handdator

Visa fullständig version : Bankörning medlem i gti eller ej



KANDEVIK
2010-09-04, 19:07
Hej blev nyss medlem å undrar hur det funkar med den träffen som GTI klubben har den 26/8 på kinnekulle..

måste man vara medlem i klubben vad kostar det i så fall vad kostar körning å liknande på banan?


Mvh krille

J.L
2010-09-04, 22:23
Hej blev nyss medlem å undrar hur det funkar med den träffen som GTI klubben har den 26/8 på kinnekulle..

måste man vara medlem i klubben vad kostar det i så fall vad kostar körning å liknande på banan?


Mvh krille

Hej, välkommen hit!

26/9 är nästa träff på kinnekulle ring

medlemskap krävs, 350:- (?) har jag för mig som ny medlem, sedan 300/år
träffavgift brukar vara 300, men inbjudan har nog inte kommit ut än
sen tillkommer ca 100-150:- för SBF-endagslicens om du inte har en sådan.

KANDEVIK
2010-09-05, 15:40
okej tack så mycket för svaret J.L

även fråga om man får ha med passagerare i bilen eller om dom e löjliga å inte tillåter det ??..

J.L
2010-09-05, 22:59
passagerare i bilen eller om dom e löjliga å inte tillåter det ??..

Jepp, vi är löjliga och det är inte tillåtet.

Förutom endast med utvalda instruktörer, instruktören kan ta dig som kör
på träffen med i sin bil, eller åka med dig.

Ett alternativ till finns, men bara testats en träff,
ej medverkande på träffen, alltså "publik" kan mot köp av
endags-licens (olycksfallsförsäkring) få åka med i instruktörers bil.



Har kört en träff med Ford Club Sweden i somras och dem tillåter passagerare,
väldigt kul, iaf för mig som fick ställa bilen efter 3 pass med läckande växellåda
men ändå kunde åka med de andra träffdeltagarna!

KANDEVIK
2010-09-06, 17:37
Man tycker ju att vi med licens från SBF ska få ha passagerare i bilen de e ju okej på alla andra ban körningar lixom.. bara man lööser sin angångs licens eller har en SBF licens så ska man ju få åka med.

ChristofferZetterman
2011-02-10, 21:28
Är med i TPC och kör på div banor varje år. Vi är inte SBF anslutna men har och kräver SMA försäkring på samtliga som vistas på banan, passagerare, förare och funktionärer på banan.

Så varför inte passagerare i bilen om de har gällande försäkringar?

MVH Christoffer

GTI G60
2011-02-12, 10:53
Bättre att det bara är 1 som skadar sig/dör än flera..
Varför vill man ha med sig folk i bilen när man kör bana?
Blir ju bara långsammare då..
Och som skrivit innan speciella instruktörer får ju åka med..

Lillen
2011-02-12, 22:03
Jag har ju även åkt med Fordklubben(Ford, Peugeot, Subaru & .....?) och de kör ju SMA.
KANON och bra fungerande , man fick ha passagerare under vissa pass.
Har endast gott att säga om det upplägget.

Men har ju även åkt med GTiklubben träffar under många år.
Båda uppläggen fungerar helt klart bra och fyller kraven.
Beror bara på vad man vill ha och väljer!

J.L
2011-02-14, 14:30
(Ford, Peugeot, Subaru & .....?)

... Honda :-)

ChristofferZetterman
2011-02-14, 20:31
Bättre att det bara är 1 som skadar sig/dör än flera..
Varför vill man ha med sig folk i bilen när man kör bana?
Blir ju bara långsammare då..
Och som skrivit innan speciella instruktörer får ju åka med..


Få åka med polaren som man kanske hjälpt bygga bilen med, uppleva att få åka annan modell av bil på banan utan att behöva ta ansvar över någon annans dyrgrip. Folk som inte vågar sig ut på banan själv för att de tror att det skall gå åt helvete då de är nybörjare. De kanske inte har banpreppad bil utan satsar på utställning med sina linglong däck med häftigt däckmönster som greppar som en nyoljad säl i rutchkanan.
Är några exempel. Att man tar med sig passagerare är främst INTE för föraren utan för att locka fler till bankörning eller låte dem få åka med fort under säkra former.

Cullberg
2011-02-14, 22:47
Det kan vara lämpligt att vi kollar över med SBF vad som verkligen gäller då det ligger en del i det som Christoffer säger!

Lillen
2011-02-15, 00:38
Det kan vara lämpligt att vi kollar över med SBF vad som verkligen gäller då det ligger en del i det som Christoffer säger!

Oups.....
Blir lite förvånad nu......till det bättre.
Så ska det låta Cullberg , tänk framåt och säg inte bara nej.
Har varit blankt nej på liknande frågor tidigare av de styrande så detta är ett KLART framsteg.
Ta det som positiv kritik och inget klagande.

KUL att det börjar tänkas framåt i styrelsen nu!

Dave the brave
2011-02-15, 21:34
Har det funderats på att gå över till SMA istället för SBF? Finns det någon fördel av att använda sig av SBF istf SMA?

