handdator

Visa fullständig version : Vad hände med service indikatorn?



canterbury
2010-09-10, 21:55
Hej

Golf gti mkv gått 8500mil

För ett tag sen plinga det till i bilen o medelade mig att det var 4000 km kvar till service. Bra tänke jag, då kan jag puttra runt en stund till innan jag bokar om det inte är ett enkelt oljebyte för då ordnar jag det själv. Den tickade mycket riktigt ned 3900 och igår körde jag från jobbet 3800km kvar till service. (har typ en 5 km till jobbet) Men imorse möts jag av en arg text SERVICE NOW!. Vart tog nu de resterande 3800km vägen? Hur f-n gick det till? Kör liksom lugnt till o från så service intervallet kan inte påverkats av körningen, låter den bli varm o kör motorväg hem sen...

Tänkte nästan av vag de skickar trådlöst ut när det e dax att komma in om de inte har tillräckligt med servicar att utföra :P

polomannen
2010-09-10, 22:43
Som jag brukar säga till mina kunder du kan alldrig lite 100% på instrumenteringen.

canterbury
2010-09-11, 01:17
Som jag brukar säga till folk, om det inte fungerar varför finns det där?

Men allvarligt. Är det normalt att det skall göra så då? Är det svaret?

Mini_me
2010-09-11, 09:47
Systemet bygger på att en givare i tråget kollar oljan och om den och motorstyrdonet tycker att olja inte upp fyller kraven så kommer den varna för service. Dom första siffrorna är bara beräknade siffror.

Skulle du ha bytt olja INNAN den sa SERVICE NOW så hade den troligen nollat ner sig själv och sagt till mkt senare (så länge milen är långt ifrån det fasta värdet på 3000mil eller 720(?) dagar).

Så JA det är normalt och NEJ inte alltid logiskt.