handdator

Visa fullständig version : Köpa kombi



magnusT
2010-09-12, 09:21
Då vi sen 3 månader är föräldrar så har vi insett att vi behöver byta bil.
Kör idag en golf 4 gti men där är bagaget fullt när vi lastat i barnvagnen.
Så vi var och kollade på lite olika kombi bilar vi skulle kunna tänka oss.
Volvo v50 - för litet bagage.
Volvo v70 - stort bagage där man nog kan få in 2 barnvagnar.
Passat - inte så långt bagage så man får ställa vagnen på tvären, vilket tar upp mycket av bagaget.
Tittade även på a4 men den har också ett för litet bagage.
Så då får man istället ta en a6 men då får man en lite äldre bil för dom pengarna vi tänkt oss.
Slutsatsen blir nog att vi köper oss en v70.
Eller kan det vara som så att var barnvagn är väldigt stor?
För man ser ju många barnfamiljer som kör passat.

Falcor
2010-09-12, 09:55
Vi har en Passat 03:a och har alltid ställt vagnen på längden....tror jag iaf...kommer inte ihåg hur vi gjorde med den förra vagnen.

kim_gulle
2010-09-12, 11:34
Har ni inte varit och kollat på Saab 9-5? Eller Toyota avensis kanske? Finns bra mycket bilar kvar att kolla upp. Se till att provköra dem också för i slutändan så kommer man inte trivas med en bil som man finner obehaglig eller på nåt sätt inte trevlig att köra, vilket kommer göra pengarna man lagt ut på den bortkastade. Iallafall så kommer det att kännas lite så. Man får kompromissa. :)

Henrik.M
2010-09-12, 12:36
Passat - inte så långt bagage så man får ställa vagnen på tvären, vilket tar upp mycket av bagaget.

Kör en 02:as passat och utan baslåda får jag utan problem in vagnen på längden , med baslåda så står den på tvären.
Så jag vet inte vilka passater du varit och kikat på. ;-)

Skoda Octavia Combi alt Skoda Superb Combi är ett tips annars , där har du ett rejäla bagage som knäcker det mesta , och fina bilar som inte bränner allt för stort hål i plånboken ute på andrahands marknaden.

J.L
2010-09-12, 14:35
Har förutom golfen en V70 -98, bra bil med stort bagage, får lätt in vår emmaljunga duo-vagn med hårdlift på längden,
kanske aningen billigare bil än ni tänkt er, men då kan du även ha kvar golfen ;-)


edit: Grattis förresten! Vår dotter är nu 7 månader, känns som igår man blev pappa,
tiden går väldigt fort!

Andersson Racing
2010-09-12, 17:42
Då vi sen 3 månader är föräldrar så har vi insett att vi behöver byta bil.
Kör idag en golf 4 gti men där är bagaget fullt när vi lastat i barnvagnen.
Så vi var och kollade på lite olika kombi bilar vi skulle kunna tänka oss.
Volvo v50 - för litet bagage.
Volvo v70 - stort bagage där man nog kan få in 2 barnvagnar.
Passat - inte så långt bagage så man får ställa vagnen på tvären, vilket tar upp mycket av bagaget.
Tittade även på a4 men den har också ett för litet bagage.
Så då får man istället ta en a6 men då får man en lite äldre bil för dom pengarna vi tänkt oss.
Slutsatsen blir nog att vi köper oss en v70.
Eller kan det vara som så att var barnvagn är väldigt stor?
För man ser ju många barnfamiljer som kör passat.

Har haft passat-94, passat -05 samt idagsläget passat -08 och alla dessa bilar har funkat för familjens behov (2 ungar) med varierande storlek på vagnar, oftast tidigare 2 st vagnar samt annan packning. Dock två på sidan liggande vagnar pga att hjulhusen går upp annorlunda i passaten jämfört med v70. Dock inga problem med en längsstående fetevagn. Bagaget har svalt mycket, det handlar om att lära sig packa rätt om man vill ha in mycket där bak. Samtliga passater har haft mer utrymme i baksätet än v70, borde vara av ännu mer intresse när du skall ha in en eller två feting bakåtvända bilbarnstolar därbak.

Lycka till och köp passat!

mvh Per

Amazonas
2010-09-12, 19:41
Kör en 3C Variant -09 och har då inga problem med att få in en Emmaljunga City Cross med liggdel (detta är en stor vagn), visst man får ha chassi och liggdel separat om man vill lasta annat på långsemester, men det kan man ju leva med.

Dock har jag börjat bli sugen på en Touran, kanske kan vara något för dig att kolla på?

