handdator

Visa fullständig version : Golf GTi eller Golf R32?



Niclass
2010-08-22, 15:14
Hejsan!

Har bestämt mig för att bygga mig en rolig liten bil till nästa sommar, efter att ha surfat runt på nätet en hel del så kom jag fram till denna sida, vilket verkar vara ett bra forum med mycket kunskap hos flertalet användare! :-)
Nåja, slut med min lilla presentation!
Anledningen till att jag gör en tråd om mitt val av bil är mestadels p.g.a. planerna jag tänkt mig:
Vid köp av Golf GTi; Trimma med värre turbo och allt som hör därtill, runt 300-350hk kanske man kan plocka ur utan alltför stora modifikationer?
Vid köp av Golf R32; Trimma, vet dock inte hur pass kostsamt det är med turbo-, kompressorkonvertering? Kanske går att kräma ur lite mer effekt utan turbo/kompressor ändå?

Men kort sagt, jag är ute efter att få lite fart i grejerna samt all "matnyttig information" som kan vara bra att veta om respektive modell! :-) Värt att nämna är väl att jag är ute efter IV:or!

MVH Niclas

DPC
2010-08-22, 16:42
Hade du varit ute efter en Golf V så hade jag sagt GTI. Skillnaden mellan golf 4 och 5 GTI är som natt och dag både i motor och chassi. Specialmodellen Ed30 är dessutom väldigt trimvänlig och de effekter du nämner är inom räckhåll med relativt enkla ingrepp.

ThomasT
2010-08-22, 17:14
För att nå 300hk med 1.8T behöver du något som liknar APR's steg3: http://www.goapr.com/products/stage3_trans.html

R32 kan du nog få upp i ca280hk med nya kammar.

.

Exelon
2010-08-23, 11:20
r32án kan du även kasta på ett nytt avgassystem med sportkat så får du ett par hästar till, tror milltek ska ge 10% i mer hästar och 7% mer vrid. Om det stämmer det vet jag ej, Sen går det även att kasta på ett nytt insug som ska ge dej ett par kusar till. Så 300 hk borde inte vara så svårt att få upp den i utan stressfläkt eller luftpump.

Niclass
2010-08-23, 17:06
DPC: Jasså så pass! Det egentliga skälet till att jag är intresserad av en IV:a är väl mest för att dom är billigare än en V:a... Egentligen skulle jag vilja ha en R32 V:a med DSG, men då ligger priset runt 200K, vilket inte känns jättekul att pröjsa :-) Planen är väl att förhoppningsvis kunna komma över en sjysst bil till ett bra pris nu när det börjar bli höst ;-)
Men iaf, vad är det som gör ED30:in så "trimvänlig" som du skriver? ED30 = Edition 30 förstår jag? :-)

ThomasT: Ja, jag har kikat litegrann på APR:s hemsida, verkar vara riktigt fina grejer! Ingen som använder sig utav deras saker här?
Ja, borde man inte kunna plocka ut ganska OK med effekt egentligen genom att massera toppen lite, byta kammar och sätta dit något "flashigt" avgassystem tillsammans med extractor? :-)

Exelon: Näe, det stämmer nog det! :-)

Det börjar iaf luta mer åt en R32:a nu, trimma med relativt små ingrepp samt dona med väghållningen och uppgradera Haldexen :-) Det enda som gör att jag tvekar är att det vore skitskoj med en GTi med runt 250-350hk, 1,6-emblem och plåtfälgar med tillhörande navkapslar... SLEEPER! ;-) Dock så är väl det inte direkt en driftsäker motor när man börjar närma sig dom där hästarna...?!

Ingen som vet ungefär hur mycket det kostar att få en motor byggd av en trim-firma?

