handdator

Visa fullständig version : Polermaskin



magnusT
2007-07-05, 10:32
Min gamla oscillerande polermaskin har nu gett upp. Någon som kan rekommendera en bra maskin? Kanske en med dubbla huvuden? Helst av bra kvalite och med bra ergonomi.

Monzen GTi
2007-07-05, 12:06
Biltemas med två rondeller är inte så dum. Reglerbar hastighet och inte särskillt tung. Nackdelen är att den väsnas ganska mycket.

JWO
2007-07-05, 12:38
Biltemas med två rondeller är inte så dum. Reglerbar hastighet och inte särskillt tung. Nackdelen är att den väsnas ganska mycket.

Väsnas gör i princip alla cyclo maskiner oavsett om det är proffs eller biltema... tycker biltemas är ett bra alternativ för hobby

J.L
2007-07-05, 12:41
en annan bra VAR micros ProShine med dubbla huvuden,
förr kostade den 299:-
nu har den reglerbar hastighet och kostar 699:-
iofs en rätt ok maskin ändå, jag har en sådan iaf.

men 299:- med full hastighet var ju bättre,
det är ju inte så ofta man reglerar det

Mr dOhC
2007-07-05, 13:38
Jag har biltemas, den funkar kanon. Jag tycker visseligen att den är anings tung, men sen står ju iallafall inte jag och polerar varje dag heller så jag överlever :-)

razer
2007-07-05, 13:46
En bra kombination är en Jula roterande maskin(300kr?) med bytt tallrik(140mm, ca150kr på mekonomen) och sen proffsrondeller till grovpolering. Sen en biltema dubbelhättemaskin till finpolering..

JWO
2007-07-05, 14:23
Jag har biltemas, den funkar kanon. Jag tycker visseligen att den är anings tung, men sen står ju iallafall inte jag och polerar varje dag heller så jag överlever :-)


Säger du att den är för tung att köra med så ligger du på sofflocket för ofta....

VWGolIV
2007-07-05, 16:24
Använder biltemas med dubbla huvud och polerkuddar från autonånting, inköpta på micro, gula sådana.

Funkar kalasbra !

Mike
2007-07-05, 19:02
Jag tycker polermaskiner är värdelösa då de stänker vax/rubbing överallt. Eller gör jag fel någonstans?

JWO
2007-07-05, 19:24
Använder biltemas med dubbla huvud och polerkuddar från autonånting, inköpta på micro, gula sådana.

Funkar kalasbra !

Tror du tänker på Autosmarts polerrondeller :)

razer
2007-07-05, 20:44
Jag tycker polermaskiner är värdelösa då de stänker vax/rubbing överallt. Eller gör jag fel någonstans?
Ofta tar man alldeles för mycket vax/polermedel. Det räcker med ungefär en 10-krona i mitten...

JWO
2007-07-05, 22:00
Ofta tar man alldeles för mycket vax/polermedel. Det räcker med ungefär en 10-krona i mitten...

Stämmer mycket bra!

magnusT
2007-07-05, 22:13
Så en polermaskin typ vinkelslip är inget att satsa på då? Är kanske lätt att det blir rosor.

Bengan.U
2007-07-05, 23:17
Hej.

Köp en på ÖB,100 spänn...
Håller för en (1) helbils polering ;-)
Men de e 1 års garanti och du får byta
utan snack :-)

MVH/Bengan.U

VWGolIV
2007-07-06, 00:31
Stämmer bra att ja tänkte på autosmarts fina kuddar.

Om det nu stänker när man använder maskin så har man för mycket på.
Dessutom så brukar ja ta typ 10 kronorsklick och sen smeta ut det lite innan ja startar maskinen...

=)

JWO
2007-07-06, 12:36
Hej.

Köp en på ÖB,100 spänn...
Håller för en (1) helbils polering ;-)
Men de e 1 års garanti och du får byta
utan snack :-)

MVH/Bengan.U

Den maskin verkar ju som en riktig höjdare, gäller ju att man bor nära ÖB

3L1T
2007-07-06, 12:44
Hej.

Köp en på ÖB,100 spänn...
Håller för en (1) helbils polering ;-)
Men de e 1 års garanti och du får byta
utan snack :-)

MVH/Bengan.U

2 års garanti är det

Bengan.U
2007-07-06, 14:25
2 års garanti är det


Hej.

Ja just precis två års garanti,inte alla
"fina" märken som lämnar det :-)

MVH/Bengan.U

Gullideckel
2007-07-06, 15:04
Hej.

