handdator

Visa fullständig version : Det är ett jävla smällande i mina dörrar!



mtm
2010-08-25, 18:05
Blir tokig på mina medpassagerare! Varenda jävel drar igen mina dörrar så att fyllningarna vibrerar.

"Men dina dörrar går ju så lätt" får man höra till försvar. *suck*

Så min fråga är: finns det något jag kan skruva åt så att dörrarna går trögare? Hur konstigt det än må låta.

Bilen är som vanligt en Golf IV.

VR6_Linus
2010-08-26, 10:06
Hehe, jag känner igen problemet på min Passat. Man undrar om folk tror att det är samma konstruktion som en gammal T-ford! Lösa problemmet känns svårt, gångjärnen och dörrstoppen går inte att justera "hårdheten" på.

mtm
2010-08-26, 10:22
Ja, och man känner sig som en gnäll-kärring när man tjatar på dom att INTE smälla i dörrarna.

Jaha, ingen justeringsmöjlighet alltså.

Tror du (eller någon annan) att det kan bli bättre om man byter ut den stora gummilisten (den som går runt hela "öppningen" på bilen, inte dörren) mot en ny?

kim_gulle
2010-08-26, 11:39
En av de mest roande trådarna på länge. xD
Kanske går att knacka in en lite plasthylsa eller nåt i gångjärnet för att få det att gå trögare. Men den lär nog slitas ner rätt snabbt.

Hooloowoo
2010-08-26, 11:47
Förstår din frustration.. :D Det finns inget värre.. Känns som hela bilen ska falla i småbitar.. Jag brukar säga att "Ja, jo, den passade idag också.." :D

Annars får du väl bara säga till innan ni sätter er i bilen att de ska ge fan i att ta i för kung å fosterland för att få igen dörren.. Det är ju trots allt ingen gammel 240 du åker runt i.. :D Det gör jag allt oftare faktiskt..

mtm
2010-08-26, 11:53
En av de mest roande trådarna på länge. xD
Kanske går att knacka in en lite plasthylsa eller nåt i gångjärnet för att få det att gå trögare. Men den lär nog slitas ner rätt snabbt.

Kul att min frustration kan spridra glädje! :D

Jag tror tyvärr som du, den plastbiten blir inte långlivad. Men vad tror du om det jag skrev om gummilisten då?



Förstår din frustration.. :D Det finns inget värre.. Känns som hela bilen ska falla i småbitar.. Jag brukar säga att "Ja, jo, den passade idag också.." :D

Annars får du väl bara säga till innan ni sätter er i bilen att de ska ge fan i att ta i för kung å fosterland för att få igen dörren.. Det är ju trots allt ingen gammel 240 du åker runt i.. :D Det gör jag allt oftare faktiskt..

Haha, ja, jag brukar lägga spydiga kommentarer också. Tyvärr fattar dom aldrig och dom LÄR sig aldrig, nästa dag är man tillbaka på ruta ett. *suck*

Tror fan vilken godtycklig primat som helst skulle lära sig efter två, tre gånger, men inte mina vänner inte.

Putte_70
2010-08-26, 11:57
Brukar köra med samma grej att den passade idag med. Eller " Du, dörren passar inte på denna sidan" Men lik förbannat så smälls det i dörren lika hårt nästa gång.

mtm
2010-08-26, 12:28
Skönt att veta att det inte bara är jag som upplever det här. :)

kim_gulle
2010-08-26, 12:58
Kul att min frustration kan spridra glädje! :D

Jag tror tyvärr som du, den plastbiten blir inte långlivad. Men vad tror du om det jag skrev om gummilisten då?

Den lär nog inte sakta ner själva farten som dörren flyger in med, men den kanske dämpar själva smällen. Värt att pröva kanske? :)

mtm
2010-08-26, 13:44
Ja, försöka skadar ju aldrig. Eller nästan aldrig iaf. :)

Gäller nog bara att se till så att den inte plast-biten hamnar på ett sätt så att den förstör något.

kim_gulle
2010-08-26, 14:20
Ja, försöka skadar ju aldrig. Eller nästan aldrig iaf. :)

Gäller nog bara att se till så att den inte plast-biten hamnar på ett sätt så att den förstör något.

Iofs så hade jag skrotat idén med plastbiten och syftade mer på gummilisten. Men pröva gärna plastbiten också. Kanske kommer fram till nån finurlig åtgärd? :)

Andersson Racing
2010-08-26, 15:08
Byt bekantskapskrets eller låt redan befintlig köra på dig istället inkl. ditt dörrsmällande fast i deras bilar så kanske det fattar!

mvh Per

mtm
2010-08-26, 17:48
Iofs så hade jag skrotat idén med plastbiten och syftade mer på gummilisten. Men pröva gärna plastbiten också. Kanske kommer fram till nån finurlig åtgärd? :)

Ah, jag ser. Har för mig att dom där listerna är svindyra, men jag kollar upp det. Återkommer om jag kommer på något bra. :)



Byt bekantskapskrets eller låt redan befintlig köra på dig istället inkl. ditt dörrsmällande fast i deras bilar så kanske det fattar!

mvh Per

Haha, ja, byta bekantsskapskrets kan ju fungera. Dock kommer jag behöva byta ut min sambo då också. :) När det gäller att behålla den befintliga och ge tillbaka med samma medicin, så är problemet att majoriteten inte har körkort, och ännu färre har bil. :D

VR6_Linus
2010-08-27, 15:49
Jag funderar på om man kunde modifiera dörrstoppen för att få mer friktion. Om man "tryckte" ihop den delen som sitter i dörren så den blev smalare borde det bli mer motstånd. Kanske skulle fungera?

mtm
2010-08-28, 00:21
Dörrstoppen? Hmm, kan vara en idé. Man kanske kan hitta något lämpligt i gummi som passar där och gör den smalare. Ska fnula lite på det.

Putte_70
2010-08-28, 01:10
Säg till dom nästa gång dom smäller med dörren att sätta fingarna mellan :)