handdator

Visa fullständig version : Köper man DSG ytterligare en gång?



ThomasT
2010-08-26, 16:57
Ni som ägt/äger DSG bilar, kommer ni köpa en DSG igen?

Eller är man missnöjd/ längtar tillbaka till manuell....?


.

RGerman
2010-08-26, 17:16
Nope, ingen mer manuell för mig. Det är klart, jag har knappt kört konventionell automatlåda men om jag har valet mellan DSG och manuell så väljer jag DSG alla dagar i veckan. Smidigheten, snabbheten och komforten är oöverträffbara tycker jag. Hade min GTI inne för service idag och körde Golf variant manuell som lånebil. Varje gång jag startade bilen glömde jag kopplingspedalen och bilen hoppade på startmotorn. Har haft min bil i 5 veckor och jag var ganska trött på att koppla när jag körde tillbaka bilen till bilhandlaren, så man vänjer sig snabbt.

DSG för min del som sagt.

Gti
2010-08-26, 18:01
Aldrig mer manuell för mig heller. Körde en sån igår och insåg hur skönt det är att slippa koppla och växla :)

Exelon
2010-08-26, 18:09
Kan hålla med skaran ovan. Men om man ska plocka mycket effekt ur bilen så blir det en extra kostnad att fixa DSG så den pallar med. Och den är lite dyrare i service/inköp men det får man igen på komforten. Har varit anti automatlådor just för att det varvar och rycker och allmänt törstigare. Men efter jag haft DSG i r32 så ska jag ha det i nästa bil med troligen en r36(familjebil).

GTI G60
2010-08-26, 22:55
Köper inte en DSG7 till om dom inte blir bättre...

ypzilon
2010-08-27, 22:01
Tycker DSG är kanon, visserligen kör jag bara en caddy tdi, inte så sportigt...

berlands
2010-08-28, 10:12
Kör själv en Passat-TDI 2010 med DSG, och är extremt nöjd.
Var också väldigt skeptisk från början, ville helst ha manuell. Men manuell var för dyr att plocka in som tjänstebil, VW-handlarna hade ett speciellt förmånligt paket och då ingick DSG i det.
DSG-lådan växlar extremt snabbt, precis så som man själv skulle ha växlat om man fick bestämma. :) Så den känns inte alls slö och seg så som en vanlig automatare kan göra.
Var på tjänsteresa i Tyskland för några veckor sedan och hyrde då en Merca med automat. Men den kändes helt fel i jämförelse med ens DSG-maskin, kändes som en slö gammal Volvo 240-automat.
Körde iofs en Audi för någon vecka sedan medans bilen var inne på service, och den hade en vanlig automatlåda som kändes helt ok. Dock inte lika skön som DSG-lådan.
Så jag är helt klart hooked on DSG, fastän jag var superskeptisk från början. :)

/Berlands

Zynodisk
2010-08-28, 11:01
Ni som ägt/äger DSG bilar, kommer ni köpa en DSG igen?

Eller är man missnöjd/ längtar tillbaka till manuell....?


.
Jag hade DSG på min förra bil, min nuvarande är manuell igen....
Hur nöjd som helst, trots en hel del stadskörning.
Jag tycker att DSG dödar lite av körglädjen.
Automat skall man ha i stora bilar och SUVar, inte i GTI bilar.

Viktor Cz.
2010-08-29, 20:46
-Thomas, jag tillhörde skaran som sa, automat är för gubbar... det är sportigt att växla manuelt..

Nu efter ett halvår i min Golf GT DSG så skulle jag aldrig byta till mauell låda igen. Mycket för den bekväma stads/kökörningen som man ofta drabbas av i denna stan..

Snuttis
2010-08-30, 16:39
Har kört dsg i ca 4 månader och är extremt nöjd.
Innerstadstrafik är ju nästan avkopplande nu med dsg.
Har haft inställningen att manuell låda är det enda rätta,men jag har nog blivit gubbe.
Det blir till 95% dsg i nästa bil med.

tote
2010-08-30, 18:16
Kör man inte i sportläge så växlar den som min morsa, innan 2000 rpm, vilket gör att man ligger på för hög växel rätt så ofta. Sen så är den inte helt optimal på varken D eller S i kökörning, den "gungar" sig fram ibland, har t.o.m. lyckats få kärringstopp en gång.

