handdator

Visa fullständig version : Haldex frågor, hållbarhet? nåt som strular?



VWGolIV
2010-08-31, 08:55
Hur bra är Haldex i hållbarhet ?
Finns det något som brukar strula ?
Service?

Saken är att vi skall byta bil och jag har kollat på de bilar med 4 motion och från -02.
Detta gäller passat Diesel vilket inte är helt enkelt o hitta med den utrustning jag vill ha.

Dragkrok, AC, farthållare, rails, automat, diesel och gärna 4 motion.
+ i kanten är ju dieselvärmare.

Men för att återgå, har ju haft bilar med äldre system av 4krafs, både vw och andra märken.
Så nu vill jag veta hur bra 4 motion är i kvalite.

foffa2002
2010-08-31, 12:26
Passat har inte haldex.
Enbart tvärställda tex Toledo,oktavia,leon,TT,A#,Bora,golf mfl

Exelon
2010-08-31, 15:13
Skulle undvika den gamla generationen passat iaf runt 01 +- då framvagnarna är inge vidare det gäller väl nästan alla B5 generationen men vet av egen erfarenhet att runt 01 är det iaf framvagns problem, men dom sista tror jag dom har fixat lite av "barnsjukdomarna" för känner en som har en 04 tdi 4motion som har då rullat 38tusen utan några större fel. Oftast är det byte spindelleder, länkarmar och hjullager brukar vara standard. 4motion är väl något som inte försvann förrän 04 för kom inte haldex till passaten 05 med den nya generationen?

VWGolIV
2010-08-31, 17:29
Vad sitter det för system i versionen från ex 02-05 som jag kollar på?

Exelon
2010-08-31, 19:55
Vad sitter det för system i versionen från ex 02-05 som jag kollar på?

Sitter det inte Audisystem på dom, typ med mellandiff är det torsent det kallas/heter? Det är iaf ett bättre system än gamla syncro driften som dom gamla passaterna hade. Och det ska tydligen vara bra driftsäkerhet på dessa system.

Henrik.M
2010-08-31, 22:23
Skulle undvika den gamla generationen passat iaf runt 01 +- då framvagnarna är inge vidare det gäller väl nästan alla B5 generationen men vet av egen erfarenhet att runt 01 är det iaf framvagns problem

Löstes from årsm 2001 med kraftigare spindel samt kraftigare länkar och styrled = Inga onormala problem kvarstod.
Sen tycker jag det är fel att säga att man ska undvika passat före 01 , förmodligen är det bytt framvagn på dom som gnekat/glappat redan vi det här laget.
Att säga att Audi/VW med multilink framvagn har dåliga framvagnar & att man ska passa sig för dessa är att tala med okunskap.
Lite mekarvana och en internetkoppling så fixar du själv den dåliga framvagnen till en rimlig peng & sen håller den så länge du äger bilen. (Nu pratar jag inte om 1800:- kinasatserna utan dom lite mer kvalitetsäkrade tyska satserna).


Vad sitter det för system i versionen från ex 02-05 som jag kollar på?

Torsen dvs "Quattro" ska vara skottsäkert enligt dom som brukar dom.
Längstmonterad motor : Torsen system (Produktnamn Quattro på Audi och 4-motion på Vw)
Tvärställd motor : Haldex ( Produktnamn 4-motion).

Exelon
2010-09-01, 00:27
Jo visst men detta är ju ingen udda bil och tämligen vanlig svensson bil, och hur många skruvar med bilen själv? om man då lämnar in den på en märkes/privatverkstad så tar ju dom oftast orginaldelar så då är du i samma sits igen. eller har jag fel?
Då var det nog jag som var otydlig, framvagnen på passaten är väl känd för att ha bra komfort men det jag påpeka är ju att alla slitdelar är för veka orginal. För trådskaparen ville ju veta om det var något som strular så då nämde jag framvagnen som är vek Orginal då kan han ju enkelt fråga om dom har renoverat den med starkare delar.
Och har den gått mycket grusväg så då får man fram massa fina "klonk" ljud från framvagnen efter ett tag. Men det hör du om du provkör den efter en lite sämre väg.

