handdator

Visa fullständig version : Byte av broms servo??????? mk2 gti 1987 16v



junior30
2010-09-06, 18:37
Jag ska byta den stora behållaren som det sitter en axel in till bromspedalen den sitter med 3 muttrar invändigt hur kommer man åt den som sitter längst upp.????? kan inget ang golf men vill lära mig allt samt var sitter last avkännings ventilen under bilen fick anm på besiktningen tacksam för hjälp ring eller sms gärna jag klan ringa upp mvh junior

Dave the brave
2010-09-06, 19:13
Lastavkänningsventilen sitter framför vänster bakhjul. Den känner av bakaxelns läge och stryper bromskraften utifrån detta. Bakaxel långt upp = mycket kraft till bakre bromsarna. Kan därför bli problem om man sänker bilen mycket. Jag hittade en bild i denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=652042.

Ursprungsfunktionen är väl dels att om man har mycket last bak i bilen så ska bakbromsarna arbeta mer och dels att strypa bromskraften när bilen niger vid bromsning (friktionen blir då mindre mellan väg och däck).

Problem kan det även bli om reglerarmen kärvar och fastnar i något läge, då kan det antingen bli för mycket bromskraft eller för lite. Om bakbromsarna får för mycket kraft blir bilen nervös i baken vid inbromsning och i värsta fall får man sladd. I ditt fall skulle jag kolla om armen kärvar, det är ett vanligt problem.

Ang. muttrarna kommer jag inte ihåg hur dessa lossas smidigast.

junior30
2010-09-06, 20:18
jag tackar för ditt snabba svar riktigt kul att det finns någon som svarar på frågor jag kan allt om saab 9000 men vw golf kan jag ingetnting mer än att min gti går utav helvete ..........hahahahahaha riktigt rolig bil . kanske kan bli friends på denna sida???????? mvh junior