handdator

Visa fullständig version : Köpt GTI 2006 och behöver göra miniservice....



steffe_GTI
2010-08-24, 00:32
Så, nu har man köpt sin GTI från 2006. Då jag aldrig ägt bil förrut så blir det här med service lite nytt för mig.
Jag kollade mätstickan för motorolja och den visade för låg nivå. Tänkte tömma på olja helt och hälla i ny olja vilket kanske är smart? Eller ska man vänta till årliga service som borde vara snart.

Vad gör verkstaden vid årlig service? Byter olja, kollar bromsar m.m. Är det något man ska undvika här?

Sedan märkte jag att oljestickan (eller vad den heter) går lite trögt när man plockar ut den, den verkar även lite små rostig. Bör jag köpa en ny?
Någon som vet vad den "mätstick" egentligen her och vart går den att köpa?

MVH
Stefan

mtm
2010-08-25, 13:27
Beroende på hur lång tid det är kvar tills du ska lämna in den på service, så hade jag i ditt fall fyllt på olja.

En service innefattar rätt många punkter, vilket också skiljer beroende på vilken service det är. Vad menar du med undvika?

Att den är rostig är inte ett bra tecken. Du bör nog försöka utreda lite närmare varför den är rostig.

En ny köper du i reservdels-disken hos t.ex. Din Bil. Du som bor i Solna har en vid järva krog (Audi).

Lycka till!

steffe_GTI
2010-08-25, 14:24
Nästa service är den stora och blir vid 9000, mätaren står på 6100 nu. Så det är ju ett tag kvar.

Har kollat runt lite och bör byta motorolja åtminstone. Var 1500 mil är det många som rekommenderar att man byter.
Kollade gällande stickan som var lite rostig upptill, Möller Norrbil sade att detta var normalt. Det var inget att oroa sig över, blev lite skraj där bara ;).

Fråga: Om jag ska tömma nuvarande motorolja så måste jag lyfta på bilen och skruva loss något?

a128
2010-08-25, 14:38
jag säger bara en sak: OKQ8 eller preem GDS-hall

köp ett nytt oljefilter åsså

annars är det bara att lossa på plugge på oljetråget (19mm)

antekna i serviceboken be att få låna någon firnastämpel så ser det bättre ut :-)

steffe_GTI
2010-08-25, 14:54
Tack för infon, jag har som sagt aldrig ägt bil förrut och det mest är nytt för mig. Lite pinsammt att fråga :)
Får dra förbi Audi Järva krog efter jobbet och köpa oljefilter + motorolja.

Hehe... hade du inte gjort en smile-gubbe på slutet så hade jag tagit det seriöst.

mtm
2010-08-25, 16:06
Beroende på din körstil och hur många mil du kör per år så skulle jag säga att 1500 mil är något sällan.

Jag kör mellan 1000-1500 mil per år och jag kör en GTI, och den körs SOM en GTI. Jag byter två ggr per år, vår och höst. Jag byter filter varje gång och jag byter även pluggen till tråget varje gång (men sen lider jag av pedantivitis också).

Ah, i din första post skrev du inte VAR på stickan det var rost - så jag antog (yeah-yeah) att det var delen som ligger i tråget.

Fråga på, finns inga dumma frågor.

Säg till om du vill ha någon som håller dig i handen första gången, jag bor också på norra (rätta) sidan av Stockholm. :D

steffe_GTI
2010-08-25, 16:13
jag kör under 1500 tror jag, vi får väll se :)

Hur skall en GTI köras om jag får fråga? Gasen i botten kanske?

Hehe... jag ska försöka själv först. Går det inte så slår jag en pling :)

Tack Jim!

mtm
2010-08-25, 16:46
Japp, gasen i botten heeela tiden. :)

Nä, skämt åsido. Jag äger inte en GTI för att fis-köra, utan det gasas då och då (mest hela tiden). Speciellt du som har en mkV som är en betydligt mer potent och rolig GTI än mkIV. Sen anser jag att bland annat turbon mår bra av att "sotas ur" med jämna mellanrum.

