handdator

Visa fullständig version : Sätta i MK2 motor i Mk1 kaross?



alghorn
2010-08-27, 11:51
Hej..
Jag har en Golf1 -83 som lådan har rasat på.
Vill göra något roligt med den istället för att bara peta i orginal låda igen.
Bilen är 97,4% rostfri och i superskick.
Vilka hinder möter mig om jag vill sätta in en Gti motor med förgasare samt tillhörande 5 växlad låda från en Golf 2?

kim_gulle
2010-08-27, 14:12
Hej..
Jag har en Golf1 -83 som lådan har rasat på.
Vill göra något roligt med den istället för att bara peta i orginal låda igen.
Bilen är 97,4% rostfri och i superskick.
Vilka hinder möter mig om jag vill sätta in en Gti motor med förgasare samt tillhörande 5 växlad låda från en Golf 2?

Relativt få problem faktiskt. Växellänkaget måste du plocka från en 5 växlad mk1, såvida du inte redan hade en 5 växlad låda då. Sen måste du ju såklart flytta över motorfästena från mk1 motorn till mk2 motorn. Ska du använda förgasare på GTI motorn så måste du plugga spridarhålen i toppen och använder du en orginal keihin förgasare eller annan orginalfögge så kan du använda orginalbränslepumpen som man sätter fram på blocket så den drivs av aggregataxeln för det går att göra så även på gti blocken. Ska du däremot ha nåt värre som dubbla 40or eller liknande så kan det vara en bra idé att ha bränslepump och bränsletrycksregulator så du får ett säkert bränsleflöde. Ska du ha en enkel stående 36/36 däremot så lär nog orginalpumpen funka. :)

alghorn
2010-08-27, 14:24
Ja jäklar vad bra!! :) då återstår bara att inhandla motor + 5 växlad låda...Tyckte den var väldigt pigg förut så undra hur den blir efter denna smärre behandling :)

kim_gulle
2010-08-27, 14:29
Kör hårt. Roligast får du ju om du flyttar över insprutningen och hela köret men då måste du hålla på och tjalla med bränslepump och tryckslangar och grejer.

alghorn
2010-08-27, 14:36
Ja men jag har för lite kunskap till att göra det själv... :(
Vad får man för hästar om man kör med förgasare ? undrar mest bara för att få något begrepp mellan tummen och pekfingret hur det kan bli?
Och vad ligger min 1,6 liters på orginal?

kim_gulle
2010-08-27, 14:45
Orginal 1,6an har 75. Kör du med fögge på en Gti motor kanske du hamnar nånstans kring 95-100 i bästa fall. Ingen aning faktiskt, men en polare har en Mk1a med gti motor som har orginal keihin förgasare. Den toppen är lite lätt portad dock, men den går nästan lika bra som min Mk1 gti med 1,8 liters mk2 gti motor med k-jet. Dock så går den lite väl tunt. Skulle du sätta på en weber 36/36 så skulle du nog bli bra mycket närmare GTI effekten. :)