handdator

Visa fullständig version : Trasig vevaxelgivare? Polo 1.4 -01



andersronn
2010-09-02, 14:19
Skulle åka hem från lunchen i Tisdags, plötsligt började motorlampan blinka och bilen ryckte som f*n. Bogserade bilen till verkstan och enligt datorn så är det vevaxelgivaren som är trasig och måste bytas. Är det någon som har en aning om hur mycket jobb det är att byta den? Dom vågade inte lämna något pris, måste tydligen bort med startmotorn och allt. Själva givaren kostade drygt 1000kr. Bilen jag kör är en Polo 1,4 -01.

mtm
2010-09-02, 18:08
Verkar som det stämmer.

Du kan läsa mer här (http://tigerstyle.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=49127).

Har du inte tummen mitt i handen tror jag nog att du gör jobbet själv. :)

polomannen
2010-09-02, 20:54
Det är trångt som fan men det går......
Gäller bara ha tålmod.

andersronn
2010-09-02, 21:27
Jag har inte tummen mitt i handen :) Men blev så jävla less. Har haft mycket strul med vår lilla polo :(

andersronn
2010-09-03, 17:46
Hej igen, hämtade idag bilen från verkstaden och trodde allt var frid och fröjd. Vevaxelgivaren var bytt och jag skulle bara åka hem, vad händer efter 5km? Motorlampan börjar blinka och bilen börja hacka som bara tusan, jag stannar efter vägen och slår av tändningen. Efter några minuter så startar jag bilen och den går plötsligt rent igen så jag fortsätter min färd, efter 500meter så händer samma sak igen, motorlampan börjar blinka och bilen går mycket hackigt. Snälla nån där ute, vad kan det vara för fel? Blir tokig!!!

polomannen
2010-09-03, 22:30
Kolla kamremen och spännrullarna.
Nästa steg är att kolla upp gasspjället,kan vara välldig mycket med sot på.
Nästa steg är att kolla upp tändspolarna.

Det är vad jag kommer på just nu.

andersronn
2010-09-03, 23:26
Kamremmen och spännrullarna är bytta för 200mil sedan på verkstad, har 5 års garanti på det jobbet så det vore det bästa :D Kan gasspjället få bilen att bete sig såhär?

polomannen
2010-09-04, 10:15
Kan mycket väll vara det eller annat,enda sättet att hitta felet är att koppla in dator och kolla felminnerna och samtliga värde.
Helst ska du lämna till nån som håller på med VAG bilar dagligen så han vet vad han gör.

a128
2010-09-04, 11:04
vad händer med varvräknarnålen när felet uppträder
dippar ned till 0 eller inte ?

nästa steg är att undersöka evt. luftmassa eller map-sensor

andersronn
2010-09-04, 11:55
vad händer med varvräknarnålen när felet uppträder
dippar ned till 0 eller inte ?

nästa steg är att undersöka evt. luftmassa eller map-sensor

Bra fråga, jag har inte haft varvräknaren under uppsikt när felet har uppstått. Ska lämna in bilen på VAG nu på måndag så förhoppningsvis kan dom hitta något som orsakar felet, kan man få tillbaka någon ersättning för delen samt arbetet som är gjort men som inte löste problemet?

Mini_me
2010-09-04, 12:27
Om det är samma felkod och det är samma verk. så ska det inte vara några problem (lite skrik men annars inget tror jag). Har du lagat den hos någon annan vet jag inte hur det är men borde vara samma princip.

andersronn
2010-09-06, 15:31
Nu får jag snart panik, hämtade bilen på VAG. 1000kr fattigare och tips att testa k-sprit så är samma problem tillbaka igen!! Den indikerade misständningar på cyl 1,2 och 4. Deras förslag var att om inte k-spriten fungerade att byta tändstift. Snälla hjälp mig. Vad kan det vara för fel?

a128
2010-09-06, 16:12
kan det beror på oren signal till/från tändmodulen/spolen, eller på lågt bränsletryck ??

om motorn får för lite soppa kan man få fekoder på misständningar

andersronn
2010-09-06, 16:37
Ska lämna in bilen nu snart igen för en ny felsökning. Om det vore för lågt bränsletryck, borde inte den vara hackig från början då? Det går att köra en stund när den är kall. Tändspolen blir nog nästa sak att byta....

polomannen
2010-09-06, 21:24
Medela sen hur det har gått.

Mini_me
2010-09-06, 22:10
Nu får jag snart panik, hämtade bilen på VAG. 1000kr fattigare och tips att testa k-sprit så är samma problem tillbaka igen!! Den indikerade misständningar på cyl 1,2 och 4. Deras förslag var att om inte k-spriten fungerade att byta tändstift. Snälla hjälp mig. Vad kan det vara för fel?

Precis vad betala du 1000kr för? Att dom kolla felminnet och att du ska testa K-sprit?? Byt verkstad. När bytes tändstiften?
Vad precis säger felminnet...endast miss tändningar?? Då borde det vara nåt som är fel och inte k-sprit (2001 = rätt modern motorstyrning)

andersronn
2010-09-06, 22:18
Precis vad betala du 1000kr för? Att dom kolla felminnet och att du ska testa K-sprit?? Byt verkstad. När bytes tändstiften?
Vad precis säger felminnet...endast miss tändningar?? Då borde det vara nåt som är fel och inte k-sprit (2001 = rätt modern motorstyrning)

Dom tog 1000kr för att kolla felminnet och konstaterade att jag skulle testa med en flaska k-sprit, som jag fick köpa själv på en lokal mack. Felminnet sa bara enligt dom att den hade haft misständningar på cylinder 1,2 och 4. Bilen står nu på en annan verkstad för en ny genomgång imorgon och förhoppningsvis lite mer grundlig och seriös. Jag köpte bilen i Januari i år så jag har inte bytt nå tändstift, det blir nog ändring på det imorgon.

Är det verkligen okej att debitera 1024kr för en felsökning som gav mig absolut ingenting? Känns ner som ett hån...

Mini_me
2010-09-06, 22:32
Finns fasta tider på felminne men dom kör med VAS verktyget som visar hur lång tid dom kolla felminnet och andra saker så om den stod på 50p (30min) så , ja då är det som det brukar.

andersronn
2010-09-09, 08:23
Tänkte uppdatera lite, fick tillbaka bilen i Tisdags och det har inte hänt något sedan dess, dom har gjort rent gasspjället, bytt vevaxelgivare och bytt tändstift. Fick vevaxelgivaren(1000kr) gratis av verkstaden. Mycket nöjd! Hoppas felet inte återkommer snart :)