Men trots det så är det bekvämt och man kan ju växla manuellt om man vill, men paddlarna är rätt oanvända.
Så på bruksbil kommer det nog att bli DSG igen (om det blir något från VW/Audi igen), på busbil kommer det alltid att vara manuellt.

Robban B
2010-08-30, 19:01
Inne på min 3:e bil med DSG :) Men visst finns det nackdelar dock så överväger alla fördelar.

Thorssa
2010-08-31, 09:32
Det som jag stör mig mest på är när man i D kryper fram till en korsning så att man nästan står still. Då vägrar den lägga i ettan utan ligger kvar på tvåan och därmed vill den slira lite på kopplingen för att kunna komma iväg. Lägger man den i S eller i manuellt läge så går den ner till ettan betydligt tidigare.

Jocke_M
2010-08-31, 13:34
Nope, ingen mer manuell för mig. Det är klart, jag har knappt kört konventionell automatlåda men om jag har valet mellan DSG och manuell så väljer jag DSG alla dagar i veckan. Smidigheten, snabbheten och komforten är oöverträffbara tycker jag. Hade min GTI inne för service idag och körde Golf variant manuell som lånebil. Varje gång jag startade bilen glömde jag kopplingspedalen och bilen hoppade på startmotorn. Har haft min bil i 5 veckor och jag var ganska trött på att koppla när jag körde tillbaka bilen till bilhandlaren, så man vänjer sig snabbt.

DSG för min del som sagt.

Illa om du glömmer så fort. Tänk om nån månad så klarar du inte ens av dragläget nåmer :P

jimZon
2010-08-31, 21:19
Jag tror jag aldrig köper en manuell igen. DSG is the shit!

Bobo
2010-08-31, 22:21
Min bana med automat började på en BMW med SMG II, den var bra men var lite småstrulig i vissa områden. Nu har jag DSG i min Golf och den lådan är klockren, vill du busköra kan du alltid använda paddlarna och sportläget fungerar det också. Kommer nog aldrig gå tillbaka till manuell igen.

Siesta ST
2010-08-31, 22:44
Har både en VW med DSG (Passat V6 GT Sport) och en manuell (Golf R). Håller med signaturer "tote" om bruksbil/busbil. Gillar båda växellådorna och rekommenderar båda. Fick vänta ett tag på R:n innan den levererades så jag hade bara Passaten i 5 månder att köra omkring med. När väl R:n levererades och det var dags att växla manuellt igen kan jag bara säga att det är en fröjd att spaka själv! Har faktiskt saknat det. Förespråkar alltså båda beroende på vad man skall ha den till. Golfen kan man förresten inte starta om man inte håller ned kopplingen. Glömde bort det några gånger i början men då får man ett meddelande i displayen att man skall trycka ned kopplingen.

Kan bara påpeka att hela DSG-växellådan på min Passaten byttes förra vecka så lite skeptisk är jag kanske till denna typen iaf gällande tillförlitligheten. Byttes på garantien så jag blev iaf inte ekonomiskt drabbad. Får hoppas den håller nu för det är stor skillnad på hur den är nu jämfört hur den var innan.

canterbury
2010-09-02, 14:17
roligt att läsa att det var endast en som var riktigt kritisk till dsg och han motiverade sig inte ens..... gti60 då. Själv vill jag inte gå tillbaka, dsg ligger rätt i utvecklingen och kan läga mer fokus på annat, o jag skulle tro förbrukningen blivit bättre med. själv växlar jag ionte ekonomiskt när jag kört manuellt

MickeR
2010-09-02, 16:39
Är man ute efter REN körglädje: manuell. Väger man ihop alla andra egenskaper också: DSG

RGerman
2010-09-03, 19:14
Illa om du glömmer så fort. Tänk om nån månad så klarar du inte ens av dragläget nåmer :P

Knappast. Man vänjer sig säkert lika fort tillbaka...

RGerman
2010-09-03, 19:16
Får hoppas den håller nu för det är stor skillnad på hur den är nu jämfört hur den var innan.

Vad är skillnaden nu mot då?

