handdator

Visa fullständig version : Låg/Hög tomgång på Golf GTI -88



StiFt
2010-09-06, 08:07
Hej,

Min Golf GTI -88 har väldigt konstig tomgång. När den är kall (alltså t.e.x stått över natten) så har den väldigt låg tomgång. Gasar man till en gång och låter bilen varva ner med kopplingspedal nertryckt så orkar tomgången inte med utan bilen dör om man inte fortsätter gasa lite. Men ju varmare motorn blir ju högre blir tomgången.

Har jag varit ute och kört en längre tid så ligger tomgången på 1350-1400 varv. Det tycker jag är mycket, men det kanske är normalt på en gammal golf gti?

MVH
Mattias

kim_gulle
2010-09-06, 11:27
Såhär gjorde min Mk1 gti med mk2 motor för ett tag sen. Fick väldigt lågt CO värde på besiktningen och började fundera på om det kanske var att blandningen var lite för tunn på tomgången. Så jag prövade att justera CO skruven lite så att blandningen skulle bli fetare på tomgången och sen dess har den uppfört sig mer eller mindre normalt om man jämför med förut så det skulle du ju kunna testa. :)

StiFt
2010-09-06, 15:43
Vart sitter denna skruv?

Jag var dock och besiktiga den klockan 6 imorse och då hade jag dock 4,0 i CO-halt så jag behöver isf ställa den åt andra hållet. Vilket värde är bra att ligga på?

kim_gulle
2010-09-06, 16:43
Vart sitter denna skruv?

Jag var dock och besiktiga den klockan 6 imorse och då hade jag dock 4,0 i CO-halt så jag behöver isf ställa den åt andra hållet. Vilket värde är bra att ligga på?

Ojsan, herregud va högt. Min motor låg på 0.3 i CO. Jag skulle nog vilja ligga kring 1 kanske. Men så länge motorn går bra och du är under gränsen så kan man säga att du har bra värde eftersom alla motorer är ju olika slitna. Pröva byta stift, olja och oljefilter först och pilla på CO skruven senare. CO skruven sitter vid bränslefördelaren. Det är liksom ett hål mellan bränslefördelaren och insugsgummit som sitter på luftfilterboxen. Oftast så är det en liten pip som sticker upp men det kan vara bara ett hål också för det är det på min 16v. Iallafall så använder du en lång insexnyckel storlek 3 om jag inte missminner mig, stoppa ner den i hålet när bilen är varm och på tomgång, men tryck inte ner den för då kommer tomgången dippa ner och det är risk för att bilen stannar. Försök lägga så lite tryck som möjligt neråt och samtidigt skruva på skruven där nere. Du kommer känna när nyckeln får grepp och du kommer nog även förstå vad jag menar med att inte lägga tryck neråt.

För fetare blandning på tomgången så skruvar du medsols och för magrare så skruvar du motsols. Du kommer få känna dig fram hur tomgången ändrar sig när du skruvar, men skruva inte för fort bara för det blir skillnad lättare än man tror.

StiFt
2010-09-07, 08:40
Ojsan, herregud va högt. Min motor låg på 0.3 i CO. Jag skulle nog vilja ligga kring 1 kanske. Men så länge motorn går bra och du är under gränsen så kan man säga att du har bra värde eftersom alla motorer är ju olika slitna. Pröva byta stift, olja och oljefilter först och pilla på CO skruven senare. CO skruven sitter vid bränslefördelaren. Det är liksom ett hål mellan bränslefördelaren och insugsgummit som sitter på luftfilterboxen. Oftast så är det en liten pip som sticker upp men det kan vara bara ett hål också för det är det på min 16v. Iallafall så använder du en lång insexnyckel storlek 3 om jag inte missminner mig, stoppa ner den i hålet när bilen är varm och på tomgång, men tryck inte ner den för då kommer tomgången dippa ner och det är risk för att bilen stannar. Försök lägga så lite tryck som möjligt neråt och samtidigt skruva på skruven där nere. Du kommer känna när nyckeln får grepp och du kommer nog även förstå vad jag menar med att inte lägga tryck neråt.

För fetare blandning på tomgången så skruvar du medsols och för magrare så skruvar du motsols. Du kommer få känna dig fram hur tomgången ändrar sig när du skruvar, men skruva inte för fort bara för det blir skillnad lättare än man tror.

Grejen är den att den inte går direkt bra heller. Blöddrar och hackar sig fram mellan 3200 och 4000 varv. Bilen har dock stått still ett par år då förra ägaren inte behövde använda bilen och ställde av den 2007. Han har dock startat bilen då och då. Kanske är något som satt sig eller är fullt med skit.

kim_gulle
2010-09-07, 16:40
Om den har stått ett par år och ägaren har startat den lite då och då utan att den har fått komma upp i arbetstemperatur så är det en mycket bra idé att byta tändstiften och oljan. Stiften blir dåliga om man gör så, så prova att byta stiften och oljan bara för att få det ur vägen. Sen om den gör likadant så kan du börja pilla på sprutet.

StiFt
2010-09-08, 07:49
Om den har stått ett par år och ägaren har startat den lite då och då utan att den har fått komma upp i arbetstemperatur så är det en mycket bra idé att byta tändstiften och oljan. Stiften blir dåliga om man gör så, så prova att byta stiften och oljan bara för att få det ur vägen. Sen om den gör likadant så kan du börja pilla på sprutet.

Olja, oljefilter, stift, luftfilter och bränslefilter är bytt på bilen

kim_gulle
2010-09-08, 13:21
Om det är alldeles nybytt så kanske det vore en idé att börja kolla på sprutet då. Försök få personlig kontakt med nån som kan K-Jetronik.
Kan inte säga på rak arm vad det kan vara för fel på bilen om du bytt alla de grejerna men jag har en liten misstanke om att det kan vara bränslehuvudet som kärvat ihop kanske. Vet inte om det skulle förklara den höga CO halten dock. Nån fler här som kan bolla lite?