handdator

Visa fullständig version : Vw golf-90 går på tre cyl när den är kall



vw1985
2010-08-29, 11:13
hej min golf går på tre cyl när den är kall varför jag har bytt rotor och fördelar lock men har tanke på att byta tänd modul och tändspole kan det va nått av dom felen vad tro ni??tack för hjälpen

a128
2010-08-29, 12:14
tändhattarna med plåthölje ? överslag ?

J.L
2010-08-29, 15:35
antar att du redan bytt tändstift och tändkablar?

polomannen
2010-08-29, 18:56
Det där tyder på att topp packningen är på väg.
Ta en kompprov när motorn är varm.

Otursgubben
2010-08-29, 19:06
Försvinner det kylarvatten? Jag hade en bil som gick på tre cylindrar kall och kom på den fjärde efter några kilometer och det var en spricka i toppen. Kan också vara genom topplockspackningen som det läcker vatten in till en cylinder. Kanske är långsökt för det mest troliga är att det är en tändhatt som är fuktkänslig som Andreas tipsade om.
En grej du kan testa är att ta bort en tändhatt i taget när den är kall och starta bilen. Går den sämre är det inte den cylindern(sätt tillbaka tändhatten), men går den likadant har du hittat vilken cylinder som inte hänger med. Var försiktig med att köra för mycket på tre cylindrar bara, för det sägs att det kan skada katalysatorn med oförbrännt bränsle. Lycka till!

vw1985
2010-08-29, 19:36
tack för alla svar jag har inte bytt kablarna än ska göra det men jag formulerade mej fel den går på 3 burkar på tomgång men när man gasar går den bra ska köpa förgasaranslutning imorgonoch slangen mellan bromsservo och insug om det kan va de sen vakumslangen till fördelaren ursäkta för dålig formulering