Rockatansky
2010-09-12, 20:39
Vi kör en A4 Avant, B7, och i den går barnvagnen in på längden. Får knäppa av ett hjulpar bara men det är snabbt gjort. Det blir lite trångt när katterna ska med också men det mesta går. =)
Annars är det väl bara att gå på Passaten, den ska det som sagt inte vara några problem med. Vet andra som har den med och det funkar bra. Där var det också lastningen av barnvagn som avgjorde. Dom valde just mellan en Passat och V70 och tyckte Volvon var mindre. Klart att ni ska hålla er inom vw-familjen. ;)

magnusT
2010-09-12, 21:02
Det vi tänkt oss är en diesel och då nyare än -05 för en lägre skatt.
Vi vill inte ha en saab, eller nån japanare.
Touran finns inte så mycket begagnat med den utrustning jag vill ha.
Och vi gillade känslan i volvo v70 bättre än passat.
Så härliga stolar i volvon. Men visst är innerutrymmena i en passat lite bättre.

jöns
2010-09-13, 20:07
Jag kör en passat 2002a och jag får lätt plats med vår emmaljunga city cross på längden.
Vad jag har förstått så ska passaten 2002 vara något större än v70 av samma modell.

dock är oktavian inte dålig med utrymme! det är helt jävla enormt!
den får du billigt med mycket utrustning...

magnusT
2010-09-18, 13:32
Har blivit sugen på en octavia rs tdi. Nackdelen är att det inte finns så många till salu.
Men det är bara att hålla ögonen öppna.

Solid
2010-09-20, 13:15
Det finns 10 st till salu på blocket just nu, är väl inte så väldigt få egentligen. Från 144.900 kr till 275.000 kr i pris! ;)
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=octavia+RS+kombi&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=2&cxdw=&cxc2=&ca=11&l=0&md=th

magnusT
2010-09-26, 19:45
Var idag och provkörde den för 144900. Den var väldigt pigg men oj vad bullrig den var. Octavian baseras ju på golf 5 och den är ju känd för att vara bullrig, sen blir det ju inte bättre med lågprofil däck. Eller kan det vara som så att michelin exalto som satt på låter mycket?

Solid
2010-09-27, 00:25
Ljudnivån är inte Octavia RS (eller Golf GTI V) starka sida, men med rätt däck blir det klart bättre. Jag har en uppsättning Michelin Exalto 225/40 18" och tycker att de bullrar en del nu när de gått uppåt 3000 mil. De är klart mer högljudda än mina vikterdäck Continental TS810 225/45 17", men tystare än mina 235/35 19" Kuhmo KU39. Upplever även Exalto bullrigare än kompisars märkesdck på likadana bilar.

Golfbjörnen
2010-09-27, 09:05
Vad har du för vagn egentligen?
Vi har två barn, kör Passat V6 07'a och har en Urban Jungle duo-vagn. En sittdel, en liggdel (för minstingen)

Går in på längden, med liggdelen på sidan. Och största skötväskan längst bak vid luckan. Inga problem.

/Gb.

magnusT
2010-09-27, 20:43
Vi har en emmaljunga som är några år gammal. Skrev nog fel tidigare, för den går precis in på längden i en passat kombi.
Och den går även in på längden i octavia men då får man plocka bort liggdelen från underredet innan.

tisu001
2010-09-28, 22:44
Vi kör en Touran 06:a med 2 barnstolar och snart en till..
Grymt flexibel kärra med 7 säten om det behövs men trots detta är den liten och smidig, så ni har nåt å växa i menar jag ;)

Jämförde lite idag hos VAG, vår 06a mot nya -> tisu001.mine.nu/search/label/Touran

Marcus
2010-09-29, 09:29
Var idag och provkörde den för 144900. Den var väldigt pigg men oj vad bullrig den var. Octavian baseras ju på golf 5 och den är ju känd för att vara bullrig, sen blir det ju inte bättre med lågprofil däck. Eller kan det vara som så att michelin exalto som satt på låter mycket?

Skoda Octavia 1Z, VW Passat 3C, VW Golf 1K, VW Golf 5K delar alla samma tekniska grund i den koncerngemensamma plattformen PQ35.
För övrigt, Volvo V70? Nej Nej Nej. Titta på Skoda Octavia Combi eller Skoda Superb Combi, otroligt prisvärda bilar. Octavias bagage är jämnstort med Passat 3C. Jag vet inte hur stort bagage VW Golf Variant har. Kör själv Passat 3C och är mycket nöjd. Får man inte in den barnvagn i Passat Varianten så måste man ha problem... ;-)