handdator

Visa fullständig version : Missljud koppling/växellåda Golf II



Turbolover
2010-09-08, 11:48
Har ett missljud nånstans i drivlinan på min Golf II som jag inte riktigt vet va det är. Skulle gissa på urtrampningslagret men inte säker.

Hur som helst så skrapar det från kopplingen låter det som när man står på tomgång men trycker man ner kopplingen så slutar det. Det hörs att det är nått som snurrar och skrapar när man trycker ner kopplingen så saktar det ned och slutar låta.

Om det nu är lagret måste man väl ju ta ner lådan för att byta. Svårt?
Såg att det fanns ett lock som sitter på lådan som kallas täckplatta urtrampningslager. Kan man ta bort det och se nått? Har ett nytt sånt liggandes sen en Jetta jag hade för några år sedan nämligen...

Det är förövrigt en manhattan 90:a.... 1.8l 90hk 16xxx mil

a128
2010-09-08, 12:06
jag förutsätter att oljenivån i Lådan är kollad (pluggen sitter på gaveln av lådan 17mm inv.sexkant) fyll på med API-GL4 vid behov (75W-90 eller SAE80W)
(biltema 362739)
om nivån är för låg så får man kanska snart ett generalras vanligt läckageorsak är rostigt "konservsburkslock"

man ska kunna komma åt detta lager utan att ta bort lådan
man tar bort "konservsburkslocket" på vx-gaveln och ta sedan bort kopplingshävarmen efter att först frigjort några låsringar
konservburkslocket ersätter man med ett nytt och packboxarna för hävarmen åså

Turbolover
2010-09-08, 12:57
Oljenivån ska vara kontrollerad ja men ska kolla för säkerhetsskull igen. Okey. Ska försöka forska lite i det där då.

Setterberg
2010-09-08, 21:28
Förlåt om jag bryter in mig i ämnet men jag undrar om någon har bild på hur avtappnings och påfyllings bultarna till växellådan ser ut på en golf gti 16v -88?

Tacksam för hjälp!

Henrik.M
2010-09-08, 22:39
Förlåt om jag bryter in mig i ämnet men jag undrar om någon har bild på hur avtappnings och påfyllings bultarna till växellådan ser ut på en golf gti 16v -88?

Tacksam för hjälp!

http://www.brokevw.com/126_2685.JPG

http://www.brokevw.com/020oil.html