Åkesson
2010-08-23, 18:45
Dahlbäck ban bygga en motor till dig men det är svindyrt, dom har ett trimmkit till GTI:n så den får 330 hk men det kostar över 200 000:-

http://www.dahlbackracing.se/



Golf V GTI ED 30 kan med bara chip få 310hk

DPC
2010-08-23, 20:14
DPC: Jasså så pass! Det egentliga skälet till att jag är intresserad av en IV:a är väl mest för att dom är billigare än en V:a... Egentligen skulle jag vilja ha en R32 V:a med DSG, men då ligger priset runt 200K, vilket inte känns jättekul att pröjsa :-) Planen är väl att förhoppningsvis kunna komma över en sjysst bil till ett bra pris nu när det börjar bli höst ;-)
Men iaf, vad är det som gör ED30:in så "trimvänlig" som du skriver? ED30 = Edition 30 förstår jag? :-)

ThomasT: Ja, jag har kikat litegrann på APR:s hemsida, verkar vara riktigt fina grejer! Ingen som använder sig utav deras saker här?
Ja, borde man inte kunna plocka ut ganska OK med effekt egentligen genom att massera toppen lite, byta kammar och sätta dit något "flashigt" avgassystem tillsammans med extractor? :-)

Exelon: Näe, det stämmer nog det! :-)

Det börjar iaf luta mer åt en R32:a nu, trimma med relativt små ingrepp samt dona med väghållningen och uppgradera Haldexen :-) Det enda som gör att jag tvekar är att det vore skitskoj med en GTi med runt 250-350hk, 1,6-emblem och plåtfälgar med tillhörande navkapslar... SLEEPER! ;-) Dock så är väl det inte direkt en driftsäker motor när man börjar närma sig dom där hästarna...?!

Ingen som vet ungefär hur mycket det kostar att få en motor byggd av en trim-firma?

Ed 30 har en motor som i vanligaste utförandet ger 265 hk (Audi S3 mfl). Denna motor ger dessutom alltid mer effekt än uppgivet, inte ovanligt med 265 hk ute på naven efter transmissionsförluster (kolla rototest som har bromsat 2 S3:or, en Cupra R och en Scirocco R, alla mellan 264-266 hk ute på naven). Ed 30 har dock en annan mjukvara än tex S3, men ger precis som Åkesson säger närmare 310 hk med endast ändrad mjukvara (ca 8 tkr beroende på leverantör). Lägg till ytterliggare 30 tkr på komplett avgassystem, annat inloppsrör och lite fix och du har en dräpare med närmare 350 hk. Kolla youtube där anri52 kör mot M3:or mfl. Visst är en Golf IV billigare vid inköp, men om du ska ha 300 hk så är jag inte så säker på att IV:an är billigast längre. För övrigt är jag ganska skeptiskt till att det lätt går att få upp effekten i en R32 utan omfattande modifikationer.

ThomasT
2010-08-23, 21:20
Här har du en färdig mkIV annars:

http://www.blocket.se/gavleborg/Golf_Gti_Turbo_400hk_28271733.htm?ca=11&w=3

.

robban81
2010-08-23, 21:27
Här har du en färdig mkIV annars:

http://www.blocket.se/gavleborg/Golf_Gti_Turbo_400hk_28271733.htm?ca=11&w=3

.


Öhlins 11s räser?

Niclass
2010-08-24, 17:45
Åkesson: Ja, har varit och kikat där, men det är ju sjuuuka priser :-S

DPC: Jasså, är det så pass mycket effekt i den motorn! :-D Blir inte det lite väl mycket effekt med framhjulsdrift?! Och ja, jag vet at flertalet FWD-bilar har MYCKET mer effekt, men sen vet jag ju inte hur pass körbara dom är :-)
Kollade nu på blocket och hittade denna: http://www.blocket.se/stockholm/Golf_Gti_30_edi__Stertman_Motorsport__29097175.htm ?ca=5&w=3
Utrustad med dom "rätta" grejerna, men priset är ju ändå 200K+ :-S Då kan man ju lika gärna köpa en Impreza med 4WD och trimma på den till ungefär samma hk-antal...
Men visst, om man jämför vad det kostar att få en GTi (IV:a) till ungefär dom där hästarna så kan det nog vara ett alternativ!

Jag har kommit i kontakt med en kille som har en -03:ans R32 som gått runt 12K mil, enbart sommarkörd, helt orginal... Den kan jag få för runt 110K, vilket lär anses vara ganska billigt (om man kollar på blocket).
Men frågan är då, vad som är bäst?! Köpa en R32 för runt 110-120 och sedan köpa lite roliga prylar till den, eller köpa en Golf GTi ED30 för typ 100K mer :-S ?!