Henrik.M
2010-09-01, 07:06
Jo visst men detta är ju ingen udda bil och tämligen vanlig svensson bil, och hur många skruvar med bilen själv? om man då lämnar in den på en märkes/privatverkstad så tar ju dom oftast orginaldelar så då är du i samma sits igen. eller har jag fel?
Då var det nog jag som var otydlig, framvagnen på passaten är väl känd för att ha bra komfort men det jag påpeka är ju att alla slitdelar är för veka orginal. För trådskaparen ville ju veta om det var något som strular så då nämde jag framvagnen som är vek Orginal då kan han ju enkelt fråga om dom har renoverat den med starkare delar.

Orginal är from 2001 det som i eftermarknadssammanhang marknadsförs som "förstärkta" länkarmar.
Dvs inga problem med hållbarhet.


Och har den gått mycket grusväg så då får man fram massa fina "klonk" ljud från framvagnen efter ett tag. Men det hör du om du provkör den efter en lite sämre väg.

Råkar äga en & är anställd på VAG sedan 1997. ;-)
Så jag har både skruvat och kört dessa bilar en hel del......många ggr.

Exelon
2010-09-01, 13:09
Så Vag har inte kvar sina "veka" orginal delar utan är förstärkta numera orginal? Det var mer än jag visste. dock är det längesen jag skruva med dom så då är förhoppningsvis dom byta på dom flesta.

Där ser man, själv får jag bara den äran att skruva med dom och det räcker, jag håller mej till mcpherson framvagnar på mina bilar. =)
Där är det nån spindelled som ger upp, men då vet väl du vad det är för skillnad på golf 3 och 4áns framvagnar? För på dom bilar jag ägt så tycker jag golf 3áns framvagn är både driftsäkrare och går finare efter i mitt fall grusvägar som oftast bruksbilarna får gå efter.

VWGolIV
2010-09-01, 13:59
Jag har inga problem med att fixa ev framvagn, har gjort det på en annan passat och kan ordna bra saker till rätt pris.

Viktigaste frågan var ang haldex eller det andra systemet, dvs om där finns några brister.
Jag vill ju inte köpa en bil som kanske har en barnsjukdom i 4hjulsdriften.

Skruva kan jag, men kan ju vara skönt o slippa det nu när jag skall köpa nyare bil.

Exelon
2010-09-01, 15:01
Ja 4motion ska vara ett skottsäkert system det ska väl samma grund som audi har i sitt quattrosystem. Men passatens system gör att du har bara bakhjuldrift när det börja slira fram annars är det fwd så den borde inte slita nå mer än en vanlig fwd. Har själv aldrig hört nån som haft problem med just 4motion. Men Henrik.M borde kunna säga det direkt vad det är som krånglar med 4motion. Har bara hört att man får stor haveri med haldex när fuskar med oljebyten/filter.

GTI-nissen
2010-09-01, 15:33
Det här är en följetong utan slut...
Precis som Henrik M skriver så är 4-Motion, Syncro och quattro bara produktnamn, det säger inget om funktionen, den varierar på vilken bil det sitter.

Exelon, Det du beskriver funktionen på är Haldexsystemet. Systemet med torsen mellandiff har konstant 4-hjulsdrift.

a128
2010-09-01, 15:41
har inte äldre VAG-bilar med 4krafs viskcokoppling medans nyare har haldex ?

Henrik.M
2010-09-01, 16:44
har inte äldre VAG-bilar med 4krafs viskcokoppling medans nyare har haldex ?

Nu ska vi inte börja blanda in gamla T3/T4 bussar och Mk3:or samt passat 35I.

Passat 3B/3BG 1997-2005 har torsen system & det har gått under följande produktnamn : SYNCRO & 4-MOTION på audi heter det QUATTRO allt är dock samma pankaka dev torsen.
Det delas sen upp i otalet generationer på systemet under modellåren.

Bilar med tvärställd motor from MK4 1997-> har HALDEX detta under produktnamnet 4-motion , även denna delas upp i otalet generationer.
Alla NYA (CA from årsm 05/06) VW/SKODA/SEAT har numera tvärställd motor dv HALDEX.

Före det så hette det SYNCRO på VW och det är ett helt annat system.

Audi har HALDEX på sina tvärställda motorer dvs i A3 / A1 (om den kommer i quattro) , i sina längstmonterade motorer har dom TORSEN dock gå alla audis bilar under produktnamnet QUATTRO.

J.L
2010-09-01, 16:52
Jag har inga problem med att fixa ev framvagn, har gjort det på en annan passat och kan ordna bra saker till rätt pris.

Ringer Ovredsson? ;-)

VWGolIV
2010-09-01, 18:26
J.L: Det också, fast jag har en på msn som fixa bra pris på framvagnen.