handdator

Visa fullständig version : Caddy -99 TDI startproblem.



Gurkansvensson
2010-08-25, 22:43
Tjena, skulle vilja veta ifall det är någon som känner igen sig i detta så kallade mycket speciella problem.
Jo, När jag startar bilen så startar den som den ska och håller igång i en sekund ungefär, sen stannar motorn tvärt. Trodde att det var nyckeln och testade med den andra, samma problem där. Bytte den svarta antennringen runt tändningslåset, magneteten som känner av nyckeln och inget förbättrades. Kopplade direkt plus till magnetventilen på dieselpumpen och fick samma respons. knackade på databoxen/styrboxen och fick den till att gå/starta två gånger sen gav den upp igen. Kollat alla säkringar och alla reläer och inga som är sönder. Jag tippar på att det kan vara styrboxen men vill höra med troget VW folk först.

Tack på förhand Mvh Gustav.

perre
2010-09-06, 18:12
Hej! Gustav.
Jag har exakt samma problen med min Caddy tdi -99. Helt plötsligt går den inte igång , mer än ca 1 sec.
Har också provat med olika nycklar. sen var jag iväg till en med en bil diagnostid dator eller vad dom kallas , för felsökning.
Den hittade inte boxen alls . Han kom lixom inte in i den och kunde kolla felet.
Nu har jag skruvat dort boxen och tänkte prova att köpa en på skroten om det kunde vara det felet ??
Skriv gärna om du fick ordning på det !!!!

Retroride
2010-09-06, 19:56
Har ni bytt "ringen" utan att åka in på Vw-verkstad? Man måste ju koda så att stöldskyddsringen är anpassad till låset, är detta gjort eller ni har bara bytt ringen?

perre
2010-09-06, 20:14
Jag har inte bytt ringen ! Hörde att den bara ger signal till startspärren och att kodningen får ske i själva dosan . Snackade med gustav i telefon och han fick igång sin bil genom att skruva isär startspärren och sedan montera dit den igen .

polomannen
2010-09-06, 21:17
Helt enkelt blir att dina nycklar måste kodas in.