ThomasT: Den där är ju tvärslut! ;-)

Lilla_Vargen
2010-08-24, 21:15
Hade personligen gått på R32:an.
MK4:a med 2 dörrar är en snygg bil och en orginal R32:a är ju inte det vanligaste som rullar runt på vägarna :-)

anri52
2010-08-24, 21:50
Nicklass---> Om det är ren prestanda du är ute efter måste du ha kompressor eller turbo till R32an annars är den
totalt chanslös mot en 30 edi med rätt trim, (Den bil som är till försäljning är min bil som säljs på Fredag) har gång
på gång bevisat vilken potential det finns i dessa motorer, Kolla bara här http://www.youtube.com/watch?v=2vT_WNb9sY4
så kanske du inser att en R32 med lite uppgraderad hårdvara skulle bli rejält avhängd. Jag är så såld i
dessa motorer så nu blir det en Scirocco R..

DPC
2010-08-25, 09:50
Kul att du stannar kvar i VW-familjen!

Jag såg en Rocca R för första gången på gatan igår, så det är ingen dussinbil direkt.

Du får hålla oss uppdaterade sen när Roccan moddas!

anri52
2010-08-25, 17:23
Klart man stannar kvar i Vw familjen DPC, tror att moddplanerna kommer sträcka sig till programvara samt IC denna gång..

Niclass
2010-08-25, 17:33
Lilla_Vargen: Ja, är liteinne på samma spår faktiskt! :-)

anri52: Ja, hade jag varit ute efter enbart prestandan hade jag nog inte ens funderat på en R32:a, den är lite för tung egentligen ;-)
Men du som äger en FWD-bil på ca. 350hk, hur är den att köra? Borde den inte vara riktigt bångstyrig när man gasar på friskt? :-)

Visst har en R32:a bredare skärmar än en "vanlig" Golf? Har för mig att dom har det iaf, var ett tag sen jag kollade på en (vid lanseringen närmare bestämt) ;-)
Det börjar luta åt en R32:a åtminstone, inte det "värsta" man kan ha, men säkerligen en rolig bil för inte alltför mycket pengar :-)

DPC
2010-08-26, 10:16
Klart man stannar kvar i Vw familjen DPC, tror att moddplanerna kommer sträcka sig till programvara samt IC denna gång..

Låter bra det! Dokumentera gärna prestanda före och efter byte av IC/SW. Blir det Stertman/Giac igen?

bopra
2010-08-26, 12:54
Lilla_Vargen: Ja, är liteinne på samma spår faktiskt! :-)

anri52: Ja, hade jag varit ute efter enbart prestandan hade jag nog inte ens funderat på en R32:a, den är lite för tung egentligen ;-)
Men du som äger en FWD-bil på ca. 350hk, hur är den att köra? Borde den inte vara riktigt bångstyrig när man gasar på friskt? :-)

Visst har en R32:a bredare skärmar än en "vanlig" Golf? Har för mig att dom har det iaf, var ett tag sen jag kollade på en (vid lanseringen närmare bestämt) ;-)
Det börjar luta åt en R32:a åtminstone, inte det "värsta" man kan ha, men säkerligen en rolig bil för inte alltför mycket pengar :-)

Jag valde en R32:a för att de är mer sällsynta och går att använda året runt. Att köra en FWD bil med över 200hk när det är blöt ute är ingen höjdare.
AWD kommer alltid att vara roligare o köra oavsett antalet hk och om jag skulle byta till FWD igen då är det bara av rent ekonomiska skäl då de är billigare att serva och tanka. En bonus med R32:a är att de kommer att behålla andrahands värdet bättre än GTI.

P.S
VR6:ans ljud är oslagbar ;)

DPC
2010-08-26, 14:36
Jag kan intyga att 4WD är mycket trevligt. Du får alltid ned kraften i backen och man slipper understyrning i de flesta körfallen.

anri52
2010-08-27, 18:10
Valet står mellan Giac och Apr..

