handdator

Visa fullständig version : Rostbrun sörja i kylarvattnet



Loxarn
2010-09-06, 20:49
Bytte vattnet då jag köpte bilen för 2 år sen men har haft ett litet läkage från en slang som ny är fixad


när jag höll på laga slangen så for det ut lite kylarvatten som va helt rostbrun och nu har jag tömt hela skiten igen och ska göra samma sak imorrn tills det är helt klart vatten... sen blir det 50/50 med glykol....

hur kan vattnet blivit rostbrunt? har det rostat där inne eftersom jag fyllt på vatten då och då när jag hade läkaget?

J.L
2010-09-06, 21:14
hur kan vattnet blivit rostbrunt? har det rostat där inne eftersom jag fyllt på vatten då och då när jag hade läkaget?

Jupp, glykolen innehåller rostskydd.

Janne.M
2010-09-06, 22:04
Skolla termostaten så den inte är boven i dramat.

Sätt trädgårdsslangen i ena änden på kylaren och spola igenom den om den är lös och ta sen resten av motorn, annars kan du plocka termostaten och spruta vatten i kylstosen i toppen tills det är rent vatten som kommer ut..

2stroke
2010-09-07, 01:13
Bytte vattnet då jag köpte bilen för 2 år sen men har haft ett litet läkage från en slang som nu är fixad.
När jag höll på laga slangen så for det ut lite kylarvatten som va helt rostbrun och nu har jag tömt hela skiten igen och ska göra samma sak imorrn tills det är helt klart vatten...
sen blir det 50/50 med NY glykol....

Hur kan vattnet blivit rostbrunt ?
Har det rostat där inne eftersom jag fyllt på vatten då och då när jag hade läkaget ?


Förmodligen för att du blandat kvarvarande sk. "LongLife" glykol som fanns i motorn sedan innan med vanlig glykol då du bytte slangen.

Long Life glykol blandad med vanlg glykol = Alltid ROST röd/brun vätska !


.