handdator

Visa fullständig version : Hjulvinklar fram Golf mk2? Original o Racing?



16-2 Lennartsson
2010-08-29, 22:40
# Vad har Golf MK2 GTI 16V 1990 för original hjulvinklar fram? Camber o Toe-in?
# Vad kan man max justera Cambern med original topplagringar (förutsatt att inte hjulet lägger sig mot fjädern)
# Ska/behöver man ändra Toe-in om man ändrar Cambern?

Anledningen till att jag frågar är att jag ska montera nya Coils o länkarmar. Jag kommer just nu ha kvar original topplagring men skulle ändå kunna tänka mig att köra med lite mer racing inspirerade hjulvinklar fram.

J.L
2010-08-29, 22:57
1. camber -0.35 (+ - 0.3 ) toe - 0.1 (+ - 0.2 )

2. ca 2.5 med orginal fjäderben, med coils är nog olika på olika märken.

3. Ja, camber-vinkeln påverkar toe-vinkeln


Mer Camber och Toe in för bana, men sliter mycket däck om du använder bilen dagligen
i trafik med dessa vinklar.

16-2 Lennartsson
2010-08-29, 23:23
Har du själv ändrat på dina hjulvinklar? Vad kör du isådana fall med?
Vad skulle man tänka sig att ligga på, Camber -2.0 och Toe -0.5 eller vad kan vara lämpligt?

Min bil kommer att vara mer banåka bil än gatbil...

GTI-nissen
2010-08-30, 07:45
Jag skulle istället säga att man på bana kan köra med lite toe-out för att få bättre instyrning i kurvorna. Om det är negativa eller positiva värden på detta vet jag inte...

Själv kör jag med -2.8 i camber (med andra topplagringar) och noll i toe vilket gör att framdäcken inte slits snett. En kompromiss mellan bana och gata. :-)

16-2 Lennartsson
2010-08-30, 15:58
Jaha, man kan ha så mycket skillnad i camber utan allt för mycket slitage vid vanligt körning.
Vad har du för några topplagringar?

Någon mer som har någon annan setup eller kommentarer/funderingar?

GTI-nissen
2010-08-30, 16:26
Ja, så länge man kör noll i toe så är snedslitaget minimalt.
Toe out gör bilen nervös rakt fram och tyvärr är ju alla inställningar man gör på framvagnen kompromisser. ;-) Mer camber ger tyvärr också sämre bromsegenskaper eftersom en mindre del av däcken ligger i marken.

Mina topplagringar är från Sellholms och av den typen där man inte kan ställa caster och camber separat, man vrider en skiva där lagringen sitter excentriskt.

J.L
2010-08-30, 21:22
toe out vetitusan om jag kan hålla med om vore bra?
vid t.e.x. en högersväng, blir 90% belastning och tyngd på vänster framdäck,
då vill jag istället ha toe-in för att få snabbare respons/instyrning.

Makes sense to me iallafall hehe

Har ca 2.5 grader camber nu, inte fått ställt toe-vinkeln sedan jag bytte
fjäderben, måste fått det jävligt bra själv iaf för det har inte slitit alltförmycket
snett eller ovanligt mycket, ska in och ställas med lasern igen innan hasslösa/kinnekulle.

GTI-nissen
2010-08-31, 08:17
Ibland ska du lyssna på gamla gubbar som åkt runt banor sedan du föddes J.L, allt är inte som du tror... ;-)

Här finns en bra tabell på vad olika justeringar ger: http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

Lillen
2010-08-31, 12:26
Höjd , infjädring , krängning och övriga chassieinställningar har åxå betydelse för valet av Toe.
Går ju inte direkt att jämföra en hårdare satt bil med en sänksatsanpassad gatbil.
Alla har ju olika preferenser och val pga användarsätt.

Jag åker max amber jag kan på banan.
Blir mellan 2,5-3grader fram innan det tar stopp.
Åker 0 i toe mest för att det är enklast och en bra kompromiss.
Så klart på R-däck om jag kan , men även gatdäck får smaka camber.