ThomasT
2010-08-27, 18:32
Valet står mellan Giac och Apr..

Svaret är lätt när man kollar på vilka som är återförsäljare...


.

Niclass
2010-08-28, 11:25
Nu har jag definitivt bestämt mig för en R32:a, så nu undrar jag lite över köpråd och allmänt "bra att veta" :-)
Hur är det med R32:an, är det longlife-service på den? Vet ju att longlife bara är skit, men låt säga att den är servad enligt longlife, hur pass säker kan man då vara på att motorn inte är skadad?! :-S

MVH Niclas

a128
2010-08-28, 12:48
det som skulle kunna ta störst stryk av longlife är kamkedjetransmisionen, en affär i storleksklass 15.000-25.000:- att fixa (ännu mera på VAG-verkstad)
annars oilsludge i variernade omfattning, om du köper en sådan med tvivelaktiga serviceintervaller så bör om möjligt maskiskada vara teknad innan man köper eller kör iväg med den, förutom priset som om möjligt måste förhandlas ned till vettig nivå, transmissionen måste försiktig kollas med ventilkåpan borttagen, om den kuggar får man inte försöka starta motorn, igenkleggade oljekanaler kan göra att något i motorn skär tex. en kamaxel, för att förebygga detta byter man olja och filter i ett par omgångar med ett par 100mils intervall

mera om detta :
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3125706

Exelon
2010-08-28, 16:06
Köper du en som inte gått så jättelångt och haft regelbunden service så borde slitaget på kedjorna vara liten, byt olja ett par gånger på halva tiden 750mil och kör med någon dyrare märkes olja då brode det vara lugnt. Finns väl även visa som använder Omega (finns säker fler fabrikat) som ska tydligen rengöra motorn från kox och annat oljekladd (fungerar? vet ej aldrig provat). Men tror att det är mer farligt med dessa longlife service på turbo motorer med igensatta oljekanaler högre temp som oljan utsätts för osv. Brukar oftast var spännaren som ger sig inte kedjan för kedjan tål mycket slitage innan den ger upp iaf vid normalt brukande och service.

Niclass
2010-08-30, 17:23
Fick nyss reda på att bilen i fråga är servad enligt bok, vilket är 1500 mils intervall (?) men oljebyten, right?
Hur gör man då lättast (utan att plocka isär halva motorn) för att kolla så allt är OK vid ett köp?! Vill ju inte köpa på mig någon bil som säger upp sig efter 100 mil :-S
Dock så vet jag inte hur pass överdrivet detta är, men jag misstänker att dom flesta av VW/Audi-bilarna är servad med för långa intervaller (egentligen), och fungerar ändå... Självklart är jag medveten om att många bilar har haft problem just p.g.a. den för långa intervallen på oljebyten, men det jag vill få fram är att likväl fungerar många bilar ändå?!

/Niclas

Exelon
2010-08-30, 17:38
Brukar stå i serviceboken om den har servats med longlifeolja/service be att han tar ett kort på ett par sidor av boken eller åk dit och kolla själv, har bilen inte gått långt så är det nog inga problem.

Niclass
2010-08-30, 18:25
Bilen är servad enligt longlife, vad gör man...? :-S

a128
2010-08-30, 19:20
skriv ut detta forumtråd och ta med och PRUTA!!!!

itouch
2010-08-31, 19:09
Har den servats enligt bok har du inget att oroa dig för.

Mini_me
2010-08-31, 20:24
Bilen är servad enligt longlife, vad gör man...? :-S

Att bilen är longlife servad är inget problem. Problemen kommer när folk kör över tiden (det som bilen vill). Är den servad enligt boken så är det inga problem så länge dom hållits sig runt 2000-2300mil mellan servicarna.

Bobo
2010-08-31, 22:28
Bilen varnar när den behöver service beroende på körsätt, står i min handbok att optimalt körsätt kan vara upp till 3000 mil, vilket i praktiken säkert blir runt 2000 mil för de flesta.

Niclass
2010-09-01, 10:02
Att bilen är longlife servad är inget problem. Problemen kommer när folk kör över tiden (det som bilen vill). Är den servad enligt boken så är det inga problem så länge dom hållits sig runt 2000-2300mil mellan servicarna.