Siesta ST
2010-09-03, 22:31
Innan när man stannade och skulle köra iväg hände ingenting på ca 0,5-1 sekunder när man gasade. Sedan gick en växel in och man kunde köra iväg med viss ryckighet. Otroligt jobbigt när man vid stopptecken har stannat och snabbt skall ge gas igen. Detta verkar vara helt borta nu (hoppas jag). Har inte kört den så mycket men växellådan verkar vara botad. Den känns även mer "mjuk" nu när man kör iväg, svarar mer naturligt när man kör iväg vid gaspådrag. Svårt att förklara men den känns liksom mjukare än innan.
Innan bytet kunde det även hända att 1:ans växel hoppade i när man gjorde en 90-graders sväng. Jämför det med manuell låda när ni gör en sväng. Ryckigt! Om det berodde på växellådan eller den adaptiva funktionen vet jag inte. Har kört för lite efter bytet för att veta om den gör det eller ej. Återkommer...

Bobo
2010-09-17, 18:44
"the DSG gearbox can also be found in its other recently launched four-wheel-drive performance car, the Bugatti Veyron. Which should put paid to any worries over the longevity of DSG for anyone planning to increase the power of their R32, that’s for sure"

Känns stabilt 1-0

GTI G60
2010-09-17, 19:38
Den rycker mellan 1an och 2an, blir jojjo typ, skulle växla mycket mjukare med manuell, det är det mest störande, sedan är den allmänt knasig ibland när man kör sakta...
Synd man köpte så fort, man skulle väntat på 2.0tsi till Superben, då är det DSG6 istället för den klena DSG7 jag har i min 1.8tsi, tror knappt jag vågar chippa :(

RRW
2010-09-17, 20:32
Den rycker mellan 1an och 2an, blir jojjo typ, skulle växla mycket mjukare med manuell, det är det mest störande, sedan är den allmänt knasig ibland när man kör sakta...
Synd man köpte så fort, man skulle väntat på 2.0tsi till Superben, då är det DSG6 istället för den klena DSG7 jag har i min 1.8tsi, tror knappt jag vågar chippa :(

Så där gjorde min DSG6. Oftast när man kört 30-60min och allt blivit riktigt varmt.
Den hackade fram, speciellt på 2:an vid krypkörning. Blev alltid tvungen att lägga in S alt. köra manuellt på 1:an.
Det visade sig vara Mecatronic-enheten som dom bytte ut på garantin. Nu har jag haft bilen ett par dagar och allt fungerar perfekt. Lena och omärkbara växlingar. Jag fick även se 6:e växeln. Tidigare så ville växellådan sällan lägga in 6:an men nu åker den in så fort jag har stabil fart.

Trots detta strul skulle jag nog köpa DSG-låda igen.

Marcus
2010-09-29, 09:50
Jag kör DSG6 med TDI 170 och min åsikt är att DSG är att föredra i alla vardagssituationer. Stor komfort och lugn, behaglig körning. Stadstrafik är numera inte samma stök. Men även på landsväg, motorväg känns det bättre. Jag har dessutom upptäckt att DSG är en fördel vid rakt-fram-acceleration från trafikljus :) DSG växlar helt enkelt snabbt. Sportläget känns onödigt. Förutom DSG6 i min Passat har jag även testat DSG6 i Yeti TDI, Golf GTI, Golf R, Scirocco R och Passat R36. Jag skulle välja DSG till alla dessa modeller. Speciellt Scirocco R DSG matade på växlar i ett tempo som jag tror få skulle klara av manuellt. Det speciella launch-control läget (ESP off, DSG S) gör den mycket startsnabb, dessutom akompanjerat av sköna avgaspuffar.

Golfbjörnen
2010-09-29, 16:36
Jag kör Passat V6 07'a med DSG och skulle köpa DSG igen. Dock så kan jag tycka att mitt ganska lugna körtempo "såsar" till lådan lite - antar att det är den adaptiva styrningen som tycker att jag är en såsig typ och därmed petar i 6'an så fort jag kommit ut på huvudled så att säga.

Sen är den väl inte ett under av smidighet när jag ska svänga 45 grader och krypa upp för trottoarkant på min uppfart. Den liksom "slår" i lådan ett ögonblick om det inte ligger moment i drivlinan för att jag är avvaktande med gasen. Ibland kan den "klonka" när jag gör parkeringsmanövrar och använder backen (d.v.s lägger i backen)

Men som sagt, överlag är det en underbar låda.

/Gb.