handdator

Visa fullständig version : ABS lampa efter ESP driving test



Lindahl
2010-08-19, 18:17
Hej
Har haft lite problem med accelerationsgivare G202 på min golf fsi -04, fick tag på vag-com och tänkte kalibrera om givaren via basic settings på ABS enheten.

Körde igång "Initiation of ESP driving test" och det är lögn att få lampan att slockna nu. Får felkod:

Address 03: ABS Brakes Labels: 1K0-907-379-MK60-F.lbl
Part No: 1K0 907 379 K
Component: ESP FRONT MK60 0103
Coding: 0019074
Shop #: WSC 01279 785 00200

1 Fault Found:
01486 - System Function Test Activated
000 - -
Har sökt på google gjort enligt: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/ESP_System_Function_Test_(Conti/Teves)
men lampan är på ändå.

Måste datorn vara igång med VAG-COM när man gör testet?

Eller hur ska man få testet att genomföras?

Öppnar jag basic settings så står det på översta raden: Basic settings: ON när jag försöker trycka på on/off knapp blir det bara error not avalible i fälten.


Mvh Håkan

Henrik.M
2010-08-19, 18:24
När du kört igång det programmet går det EJ att avsluta föränn det är genomfört , står även INNAN man startar programmet. (Iaf i våra maskiner)
Det du ska göra är att hålla ner bromspedalen tills esp/abs lampan blinkar för att aktivera inlärningsprocessen sen ska du köra bilen i skarpa svängar + några moment till som jag ej har i skallen.

Detta måste utföras 100% korrekt , annars startar bara programmet om så fort du bromsar , spelar ingen roll om du så bryter strömmen tll bilen , det startar om tills det är korrekt utfört.
Brukar vara ett rent helv*te att utföra detta moment och vet du inte hur man gör så lämna bort det innan du åker på att kalibrera ALLA system i bilen som har med ESP och ABS att göra.
Pratar inte om vad jag tror utan om vad jag vet har själv kört en initation en hel förmiddag engång innan jag fick till det , och då tror jag mig veta ganska bra hur man gör.



Kan tilägga att detta initiationsprogram endast ska göras när man bytt ABS enhet eller elektrisk styrservoenhet i bilen.
Heter ESP körtest i VAS maskinerna. (Om det är någon på VAG som läser detta , så vet dom vad jag jiddrar om & var jag vill komma).
Står även så här på ross-tech : It is not possible to cancel the ESP road test after it has been started. The complete test procedure must be performed.

Och för att ingen ska irritera sig på mig och tycka att jag är dryg och otrevlig : Raderna ovanför är den hjälp jag kan ge , det är tyvärr den bistra sanningen i det här fallet.
Tråkigt men sant.

Lindahl
2010-08-19, 18:45
TACK för att du fick mig att tänka till och läsa instruktionerna en gång till noga. det står ju faktiskt att man ska bromsa tills ESP lampan börjar blinka, DÅ kan man göra sina ratt rörelser - inte annars.

ABS lampan slocknade genast.

Ibland ska man ha tur.

Mvh Håkan

Henrik.M
2010-08-19, 18:50
TACK för att du fick mig att tänka till och läsa instruktionerna en gång till noga. det står ju faktiskt att man ska bromsa tills ESP lampan börjar blinka, DÅ kan man göra sina ratt rörelser - inte annars.

ABS lampan slocknade genast.

Ibland ska man ha tur.


TIPS
Avsluta programmet , gör en reclyle (slå av tändningen 30 sek) , slå på tändningen igen & starta bilen , funkar allt som det ska och inga lampor lyser = Köp en trisslott och pilla inte där mer.

Jag ska anlita dig nästa gång jag ska utföra detta , för jag brukar få hålla på en bra stund innan jag lyckas & jag är alltid lika nervös detta moment ska göras. =)

Lindahl
2010-08-19, 19:00
TIPS
Avsluta programmet , gör en reclyle (slå av tändningen 30 sek) , slå på tändningen igen & starta bilen , funkar allt som det ska och inga lampor lyser = Köp en trisslott och pilla inte där mer.

Jag ska anlita dig nästa gång jag ska utföra detta , för jag brukar få hålla på en bra stund innan jag lyckas & jag är alltid lika nervös detta moment ska göras. =)

Var ute och startade bilen igen, ingen ABS lampa lyser än.

Köpte faktiskt en påse Lördagsgodis för 150:- igår så det kanske finns risk att vinna en sådär 7-8 miljoner på lotto kanske.

Tack för hjälpen i allafall och ja - jag lovar att inte pilla på den knappen mer.

//Håkan

T-mek
2010-08-20, 00:06
Jag ska anlita dig nästa gång jag ska utföra detta , för jag brukar få hålla på en bra stund innan jag lyckas & jag är alltid lika nervös detta moment ska göras. =)

Tips från coachen: Välj inte "esp körtest" i listan över kontrollprogram, bara hoppa över och ignorera! Funkar utmärkt utan...
Skulle du råka starta programmet ändå, så går det faktiskt att avbryta via egendiagnosen. Grundinställning kanal 104 tror jag bestämt att det är.

Henrik.M
2010-08-20, 00:29
Tips från coachen: Välj inte "esp körtest" i listan över kontrollprogram, bara hoppa över och ignorera! Funkar utmärkt utan...

Jag har kommit på det nu på senare år då jag bemödat mig att läsa igenom all text på VAS ang "ESP KÖRTEST" & när det är nödvändigt att köra den...... istället för att bara pila framåt & få det överstökat. =)





Skulle du råka starta programmet ändå, så går det faktiskt att avbryta via egendiagnosen. Grundinställning kanal 104 tror jag bestämt att det är.

Det visste jag inte & det väcker en viss nyfikenhet i mig.
Vågar jag prova!? ;-)

Ronnie Mattsson
2015-12-11, 11:52
Jag har kommit på det nu på senare år då jag bemödat mig att läsa igenom all text på VAS ang "ESP KÖRTEST" & när det är nödvändigt att köra den...... istället för att bara pila framåt & få det överstökat. =)






Det visste jag inte & det väcker en viss nyfikenhet i mig.
Vågar jag prova!? ;-)

Gjorde precis en sån bil där kunden varit inne och röjjt runt själv :P
Golf 2007 BSE motor, grundinställning på kanal 102 i ODIS hittade jag lösningen :D

golf666
2015-12-17, 22:33
TACK för att du fick mig att tänka till och läsa instruktionerna en gång till noga. det står ju faktiskt att man ska bromsa tills ESP lampan börjar blinka, DÅ kan man göra sina ratt rörelser - inte annars.

ABS lampan slocknade genast.

Ibland ska man ha tur.

Mvh Håkan

Du hade bra med TUR! :P

De där testet är ett test man lärt sig den hårda vägen att ALDRIG gå in på för man kan få köra bra mkt o länge som sagt haha!

Usch hemska program haha ;) men om de går o gå in via egendiagnos o grundinställa via kanal 102 där ska provas nästa gång om de skulle råka bli så för ngn på verkstaden ;)