Men är inte longlife-servicen 3000 mil? Om så är fallet kan det väl inte vara bra?
Som tidigare skrivet i tråden så bör man väl ändå byta olja/filter runt 1000 mil åtminstone för att minimera risken för skador på maskin?!

Mini_me
2010-09-01, 10:53
Longlife är UPP TILL 3000mil...dvs troligen runt 2000mil kommer den varna men folk är tröga och kör till 3000 även om den varnar för " det är ju longlife" (inte dig jag parata om utan den stora pöbeln).

Longlife bilar har en Givare i tråget som "smakar" på oljan och kan bedöma via nåt data protokoll i motorns styrsystem (som pratar med alla andra system) om oljan är duglig som olja eller bör bytas. Och den varnar ca 200-300 mil innan bytet borde ske = du har ofta gott om tid att fixa en tid på verk men folk kommer ofta in och BOKAR när det står SERVICE JETZ! (Service nu) = den kommer ha gått för långt. Audi och vissa nyare VW ( Kan inte alla) säger till via VW datan att bilen har körts över tiden , även om kunden själv har nollat ut service indekeringen. = Det står på papprena som finns via servicen.

Dock ej en R32 från 2003 - 2005 (?) för dom är gamla i "styrsystemet" , men då kollar man bara service boken eller ringer VW och ber dom kolla om den är servad (finns ett riks täckande och även ett världs täckande system som man kan kolla om den är servad tex i tyskland).

Niclass
2010-09-01, 13:07
Tack för bra svar!

Du menar alltså att jag inte behöver oroa mig för att motorn tagit skada, trots att bilen är servad enligt long-life? Som du säger så borde man väl bara behöva kolla i service-boken när bilen blivit servad (miltalet), och har servicarna skett med max 3000 mils mellanrum så bör allt vara OK? :-)

MVH

a128
2010-09-01, 13:26
traditionellt har man servat vart 1500mil, och det har funnits marginaler, med en riktig bra olja kan man nå runt maximalt 2000mil, efter 2000mil är det brant utför och marginalerna är bortsopade, kör man marknadens billigaste enklaste olja tex. tractor universal eller dyl. är det maximalt 1500mil som gäller, hellst inte över 1000mil, det är ju inte 100% säkert att spisen på något sätt kan ha tagit skada, men om det blir affär gå omedelbums ned till 1500mil intervall

Mini_me
2010-09-01, 21:10
Tack för bra svar!

Du menar alltså att jag inte behöver oroa mig för att motorn tagit skada, trots att bilen är servad enligt long-life? Som du säger så borde man väl bara behöva kolla i service-boken när bilen blivit servad (miltalet), och har servicarna skett med max 3000 mils mellanrum så bör allt vara OK? :-)

MVH


Exaktomundo compadre =)
Men personligen skulle jag byta över till 1500mil intervall och en erkänt bra olja (som ofta är dyrare typ EDGE eller vad den heter)...men jag jobbar på VW och behöver inte tänka på kostnaden för olja =)

Siesta ST
2010-09-01, 22:39
Jag måtte slaget rekord med min bil (Passat V6 GT Sport -08) innan det var dags att göra första servicen.
Trodde det var fel på mät/kontrollsystemet när bilen gått ca 2900 mil och inget servicemeddelande dykt upp...

Ungefär då, eller faktiskt något tidigare, började jag fundera på att ringa VW och fråga om det verkligen kunde vara möjligt att köra så långt innan det var dags för första servicen men då kom meddelande att det var 150 mil kvar innan servicen. Kom alltså ÖVER 3000 mil innan det var dags för servicen.
Kör ca 1500-2000 mil per år, både långa som korta sträckor.

Trodde inte att jag körde som en "kärring" men hustrun i passagerarsätet bredvid bromsar ganska bra emellanåt. Kanske dock var en bra investering (menar naturligtvis hustrun, inte bilen...)

