handdator

Visa fullständig version : Fläkt går endast på högsta läget



mt4base
2010-09-02, 12:24
Jag har en Passat 1.8i cl - 93 som jag försöker få fason på.
Upptäckte att fläkten inte går på annat än högsta fart, dvs läge "4". De andra lägena är döda. Jag vet inte hur jag ska felsöka. Tänkte att det kanske var i själva vredet så jag tog loss och tjyvkopplade kontaktstycket som satt in i fläktvredet. Hur jag än bar mig åt fick jag ändå bara igång högsta farten, ingen av de lägre.

Tänkte att jag på det viset skulle kunna se om det gick att tjuvkoppla igång de lägre hastigheterna ifall nu vredet var kass men det kanske inte går att göra så? Det går ju en ström in i plinten och 4st ut. Det funkade bara att bygla EN, dvs högsta, de andra funkade inte. Fast, det är kanske nån manick i själva vredet som gör att fläkten går olika fort? Isf undrar jag bara varför man ska ha massa kablar till fläkten, då hade det väl räckt med en om reglaget reglerade spänningen? (ja ni hör, jag har att lära)..

Skulle vara skönt att få ordning på detta nu när kylan kommer. Tacksam för åsikter till lösningar.

g-man
2010-09-02, 12:50
Säkert fläktmotståndet som gått trasigt. Sitter en termosäkring på det och om det går så går fläkten bara på högsta farten.

StiFt
2010-09-02, 14:48
Lär vara fläktmotståndet som g-man säger. Hade likadant fel på min bmw och när jag bytte motståndet så funka den fin fint sen.

Jag har en fråga angående fläktmotståndet. Vart sitter det på en Golf GTI från -88? ;)

mt4base
2010-09-02, 15:05
Tack för alla svar, misstänkte väl detta lite men var som vanligt osäker. Talade med VAG och först sa han att de inte hade så gamla delar längre men sen dök det visst upp ett motstånd i nån rulla i ett lager någonstans i Södertälje ;)
Dyrt dock, nästan 1000:-

Ska se om det finns något på nån bildemontering i närheten. Hoppas det är det felet för då bör det vara enkelt att åtgärda.
Tack så långt, ber att få återkomma när jag vet mer.

g-man
2010-09-02, 15:39
Lär vara fläktmotståndet som g-man säger. Hade likadant fel på min bmw och när jag bytte motståndet så funka den fin fint sen.

Jag har en fråga angående fläktmotståndet. Vart sitter det på en Golf GTI från -88? ;)

Fläktmotståndet på den bilen sitter på fläkten som sitter ovanför passagerarens högerfot.

g-man
2010-09-02, 15:44
Tack för alla svar, misstänkte väl detta lite men var som vanligt osäker. Talade med VAG och först sa han att de inte hade så gamla delar längre men sen dök det visst upp ett motstånd i nån rulla i ett lager någonstans i Södertälje ;)
Dyrt dock, nästan 1000:-

Ska se om det finns något på nån bildemontering i närheten. Hoppas det är det felet för då bör det vara enkelt att åtgärda.
Tack så långt, ber att få återkomma när jag vet mer.

Det går att löda dit en ny termosäkring för en billig peng. En sån är det du ska ha till passat: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-467-60&toc=20487

Kolla även så att fläkten snurrar lätt och inte kärvar.

StiFt
2010-09-03, 00:04
okej, tack tack g-man :)

mt4base
2010-09-22, 20:07
Köpte ett sånt motstånd på Elfa förra veckan, lödde på det igår, funkar UTMÄRKT. Tack för tipset, eminent forum detta, återigen tack!