Lillen
2011-02-15, 23:28
Har det funderats på att gå över till SMA istället för SBF? Finns det någon fördel av att använda sig av SBF istf SMA?

Jag har tagit upp det i olika omgångar.
Men vet inte hur det ser ut just nu dock.
Så klart finns fördelar med både SMA och SBF.
För den enskilde banåkaren ser jag personligen mer fördel med SMA.
Vet inte exakt hur det ser ut klubbmässigt.

Borbos
2011-02-16, 23:07
Finns självklart både för och nackdelar med både SMA o SBF , vi valde ihop med Opel Sport club att till 2011 inte att gå med i SMA utan ta upp frågan på våra årsmöten under året i bägge klubbarna , för att sen utvärdera det inför 2012. Detta togs upp även på årsmötet 2010 , så info till medlemmarna har getts ut.

Nu är jag inte med och bestämmer längre , men Cullberg är på rätt spår.

Själv kommer jag själv att behålla min licens hos sbf då jag åker på en hel träffar med motorsportklubbar . Vilket funkar mycket bra. Dock inget ont alls av SMA

ChristofferZetterman
2011-02-16, 23:18
Vet inte exakt hur det ser ut klubbmässigt.


Klubben/arrangören måste ha en försäkring som skyddar tredje person. (Folk som vistas i/på/anslutning till området inte alls dyr) Det var några år sen men jag vill minnas att det var något i den stilen.

Lillen
2011-02-17, 00:01
Klubben/arrangören måste ha en försäkring som skyddar tredje person. (Folk som vistas i/på/anslutning till området inte alls dyr) Det var några år sen men jag vill minnas att det var något i den stilen.

Jo det vet jag.
Men det kan ju finnas andra orsaker till att klubben väljer SBF eller SMA.
Vad som passar bäst , har man tävlande i klubben , annordnar man tävlingar mm mm.
Finns många påverkande saker.

Jag har likväl som borbos kvar min SBF-licens ännu.
Men det hindrar ingen att åka på SMA-träffar då man kan lösa liens för Helg/träff eller engångs inom SMA.
Det båda kompletterar varandra från SMA-håll iaf , lite sämre åt SBF-håll.
Men alla kan ju själv välja.

Huvudsaken är ju att försäkringar mm fungerar!

ChristofferZetterman
2011-02-17, 00:12
Jo det vet jag.
Men det kan ju finnas andra orsaker till att klubben väljer SBF eller SMA.
Vad som passar bäst , har man tävlande i klubben , annordnar man tävlingar mm mm.
Finns många påverkande saker.

Jag har likväl som borbos kvar min SBF-licens ännu.
Men det hindrar ingen att åka på SMA-träffar då man kan lösa liens för Helg/träff eller engångs inom SMA.
Det båda kompletterar varandra från SMA-håll iaf , lite sämre åt SBF-håll.
Men alla kan ju själv välja.

Huvudsaken är ju att försäkringar mm fungerar!

Precis men jag jag uttryckte mig lite oklart kanske, var menat som ett påpekande mer än något annat. Att det räcker inte med att bara de som vistas i bilarna har SMA utan att även arrangören måste ha en sån försäkring som täcker gruppen tredje person som löses på helår tror jag.

Cullberg
2011-02-17, 17:38
Det finns bara en hänvisning i Racing-reglemetetm, gällande passagerare i bilen under race/bankörning.



Se utdrag nedan ur RA sid 12,



RA 5.5.3 Banvisning

I samband med ett Prova Bilsportarrangemang kan lämpligen också banvisning genomföras.

- banvisning får endast ske som ’följa John’ efter Master-bil.

- hastighet = max. 70-80 km/h

- passagerare får medfölja

- både förare och passagerare i fordonet ska bära säkerhetsbälte.



Under alla annan körning, race, bankörning, tävling, träning är passagerare inte tillåtet även om bilen är gatgodkänd för passagerare.

Det kommer även ett försäkringsbolag att hävda vid en ev. skada.

J.L
2011-03-29, 19:08
Folk som inte vågar sig ut på banan själv för att de tror att det skall gå åt helvete då de är nybörjare.

Just detta känner jag igen, har försökt få ett par kompisar att hänga på i banåkar-svängen,
men det är ju just rädslan av att åka av banan eller att känna att man är i vägen
som avskräcker.

Hade de fått åka med ett pass eller två så hade det kanske varit en annan melodi.

Iofs finns ju nu möjligheten att åka med en instruktör, vilket kanske bara är
bättre än att åka med mig.

Mitt råd till dem har varit att skaffa en billig bil som man inte måste vara helt
rädd om, börja köra på prova-på-passen och se om man gillar det,
enligt mig är det rätt väg att gå genom att börja sakta, när man kört x antal
varv och börjar lära sig tekniken så kan man gå upp i effekt och chassi.

Men de verkar inte våga, och dessutom ska de ha 10 000 hk direkt,
" annars är det ju inte kul".