Inga problem! Ett varningens ord dock, det kan vara lite jobbigt att stå i GDS och "försöka själv" för att sen fastna och inte kunna ta sig därifrån. Visst, nu gäller det bara ett olje-byte, men ändå. ;)

anri52
2010-08-25, 18:27
Om du byter filter också, se till att ha en 36mm hylsa samt spärrskaft kan bli lite svårt annars..mvh

mtm
2010-08-25, 19:00
Nu vet inte jag hur det ser ut på mkV, men de där 36mm hylsorna kan vara riktigt dyra.

Jag använder en sån här (http://www.jula.se/oljefilteravdragare-129451), och det funkar kanon!

Glöm inte att du ska smörja packningen på det nya oljefiltret med lite olja (ny eller gammal spelar ingen roll). När du skruvar fast det sen så använd bara handkraft, inga verktyg!

Henrik.M
2010-08-25, 21:05
Jag använder en sån här, och det funkar kanon!

Glöm inte att du ska smörja packningen på det nya oljefiltret med lite olja (ny eller gammal spelar ingen roll). När du skruvar fast det sen så använd bara handkraft, inga verktyg!

Funkar kanske kanon till din bil , men lite sämre till en MK5 med insatsfilter och platslock & =)
Plastlocket på filterhållaren ska dras med moment , moment står på locket dvs man använder spärrskaft/momentnyckel till att dra fast det.........annars är risken att man ha en oljekaskad under huven.

a128
2010-08-25, 21:18
på 1,6Fsi och 1,4Tsi räcker det att man skruvar tills det tar stopp för hand den behöver inte dras åt hårt övehuvudtaget O-ringen ser till att det är tätt

man kan ha en träplatta med ett 6- kantigt hål och dra fast den för hand det räcker

annars 6 kanthylsa 32 mm i mitt fall med 3/8" spärrskaft och adapter

sist jag hade den inne i GDS-hallen och skulle byta sprack träplattan och jag fick fula märken i oljefilterlocket med den rörtång jag lyckades låna, jag får byta detta lock nästa gång

mtm
2010-08-25, 21:23
Funkar kanske kanon till din bil , men lite sämre till en MK5 med insatsfilter och platslock & =)
Plastlocket på filterhållaren ska dras med moment , moment står på locket dvs man använder spärrskaft/momentnyckel till att dra fast det.........annars är risken att man ha en oljekaskad under huven.

Ja, du ser. Vilken tur att jag garderade mig då. :)

Trevligt, då har jag lärt mig något nytt.

Steffe: Momentnyckel kan du få låna av mig om du inte har tillgång till en egen.

Henrik.M
2010-08-25, 22:38
på 1,6Fsi och 1,4Tsi räcker det att man skruvar tills det tar stopp för hand den behöver inte dras åt hårt övehuvudtaget O-ringen ser till att det är tätt

man kan ha en träplatta med ett 6- kantigt hål och dra fast den för hand det räcker

annars 6 kanthylsa 32 mm i mitt fall med 3/8" spärrskaft och adapter

Och om man ALDRIG skruvat i bilen tidigare är det bättre man får lära sig "by the book" dvs momentnyckel och 32mm hylsa , moment anges på locket.
Går att dra åt utan moment men risken är då stor att man drar sönder om man inte har känslan.

Jag vet många "expert/genvägar/sätt" att få lös & dit locket på men har man aldrig gjort det gör man "by the book" , för då är man säker på att man gjort rätt.
Man genar inte första gångerna inte utan att veta vad man gör för oftast slutar det med dåligheter.

Fast alla gör naturligtvis som dom vill , jag ger råd till dom som vill ta åt sig......resten kan blunda. ;-)

steffe_GTI
2010-08-25, 23:38
Jim, jäkligt sjysst! Skickar meddelande privat.

/Stefan