handdator

Visa fullständig version : Kamremsbyte + trippmätare & Mätställare stannat på Golf II, 88a



Memme
2010-08-29, 23:24
Tjenare gubbar.


köpte en golf II (1.8i) , med 14 000 på mätaren. Kamremen är bytad 1992 , och runt 9000. Så det är dags för ett byte.
Men min fråga är, vad kan detta kosta på en firma? Har hittat 2 olika kamremstatser på Meca. en med 3 packningar och utan packningar? Det kostar 800 kronor mer med packningarna? Men behövs de byta packningar vid kamremesbyte?

Sen min ändra fråga, trippmätare och mätställare har slutat funka HELT. men allt annat funkar kanon, vad kan detta vara för orsak? Svårt att byta instrumentpanel?

Mvh Emil

J.L
2010-08-30, 00:02
själva bytet av kamrem kräver inga packningar nej,
men kanske är något paket med t.e.x. insugs/avgas/topp-packning med mera
för de som kört av remmen och krockat ventiler/kolv. (?)

Fungerar hastighetsmätaren men inte tripp-mätaren?
Eftersom de båda går på samma wire så är det antagligen något
i mätarhuset som pajjat.

(säkert den gått 14 då om mätaren stått still länge?)

Memme
2010-08-30, 15:25
Hastighetesmätare,varvmätare,bensinmätare,tempen, klockan funkar kanon!!!

aa de stämmer att den har kört 14 000. den funka i ungefär 10 minuter efter jag köpte den så dog den. Så jag kolla i bespapperna som den va bes för ngn månad sedan å då va de annat så. Samma gamla tant sedan 92 ;P

Kamremen, så jag behöver inte köpa den satsen med massa packningar då med andra ord...?

Memme
2010-08-30, 18:29
Hastighetesmätare,varvmätare,bensinmätare,tempen, klockan funkar kanon!!!

aa de stämmer att den har kört 14 000. den funka i ungefär 10 minuter efter jag köpte den så dog den. Så jag kolla i bespapperna som den va bes för ngn månad sedan å då va de annat så. Samma gamla tant sedan 92 ;P

Kamremen, så jag behöver inte köpa den satsen med massa packningar då med andra ord...?

Glömde ´även fråga, vad kan jobbet kosta på en verkstad? =)

J.L
2010-08-30, 22:11
så jag behöver inte köpa den satsen med massa packningar då med andra ord...?
Om du bara så ska byta remmen och inte lossa insug,avgas,topplock o.s.v.
så räcker det gott med en rem, en ny spännare kan vara bra att slänga dit med, även
om den enkelt går att byta i efterhand om du vill.


Glömde ´även fråga, vad kan jobbet kosta på en verkstad? =)
Har du inte tummen mitt i näven och viss mekerfarenhet så klarar du jobbet galant
med en haynes-bok, tvivlar du ändå så beror det på vilken verkstad.

Toveks bil t.e.x. tar säkert runt 2-3 plus material, kanske kan gå att hitta en mindre
verkstad för runt 1000:- (?)

Memme
2010-09-01, 18:00
Frågar igen, någon annan som har någon anning om varöfr trippmätare och mätställaren har slutat funka? Eller är de svårt att byta själva mätarna och allt de ? =) Så att man sätter i en mätare i bilen så att kanske trippen och mätarställare funkar igen? =o

J.L
2010-09-01, 18:10
Frågar igen, någon annan som har någon anning om varöfr trippmätare och mätställaren har slutat funka? Eller är de svårt att byta själva mätarna och allt de ? =) Så att man sätter i en mätare i bilen så att kanske trippen och mätarställare funkar igen? =o

Hastighetsmätare och trippmätare går som sagt på samma wire, så antagligen har
någonting pajjat inne i mätarhuset.

Har inte pillat med mk2, men är det liknande som mk3 så är det endast att
ta loss plastramen runt mätarhuset, clips
4 stjärn-skruv
ta ut huset
lossa kablage och wire

voila

Är inte helt 100, men TROR att Vag kan ställa in km på trippen efter
din gamla om du skaffar en begagnad.

Memme
2010-09-01, 18:14
kanon. Så det kanske går med att byta mätarhuset så kanske skiten funkar igen! :D .. Hoppas, hoppas. Blir väl till skorten och försöka hitta någon som har rullat lika lite då. :)