruvat på två(!?) av dessa skruvar vilket resulterat i att första och andra cylindern hade kritvita stift, så tänkte jag att "ja men då borde ju de skruvarna vara mindre nerskruvade än de andra två.

Så jag började sätta tänderna i sciroccon för att se om det gick att få till flödet igen och för att se om jag kunde bekräfta min teori. Till min förvåning så var teorin fel. De två cylindrar som gick alldeles för tunnt hade skruven mer nedskruvad än de andra två. Så till slut efter lite småjusterande och studerande så ställde jag alla skruvarna på ungefär 2 och ett kvarts varv utskruvad. Då gick bilen faktiskt mycket bättre. Ingen misständning eller nåt vid gaspådrag. Tydligen så ska den här motorn vara påkostad nånstans mellan 10-15 tusen också.

Så nu skulle jag vilja höra reflektioner över det här från de som kan k-jetronik och som kanske redan förstår sig på det här till fullo.

Har läst en del om att vissa k-jeter är fruktansvärt dåligt justerade från fabrik och det kan jag nog förstå för en av de bränslehuvuden jag hade löst som jag prövade att skruva på innan jag gav mig på sciroccon hade en av dessa skruvar utskruvad 3 varv och en annan bara 1 och ett halvt varv. I och för sig så antar jag att man inte ska bortse från möjligheten att varje skruv och bränslekammare är individuell och behöver en egen inställning för att få ut max, men för det så skulle man ju behöva ha en lambdasond på varje cylinder för att kunna ställa in exakt blandning på varje cylinder.

Blev rätt mycket text, men feedback och ytterligare info skulle vara oerhört hjälpsamt för framtiden. :)

Dave the brave
2010-09-12, 18:31
Kanske inte svar på din frågeställning men jag ställde in mängd/spridare med hjälp av mätglas så till slut gav de lika mycket bränsle/minut. Testerna gjordes med mätskivan både halvägs uppe och helt uppe.

kim_gulle
2010-09-12, 18:34
Kanske inte svar på din frågeställning men jag ställde in mängd/spridare med hjälp av mätglas så till slut gav de lika mycket bränsle/minut. Testerna gjordes med mätskivan både halvägs uppe och helt uppe.

Ingen dum idé! Det ska jag nog pröva. Hur mycket bränsle/minut ställde du in på då?

Dave the brave
2010-09-12, 20:09
Jag kommer faktiskt inte ihåg mängden, det var säkert 5 år sedan jag gjorde det. Dock har jag för mig att det var någon här på forumet som satt inne med den infon.

kim_gulle
2010-09-12, 23:57
Jag kommer faktiskt inte ihåg mängden, det var säkert 5 år sedan jag gjorde det. Dock har jag för mig att det var någon här på forumet som satt inne med den infon.

Aha, på så vis.

Jaa men kom igen nu då alla K-jetronik gurus och bolla lite med oss. :D

T-mek
2010-09-13, 09:19
Om jag inte minns helt galet, (det är evigheter sedan man grejade med en K-jet), så är det såhär: De där ventilerna vid spridarutgångarna är i första hand till för att spridarna ska ge konstant bränslemängd även om systemtrycket skulle variera, trycket på ovansidan av membranet inkl. fjäderkraften minus trycket på undersidan av membranet ger en viss flödesarea ut ur spridarutgången.
De ska justeras för att ge lika mängd, det är ju fortfarande styrkolven med sina slitsar som bestämmer bränslemängden.

krukan
2010-09-13, 19:53
på sävarturbo finns det en ganska stor tråd om k-jet ni kan läsa här : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=39368

kim_gulle
2010-09-13, 21:22
Om jag inte minns helt galet, (det är evigheter sedan man grejade med en K-jet), så är det såhär: De där ventilerna vid spridarutgångarna är i första hand till för att spridarna ska ge konstant bränslemängd även om systemtrycket skulle variera, trycket på ovansidan av membranet inkl. fjäderkraften minus trycket på undersidan av membranet ger en viss flödesarea ut ur spridarutgången.
De ska justeras för att ge lika mängd, det är ju fortfarande styrkolven med sina slitsar som bestämmer bränslemängden.

