handdator

Visa fullständig version : Startproblem Golf VR6 1994



trocade
2010-09-01, 01:10
Hej!

Jag har problem med att få igång min vr6'a.

Det händer ingenting när jag vrider på nyckeln, men det är inga problem att få igång bilen om man skjuter igång den. Och efter man har gjort det så går den som en klocka.

Jag har kontrollerat följande:
* Batteri (laddat, och provat ett extra batteri)
* Startmotor, bytt till ny, ingen förbättring.

Jag tänkte kolla det här imorgon:
* Jordkabel till startmortorn, kan man koppla en sladd direkt från batteripol till startmotorn?
* Reläproblem

Jag har tyvärr inte tillgång till vag-com för att läsa några koder.

Några tips eller ideer?

//Niklas

g-man
2010-09-01, 09:28
Går alldeles utmärkt att sätta en kabel mellan batteri och nån jordpunkt på motorn/startmotorn.
Har du kollat om det kommer spänning på den lilla kabeln på startmotorn? Har du nåt larm i bilen?
Tror inte det sitter nåt relä till starten utan den går direkt till starten från t-låset.

trocade
2010-09-01, 11:08
Jag ska mäta på lilla kabeln, ska man alltid vara spänning där eller bara när man försöker starta?
Tror inte det ska sitta larm i, men jag tänkte dubbelkolla med gamla ägaren för säkerhetsskull.

Det finns väl någon kontakt bakom t-låset med som kan gå sönder, kan ju kanske misstänka det också.

Mini_me
2010-09-01, 11:55
Troligen K-åplattan bakom tändlåset som bråkar...testa att vicka på nyckeln medans du håller den i start läge. Funkar inte det så kan det fortfarande vara fel på den. Dom gamla är vita och dom nya är svarta (Men dom kan paja oxå).

trocade
2010-09-03, 18:46
Nu är felet löst och det var egentligen ganska enkelt, det läcker spolarvätska från behållaren, det hade runnit under batterihållaren och verkade orsaka en kortslutning, två dagar med torkning och den startar igen :)