handdator

Visa fullständig version : Golf 3 -94 motor i en Golf 2 -91?



Subzero
2010-09-04, 05:11
Har en Golf 2 -91'a 1.6D 4-växlad, har tröttnat på att det dånar så ini helvete när man ligger å motorvägspendlar 24 mil ToR varje dag så jag tänkte byta växellåda till en 5-växlad.
Nu har jag fått tag på en Golf 3 -94 TD så min fråga är om det går att slänga i den motorn med tillhörande låda i min golf 2'a?
Isåfall, måste nåt modifieras eller är det samma motor? Funkar det med min växelspak och lådan under denna, eller måste den också plockas från golf 3'an? Isåfall, passar den 'bolt-on'?

J.L
2010-09-04, 09:17
Ta det inte fel, men varför inte pendla med mk3an istället ?
bättre komfort i bilen och du slipper motorbytet, reggning m.m.

Subzero
2010-09-04, 16:21
Det är bara motorn och lådan i den som är nåt att ha, har tydligen stått i nåt åt, möglig inredning o.s.v, så den är i princip klar för skroten.
Ska börja med att byta låda iaf tänkte jag, sen får jag se om jag antingen flyttar över turbo m.m eller om jag byter hela motorn.
Men jag ska iväg och hämta den idag iaf, enligt hon osm har den nu så vet hon en som gjort just detta bytet till en mk2'a så det ska funka, men tänkte försöka få ett svar här först så man inte hämtar den "i onödan", men måste sticka å hämta den snart ändå, så jag får chansa på att hon har rätt då helt enkelt..

kim_gulle
2010-09-04, 18:15
Inga problem att byta. I princip bara att bulta rätt ner då Mk2 och Mk3 chassiena är i princip identiska. Vet inte hur det är med dieselpump och grejer men jag antar att det är nästan samma så du lär nog inte få några större problem med en komplett swap. Lär nog till och med vcara enklare att byta allt på en gång eftersom att du kan plocka lös hela fronten på bilarna och sen bara köra ut motorn och växellådan från trean och sen bara köra in den i tvåan framifrån. :)

pekka kiiskilä
2010-09-04, 21:06
Du bor väl inte så långt ifrån mig och då kan du ta en titt på min bil för jag har satt i en motor och låda från en vento td 93-94a i min mk2a det är inte så svårt,
Att man åker bekvämare med en mk3a kan jag hålla med om men dom bilarna är tyvär rätt dyra i skatt och drar mer bränsle eftersom dom bilarna väger mer så jag kan nog säga att en mk2a är trevligare att skruva med.

g-man
2010-09-04, 21:52
Måste man inte ha växellänkaget också från den 5-växlade?

pekka kiiskilä
2010-09-04, 22:02
Jo växellänkaget ska med bytas jag glömde av det, Förlåt hehe.

Lillen
2010-09-04, 22:04
jag kan nog säga att en mk2a är trevligare att skruva med.

Det är ingen skillnad att skruva Mk II & Mk III.
Enda skillnaden är ju OM man har vajerlåda.

Subzero
2010-09-05, 14:24
Vajrar är det inte, varken på mkII eller mkIII, så själva växelspaken och tillhörande låda under spaken med staget fram till motorn, det kan sitta kvar? Det är bara länkaget mellan staget och lådan som behöver flyttas med från mkIII'an?
Det blir nog en flytt av hela motorn då det är klart enklare.
Dock är det problem med dieselpumpen i mk3an, den har hängt sig på fullgas, är det nåt man kan ge sig på att försöka fixa själv eller ska den lämnas in? Isåfall, nån som vet nån runtom vara, grästorp, lidköping som gör detta?

Eller går det att använda pumpen som sitter på mk2ans motor? Det finns ju ingen slang på den som går till insuget som det gör på td pumpen, men det kanske går att flytta över det membranet?