handdator

Visa fullständig version : Sharan med rasad Automatlåda... Byte till Manuell låda?



2stroke
2010-08-24, 06:56
Har blivit erbjuden en VW Sharan VR-6 , 4-Motion ( 1997 ) GRATIS i kanon skick men med total rasad automatlåda !

Bilen är fullservad med fullt ifylld servicebok ifrån VAG osv osv + att bilen i övrigt är fräsch.

Vi kan dock inte tänka oss att köra automatlåda, så mina frågor är :
* Vad behövs göras & skaffas för byte till manuell låda ?
* Vad säger SBP ?
* Är detta överhuvudtaget genomförbart ?

Grejer som jag tror måste skaffas :
* vxl låda
* svänghjul
* koppling
* pedalställ
* växelådsfästen
* växellänkage+spak

* drivaxlar ???
* ECU box ???
* ÖVRIGT ???

All hjälp mottages tacksamt !



.

Mackan73
2010-08-24, 11:11
Tycker det ser ut som du fått med det mesta där men betänk att efter du är klar med att få tag på alla prylarna så är det förmodligen ingen jättebra affär.

Ang vad SBP säger så är det väl enklast att ringa deras tekniska avdelning och och höra.

SBP Tekniska frågor
Telefon: 0771-600 800
Måndag - fredag: 08.00-16.00

kim_gulle
2010-08-24, 12:14
Köp bilen, skaffa en ny automatlåda, sälj bilen och köp en manuellväxlad för pengarna. :)
Fast det är rätt nice att köra automatväxlad sharan faktiskt. ;)

2stroke
2010-08-25, 01:29
Ingen som törs sig på att svara på de tekniska frågorna om detta projekt överhuvudtaget är genomförbart och vad som i så fall behövs osv osv ?



.

Mackan73
2010-08-25, 11:09
Ingen som törs sig på att svara på de tekniska frågorna om detta projekt överhuvudtaget är genomförbart och vad som i så fall behövs osv osv ?
.

Klart det är genomförbart du har även svarat på frågorna om vad som behövs själv. Om man kollar broschyrarkivet hos VW så ser man att syncron såldes enbart med automatlåda så givetvis lär det bli en hel del plockande.

För det första måste du få tag på en syncrolåda som passar en VR6. Sen pedalställ, samt ev huvudbromscyl/kopplingscyl för kopplingens skull, svänghjul, koppling, växellänkage, spak ev drivaxlar, ECU, ev hastighetsmätarvajer sen vet jag inte om du kanske måsta skaffa en annan kardanaxel, beror ju på om den manuella lådan jämfört med aut har exakt samma utvändiga mått.

Vad man ska ha för donatorbil till detta törs jag inte svara på men rent logiskt borde det va antingen en golf 3 vr6 syncro alt en passat vr6 syncro fram till 1996 då motorn var tvärställd.

Vad det gäller besiktning så verkar det som att efter 1993 så måste det finnas ett avgasintyg från tillverkaren att bilen överrenstämmer med det man byggt om till för att man ska kunna regga om till manuell låda. Dock känns det väl som om det kan vara svårt att få tag på ett sånt då en manuell sharan VR6 syncro inte existerar. Du får nog ett rakare & bättre svar angående detta genom att ringa SBP´s tekniska avdelning.