Ja just precis två års garanti,inte alla
"fina" märken som lämnar det :-)

MVH/Bengan.U

2 års garanti gäller på alla varor du köper av företag..(enligt Konsumentköplagen)....

VWGolIV
2007-07-06, 16:00
Jag fick höra igår att det skulle vara 1 års garanti om man ex köpte maskinen på Micro, ville man ha 2 år så fick man själv kontakta tillverkaren.

Lite jobbigt om det är något kinesföretag eller liknande.

Gullideckel
2007-07-06, 16:32
Jag fick höra igår att det skulle vara 1 års garanti om man ex köpte maskinen på Micro, ville man ha 2 år så fick man själv kontakta tillverkaren.

Lite jobbigt om det är något kinesföretag eller liknande.

De Micro försöker sig på då är att avtala bort Konsumentköplagen...men ja är 99.9% säker på att den är sådan att den inte går att avtala bort...

...sen är det ju en annan femma att förklara det för tjejen/killen i kassan ;o)

Bengan.U
2007-07-06, 16:39
Hej.

Det bästa med att handla maskiner på ÖB
är två saker; bra pris och inget snack om
"-men hur har du gjort..." utan de säger
"- Ta en ny och visa kvittot i kassan,jag tar den där ! "
På många ställen så ska det funderas över
" om man använt den på rätt sätt" etc....
Köper jag en pryl med garanti,så ska de inte va nått
snack om det är fel på grejjerna,de ska bara bytas.
Som de funkar på ÖB ;-)


MVH/Bengan.U

björn-s
2007-07-06, 17:21
De Micro försöker sig på då är att avtala bort Konsumentköplagen...men ja är 99.9% säker på att den är sådan att den inte går att avtala bort...

...sen är det ju en annan femma att förklara det för tjejen/killen i kassan ;o)

för några år sedan när jag jobbade o sålde tv apparater var det som så att
det var ett års garanti och två års reklamationsrätt,, stor skillnad där. på reklamationsrätten måste man kunna bevisa själv som kund att felet på maskinen har vart hela tiden, kan vara svårt att bevisa en sån sak på en polermaskin med brunnen motor. Kostar den bara 100 kronor så kan man ju nästan kosta på sig en per år.. :)

Gullideckel
2007-07-06, 18:25
för några år sedan när jag jobbade o sålde tv apparater var det som så att
det var ett års garanti och två års reklamationsrätt,, stor skillnad där. på reklamationsrätten måste man kunna bevisa själv som kund att felet på maskinen har vart hela tiden, kan vara svårt att bevisa en sån sak på en polermaskin med brunnen motor. Kostar den bara 100 kronor så kan man ju nästan kosta på sig en per år.. :)

Lite invecklat detta med garanti vs. reklamtionsrätt:

Från KO:

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen. "

Elektronikbutiker har ju sina "försäkringar" dom vill sälja till allt och alla ;o)

Bengt, De stämmer det finns fortfarande affärer som är schyssta och hellre ser en nöjd kund framför en missnöjd men tyvärr blir dom ställena färre och färre ;-(

Sorry om detta blev lite oftopic...åter till ämnet:

Jag har Biltemamaskinen med två huvuden och tycker det är bra att kunna reglera hastigheten ibland.

P-plats.se
2007-07-06, 22:55
Är det någon skillnad på Biltemas och Micros maskiner???
Ser ju grymt lika ut:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=748&iItemId=98894
http://www.micro.se/index.asp?jump=http%3A//www.micro.se/template/produkter.asp%3Fitemid%3D78020




Vad det sedan gäller garantier/reklamationsrätt så är det två helt olika saker!
Lämnar ett företag garanti utan vilkor så kan man i princip själv orsaka ett fel och få maskinen utbytt innom garantitiden. Nu så finns det i nästan alla fall friskrivningar och förutsättningar för garantin som står lite luddigt nån stans i finstilt...

Reklamationsrätten gäller allt som en privatperson köper av ett företag och mycket riktigt ligger bevisbördan på säljaren att bevisa att orsaken till felet inte fanns från början för att neka en reklamation upp till ett halvår. Resterande tid ligger bevisbördan på köparen att bevisa att orsaken till felet fanns från början.

Ett tips är att hålla koll på Råd & Röns Svarta lista där företag som inte följt Allmänna Reklamationsnämndens beslut i tvister hängs ut!
http://www.radron.se

Mr dOhC
2007-07-06, 23:56
Säger du att den är för tung att köra med så ligger du på sofflocket för ofta....

......möjligt, men den väger lika mkt oavsett om man ligger på soffan ofta eller inte. Polerar bilen gör man nån gång per år så det blir mkt tid över till soffan