Jo jag började misstänka nåt sånt idag. Satte 4 stycken lika stora syltburkar och körde spridarna i dem en stund och synkade så att dem levererade exakt lika mycket bränsle. Det är rätt skoj när man börjar förstå sig på saker mer eller mindre helt och hållet. :P

squid
2010-09-15, 11:50
men du Kim.. har du några funderingar ang K-jet så prata med Åke.. han kan dom utan och innan.. :P
han fick ju till mitt sprut så de funkar :P

kim_gulle
2010-09-15, 19:54
men du Kim.. har du några funderingar ang K-jet så prata med Åke.. han kan dom utan och innan.. :P
han fick ju till mitt sprut så de funkar :P

Hehe jo jag vet. Men vissa håller på och tjatar om att han inte håller på längre och andra att han är sjuk eller nåt. Gillar dessutom att experimentera själv också för att lära mig så mycket som möjligt men det är klart, att höra med nån som har bra med erfarenhet med k-jeten och särskilt med honom som är en riktig k-jet guru är ju inte precis en dålig idé. :P
Delar han förresten med sig av kunskapen han har eller håller han den hemlig? En polare påstår att han är väldigt rädd om sin nästan övernaturliga kunskap om k-jeten och delar inte gärna med sig av hur han går till väga i justeringarna utan gör dem bara. :)

squid
2010-09-16, 09:32
hemlig kan ja inte påstå att han är.. och då ja ringde till han så var de inga problem för han o göra jobbet.. visst han är inte helt frisk sen hjärtinfarkten, men han jobbar och sliter på endå.. och han håller på fortf. kanske inte lika mkt som förut.. men han skulle inte sluta jobba iaf =)

kim_gulle
2010-09-16, 09:40
hemlig kan ja inte påstå att han är.. och då ja ringde till han så var de inga problem för han o göra jobbet.. visst han är inte helt frisk sen hjärtinfarkten, men han jobbar och sliter på endå.. och han håller på fortf. kanske inte lika mkt som förut.. men han skulle inte sluta jobba iaf =)

Hehe ok. Jo jag misstänkte nog att det var nåt med hjärtat. Det lär nog bli ett samtal till honom hur som helst när det blir dags att justera 16v'n. ;)

squid
2010-09-16, 10:59
Ja han fick ju till min så :P
maxar mina spridare på 205cc just nu :P

kim_gulle
2010-09-16, 14:46
Ja han fick ju till min så :P
maxar mina spridare på 205cc just nu :P

Nice, hur är det uppmätt då? Har aldrig funderat över det där med kubiken på spridarna faktiskt. :P

squid
2010-09-16, 18:12
har för mig han mätte det via glasburkar/provrör.. man räknar mängden som kommer under en minut.. fråga mig inte hur :)

kim_gulle
2010-09-16, 20:15
har för mig han mätte det via glasburkar/provrör.. man räknar mängden som kommer under en minut.. fråga mig inte hur :)

Ungefär så som Dave sa då. Man lär ju inte behöva köra i en hel minut dock utan kanske köra 10 sekunder och sen räkna ut hur mycket det blir på en minut. Måste ta reda på mer om det där. :)

daniel_sandberg
2010-09-19, 15:18
En dum fråga. Hur tar man lös spridarna? =)

Dave the brave
2010-09-19, 15:44
Man tar i som f_n :)

De kan sitta duktigt hårt men de ska "bara" dras rakt upp, inte skruvas eller liknande. Man kan ta en blocknyckel och sätta längst ner för att på så sätt bända upp dem.

daniel_sandberg
2010-09-19, 17:34
Men om dom glappar då? Kände på dom 2 bilarna jag håller på med. På dom så är det några som glappar lite. Är det någon tätning som man ska/bör byta?

Dave the brave
2010-09-19, 17:56
Ja det sitter två st o-ringar runt varje spridare, en större och en mindre. Det är den större som oftast blir som hårdplast och då glappar spridaren.

Kolla bilden i denna tråden: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://img.photobucket.com/albums/v497/tinytolo/DSC03148.jpg&imgrefurl=http://www.socaleuro.com/forum/showthread.php%3F40099-91-MKII-GTi-16V-Progress-Thread!/page6&usg=__AynTwb2FJ6ZPWMvXoYMnpyjAoW0=&h=533&w=800&sz=119&hl=sv&start=51&zoom=0&um=1&itbs=1&tbnid=aPvED0IoiEBnnM:&tbnh=95&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dinjector%2Bgti%2B16V%26start%3D40%26u m%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26rlz%3D1R2ACAW_svSE374%2 6ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1

Om det sugs in luft här så påverkas prestandan på motorn, framför allt märks det på tomgången. Spraya med startgas samtidigt som du vickar på spridaren när bilen står på tomgång. Påverkas varvtalet då så läcker det kring spridaren.

kim_gulle
2010-09-19, 19:04
Om dem sitter riktigt jävligt så kan det hjälpa att hålla på och rucka och vicka på spridarn och spruta på lite WD-40 för att mjuka upp o-ringen lite.

daniel_sandberg
2010-09-19, 19:13
Tack för infon :D

Får se om jag kan montera dit avgassystemet på sciroccon imorn och kolla färdigt elen i övrigt så kanske jag kan starta igång den. Då får jag väl se hur den går. Om den går ;)