handdator

Visa fullständig version : Polo trög koppling



Lindahl
2010-08-26, 18:36
Hej
Har köpt en Polo 1.6i -96:a till dottern, kopplingen är kanontrög, provat att byta wiren till en ny med manuell justering med det blev nästan sämre. Vet ej Växlellåds betäckning men det står 085 301 103 på den

Någon som har tips?

Mvh Håkan

polomannen
2010-08-26, 20:05
Byt kompllet koppling....
Det är fel på tryckplattan.

Lindahl
2010-08-26, 20:27
Ok, kan det inte vara styrlagret till urtrampningslagret? Det liksom knastrar i kopplingen när jag trycker ner den.

När jag river ut lådan - hur ser jag att tryckplattan är trasig?


//Håkan

polomannen
2010-08-27, 12:35
Det är fel på fjäder bladerna i tryckplattan.
Kan vara att se med ögat.
Men om du gemför höjden med den nya tryckplattan så kan du ev se den.

Lindahl
2010-08-27, 20:20
Hej igen
Har rivit ur lådan men kan inte se något fel på tryckplattan? Är det ett vanligt fel? Sitter orginal koppling 0301 410 25 C i den. Hur mycket ska fjädrarana "sticka upp" ovanför kanten? På min är det c:a 1cm

Går alltså trögt och liksom krasmar samt vill inte gå tillbaka som den ska (kopplingspedalen)

//Håkan

Lindahl
2010-08-28, 09:30
Det är fel på fjäder bladerna i tryckplattan.
Kan vara att se med ögat.
Men om du gemför höjden med den nya tryckplattan så kan du ev se den.

Nu ser jag skillnaden, ser ut som den gamla tryckplattan kollapsat. Nu återstår "bara" monteringen.

//Håkan

Lindahl
2010-08-28, 20:04
Hej
Ett himla tjatande om min koppling, men så här ligger det till (tror jag), har bytt koppling men samma fel, verkar som den nya wiren blir längre och längre?

Tittade inne i bilen på lagerbocken när jag frikopplar, hela "mothållet" för wirehöljet har böjt in mot pedalen och sviktar när man kopplar, knaka även därifrån.

Är jag ute o cyklar eller kan det hända på polon?

//Håkan

Prototypen
2011-06-29, 23:14
Ett tag sedan denn tråden var aktuell!
Jag har ett liknande problem på en Polo 97 med automatjusterande wire, pedalens övrelägen blv lägra och lägra varvid koppling till slut int frikopplade.
Misstänkte den automatjusterande wiren och skruvade dit en manuell wire. När jag sedan skulle koppla ur är wirehöljets mothåll vid pedalstället flexande och drar hela wire MED hölje in genom torpedväggen.

Liknande som Lindal skrev i åvanstående inlägg.

Har någin info om detta??

Lindahl
2011-06-30, 11:00
Ett tag sedan denn tråden var aktuell!
Jag har ett liknande problem på en Polo 97 med automatjusterande wire, pedalens övrelägen blv lägra och lägra varvid koppling till slut int frikopplade.
Misstänkte den automatjusterande wiren och skruvade dit en manuell wire. När jag sedan skulle koppla ur är wirehöljets mothåll vid pedalstället flexande och drar hela wire MED hölje in genom torpedväggen.

Liknande som Lindal skrev i åvanstående inlägg.

Har någin info om detta??

Hej.

Det jag gjorde på bilen var att demontera hela pedalstället och svetsa upp det samt la in en förstärknings bit så det inte händer igen.
Lite jobbigt att plocka ur, men det gick det också.

Kopplingen blev som ny.

(2veckor senare skrotade hon bilen i en kökrock)

//Håkan