DPC
2010-09-02, 07:55
Det verkar skilja mellan hur indikatorn är programmerad i olika bilmodeller. Min gamla GTI V ville ha service redan efter 1700-1800 mil med den typ av körning som jag kör (mycket korta körsträckor + några riktigt långa turer över kontinenten, till fjällen osv). Min nuvarande R som körs på samma sätt vill inte ha service förrens vid 2400 mil (körd 1500 mil hitills). Som en parantes så ville vår andrabil, en Skoda Fabia 1,6 16v -08 ha service först vid 2900 mil i o f s då körd endast längre sträckor och försiktigare (det är aldrig kul att ens försöka köra fort i den..).

Niclass
2010-09-02, 08:13
Ja, vad säger man?! Var och kollade på bilen igår, såg väl bra ut, men den har haft 13 ägare :-S Varningsklockorna ringde omedelbart i.o.m det...
Ingen som har någon "häftig" VW till salu?! :-/

Crille82
2010-09-02, 14:49
Ja, vad säger man?! Var och kollade på bilen igår, såg väl bra ut, men den har haft 13 ägare :-S Varningsklockorna ringde omedelbart i.o.m det...
Ingen som har någon "häftig" VW till salu?! :-/

Varav hur många ägare var bilfirmor? Det han ju vara så att den haft 4-5 faktiska ägare. Bilar typ R32 byter iregel ägare ofta...

Bobo
2010-09-05, 17:26
Hur många ägare är inte så intressant egentligen, kolla skicket istället, det som är intressant, jag kolla på olika bilar innan jag köpte min, för att ta ett exempel så kollade jag på en Golf R32 som gått 1900 mil, 2 ägare, körd i Stockholm, var dörruppslag på den, lite små repor här och var, alla fälgar skrapade, bakrutan tokrepig (någon som skrapat is lite hårt...) bilen jag köpte hade haft flera ägare 5000 mil och är i grymt skick, varit mest i norra sverige. Jag har alltid själv varit noga med få ägare, men fick en tankeställare, bilfirmor ökar på antalet snabbt också. Kolla på detaljer så får man rätt så snart en bra uppfattning om bilen är välskött eller inte.

a128
2010-09-05, 19:34
lite skavanker och defekter vad gör det om priset är det rätta ? :-)

tisu001
2010-09-05, 20:14
Hur många ägare är inte så intressant egentligen, kolla skicket istället, det som är intressant, jag kolla på olika bilar innan jag köpte min, för att ta ett exempel så kollade jag på en Golf R32 som gått 1900 mil, 2 ägare, körd i Stockholm, var dörruppslag på den, lite små repor här och var, alla fälgar skrapade, bakrutan tokrepig (någon som skrapat is lite hårt...) bilen jag köpte hade haft flera ägare 5000 mil och är i grymt skick, varit mest i norra sverige. Jag har alltid själv varit noga med få ägare, men fick en tankeställare, bilfirmor ökar på antalet snabbt också. Kolla på detaljer så får man rätt så snart en bra uppfattning om bilen är välskött eller inte.

Är beredd att hålla med Bobo - Antalet ägare säger inte allt men man blir ändå skeptisk om bilen du är spekulant på visar sig ha 3-4 ägare under sista året. Köper nog hellre en 5000 mila R32 som inte har några skapade fälgar eller dörruppslag än en 2000 mila bil som bara haft en slarvig ägare = full med skavanker.

Jag vägde mellan R32 Mk4 och en Polo Gti 9N3 - och kör nu... Polo eftersom ägaren till R32:an visade sig inte ha servat bilen sedan 2006. "kör så lite med den", servicelampan lyst 2 år "för han kör så lite" och bilen var dessutom körförbud å oskattad.. "för han kör.."

a128
2010-09-05, 21:42
det jobbigaste när man ska köpa bil vartfall för min del är inte dom olika fel/skavanker som finns på den som man lyckats konstatera, utan det är att förhandla sig till ett vettig pris för objektet i fråga, vilket är den jobbigaste punkten när man köper bil, man behöver ha ett bra underlag/argumentation för detta, en begagnad bil har som regel alltid någon form av skavank/fel en del är rena skönhetsfel, en del kan förosaka dyrbara reparationer