handdator

Visa fullständig version : Golf 1.6 -93 Kallstartproblem



Petri.
2010-08-20, 18:19
Hej,har en 1.6 -93 med abe motor och sånn där multipoint insprutning eller vad det nu hette,till problemen,vid kallstart så får den alldels för mycket bensin,går orent direkt på tomgång och luktar soppa,dör den så är den ibland omöjlig o få igång just då,eller om jag startar o åker kort bit typ ett par minuter o stänger av,blir samma om ja ska starta direkt igen,går även lite lite ryckigt i jämn fart.
Kallar spjällhuset för "förgasare" ,tog bort kontakter o vred på spjäll m.m. här om dan o då funkade den fint en dag sen kom det tillbaka,har varit så länge men blivit sämre o sämre senaste tiden,har jag tändningen på o drar ur kontakten på spjällaxeln så går spjället tillbaka till ursprungsläge o vänder,samma sak med andra kontakten som har en tryckvakt när den är i tomgångsläge,om bilen är i gång o jag drar ur spjällaxel kontakten så försämras tomgången,tar jag bortkontakten till tryckvakten så börjar tomgången pendla,tempgivaren har jag mätit upp med tändning på=över 3volt vid kall motor och sjunker desto varmare motorn blir,tjuvluft finns ingenstans,har ni några förslag på vad det kan vara,kan det vara tempgivaren ändå,så fint som den gick den där ena dan har den inte gått på över ett år eller aldrig,starta klockrent och gick direkt bra på tomgång,röck ingenting vid jämn fart och tomgången var lägre än den brukat vara men som den borde vara,ibland när man starta den halvljummen så går den till typ 1500varv direkt när den går igång o stannar där i typ 2 sekunder för o gå ner på tomgång igen.

/Petri

polomannen
2010-08-21, 10:30
Du fick svar på VWGOLF av mej.