handdator

Visa fullständig version : Någon som kan lösa mitt soppapumps mysterium?



VWR18
2010-09-02, 20:53
När jag var ute sist och körde med Golfen tyckte jag att den ryckte lite vid fullt gaspådrag. Vände tillbaka till garaget och kopplade in vag-com och fick upp felkoder som sa att N75, kolkanister och soppapumps relät var kortslutna?
Började mäta med multimeter och kunde konstatera att pluspolsanslutningen på soppapumpen ( 044:a )slöt direkt till jord???, soppapumpen fungerar och ingen säkring har gått, hur är detta möjligt???

Henrik.M
2010-09-02, 21:45
Började mäta med multimeter och kunde konstatera att pluspolsanslutningen på soppapumpen ( 044:a )slöt direkt till jord???, soppapumpen fungerar och ingen säkring har gått, hur är detta möjligt???

Med kontakten in eller ur kopplad på soppa pumpen??

Med soppapumps relät in eller urkopplat?

VWR18
2010-09-03, 18:13
Mäter jag på pluspolen, alltså själva m8 gängorna som man ansluter pluskabeln på, så sluter den mot höljet på pumpen!

Henrik.M
2010-09-03, 20:20
Mäter jag på pluspolen, alltså själva m8 gängorna som man ansluter pluskabeln på, så sluter den mot höljet på pumpen!

Tror det ska vara så att när pumpen ej arbetar , detta pga av att det sitter en spole(?) i pumpen.
Den är "kortsluten" i vilolläge utan 12v matning , när pumpen arbetar så är den inte kortsluten.
OTROLIGT KASS FÖRKLARING men jag hoppas du förstår var jag vill komma.

polomannen
2010-09-03, 21:25
Det är bättre förklarat än inget.

VWR18
2010-09-04, 11:13
Hmmm, kan säkert vara så. Frågan är bara varför styrdonet tycker att hela säkringsgruppen som tillhör samma stamm är kortsluten?
Själva felkoden kommer oxå bara när bilen är igång och inte när man slår på tändningen och pumpen bygger upp trycket till spridarbryggan?

Tacksam för alla inlägg som kan hjälpa till på traven!

Henrik.M
2010-09-04, 11:22
Tacksam för alla inlägg som kan hjälpa till på traven!

Kan du specifiera felkoden?

Kollat så AKF ventilen funkar som den ska?

foffa2002
2010-09-04, 12:07
Ofta när man får en hel bunt med koder med short to ground så är det just relät som ballat ur.
Rätt vanligt.

Köp ett nytt på Biltema och testa.


BTW koderna till VW är helt åt helvete.
Hade short to groun på en grej..... den var open circut
Hade short to ground på kamaxelgivaren......den var open circut

VWR18
2010-09-04, 19:16
Har nu kollat, och pumpens plusmatning är sluten mot jord även under drift?
Felkoderna som kommer upp:
AKF N80,laddtrycksventil N75 och bränslepumps relä J17, short to ground!

Henrik.M
2010-09-04, 19:35
Har nu kollat, och pumpens plusmatning är sluten mot jord även under drift?
Felkoderna som kommer upp:
AKF N80,laddtrycksventil N75 och bränslepumps relä J17, short to ground!

Jag hade gått efter foffa2002:s råd.
Provat byta relä.

VWR18
2010-09-04, 19:38
Jag hade gått efter foffa2002:s råd.
Provat byta relä.

Bytt, utan något ändrat resultat!

VWR18
2010-09-04, 20:46
Har nu oxå slitit upp intank pumpen som har gemensam matning med dena andra pumpen, och det visar sig att det även där är kontakt mellan plus och minus anslutningarna.
Skla det var så även där???

Henrik.M
2010-09-04, 20:55
Har nu oxå slitit upp intank pumpen som har gemensam matning med dena andra pumpen, och det visar sig att det även där är kontakt mellan plus och minus anslutningarna.
Skla det var så även där???

Jag ska svara med ett stort frågetecken , så om någon vet bättre ¨får dom redogöra.
Min teori är att det ska vara så eftersom pumpen ligger i soppa , detta för att förhindra gnistbildning.


Som sagt bara en stor teori & jag kan mycket möjligt vara ute på en väldigt vinglig cyckeltur.

Funkar AKF ventilen!??

VWR18
2010-09-09, 20:05
Äntligen har jag hittat problemet efter mycket möda och stort besvär. Det visade sig att en av strömtjuvs kontakterna som tar signal till min bredbads lamda/ logger hade losnat och låg mot chassit och orsakade detta underliga fenomen.
Har typ rivit ut hela kabelpiskan i kampen mot kortslutningen, men skam för den som ger sig.

Tack för hjälpen till er som engagerat er!